Pagina 2 van 3
Geplaatst: do 24 mei, 2007 10:08
door BasvanEerden
Bij het verhaal van HANDJES kan ik me aansluiten. Zo doe ik het ook. Ik merk wel ene verschil in bougies van NGK en Equem. Ik vind de NGK minder. Ik heb in mijn burton een DG-ontsteking. Ze blijven wel langer schoon en tonen na 5000km weinig inbranding. En dat rubbertje valt reuze mee bij het indraaien.
Geplaatst: do 24 mei, 2007 11:43
door stijn
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind bovenstaande verversingstermijnen nogal ruim.
Ik ververs olie iedere 2500-3000 km, oliefilter 5000-6000 km en bougies 1 keer per jaar (10.000 -12.000 km).
In een 2cv moet olie vaker ververst worden dan in een andere auto, omdat een 2cv een klein carterinhoud heeft en daardoor de olie intensief gebruikt wordt.
Geplaatst: do 24 mei, 2007 12:17
door André Post
De motor is ook kleiner.
Wel is de olie belangrijk voor de koeling en wordt daardoor mogelijk heter
dan in water gekoelde motoren.
De uitlaatklepgeleider wordt direct gekoeld door de olie, men kan zich voorstellen
dat het daar flink warm word.
Geplaatst: do 24 mei, 2007 12:25
door Handjes
stijn schreef:Misschien ligt het aan mij, maar ik vind bovenstaande verversingstermijnen nogal ruim.
Ik ververs olie iedere 2500-3000 km, oliefilter 5000-6000 km en bougies 1 keer per jaar (10.000 -12.000 km).
In een 2cv moet olie vaker ververst worden dan in een andere auto, omdat een 2cv een klein carterinhoud heeft en daardoor de olie intensief gebruikt wordt.
Citroën schrijft 7500 of 10.000 voor, beetje afhankelijk van welk boekje/bouwjaar je hebt... Het hoeft dus niet vaker ververst te worden dan andere auto's uit die tijd. 't Zijn gelukkig geen Fiatjes 500 oid...
Geplaatst: do 24 mei, 2007 13:29
door dyane_maniac
Handjes schreef:stijn schreef:Misschien ligt het aan mij, maar ik vind bovenstaande verversingstermijnen nogal ruim.
Ik ververs olie iedere 2500-3000 km, oliefilter 5000-6000 km en bougies 1 keer per jaar (10.000 -12.000 km).
In een 2cv moet olie vaker ververst worden dan in een andere auto, omdat een 2cv een klein carterinhoud heeft en daardoor de olie intensief gebruikt wordt.
Citroën schrijft 7500 of 10.000 voor, beetje afhankelijk van welk boekje/bouwjaar je hebt... Het hoeft dus niet vaker ververst te worden dan andere auto's uit die tijd. 't Zijn gelukkig geen Fiatjes 500 oid...
en dat is een advies van een hele tijd terug. de olie is wel stukken beter geworden. dus ik denk dat je die 10000 km makkelijk kan aanhouden. ook beter voor portemonnee en milieu. ik heb laatst ook een stuk gelezen over het soort olie dat je kan gebruiken met de moderne olieen zie:
http://www.dyane.nl/bladen/tips/2007-02-12%20dunne.htm
douwe
Geplaatst: do 24 mei, 2007 15:57
door Gerard2cv
Je vervangt de bougies en de olie niet omdat ze zijn versleten maar met
het oog op de toekomst om problemen te verkomen
Geplaatst: do 24 mei, 2007 18:19
door Ramon
Geplaatst: do 24 mei, 2007 18:58
door abr2cv
Das een vol syntheet, dat zou ik niet gebruiken iig. Dat gaat fout.
Geplaatst: do 24 mei, 2007 21:24
door Robbert.
Niet per se fout. Er zijn 2 soorten synthetische.
Gebaseerd op poly(alpha)oliefin PAO is niet schadelijk voor 2cv en kan ook gemengd worden met mineraal.
Maar goed, dit gaat offtopic.
Geplaatst: vr 25 mei, 2007 09:11
door Gerard2cv
Het hoeft niet fout te gaan,maar bedenk wel dat je nooit alle olie kan vervangen en dus met synthetische olie de eerste keer veel olie verbruikt
Na weer verversen is dat over
Geplaatst: vr 25 mei, 2007 09:49
door robin2cv
hey
Ik heb 2 jaar geleden heel mijn motor uiteen gehaald en al de olie er dus ook uit en daarna er gewoon sythetische in gedaan. Na 50 000km geen enkel probleem ik merk niet meer verbruik ofzo.
greets robin
Geplaatst: vr 25 mei, 2007 12:13
door Gerard2cv
Nee,dat klopt,omdat jouw carter dus echt leeg was.Maar om nu olie te
verversen je motor uit elkaar te halen zal de meeste toch iets te ver gaan
Geplaatst: vr 25 mei, 2007 13:05
door robin2cv
daar kan ik inkomen. Of je zou wel heel fanatiek moeten zijn en echt met synthetische olie willen rijden.
Geplaatst: zo 27 mei, 2007 12:01
door TB
Waarom niet gewoon de olie die de fabrikant voorschrijft...... 15w40 was t geloof ik. Total in elk geval wat ik erin doe.
Geplaatst: zo 27 mei, 2007 14:30
door dyane_maniac
TB schreef:Waarom niet gewoon de olie die de fabrikant voorschrijft...... 15w40 was t geloof ik. Total in elk geval wat ik erin doe.
Omdat er nu dus multigrade olie is, die toen nog niet bestond. ik ga ook niet zeggen dat 15w40 nu slecht is, dat ik gooi ik er tot nu toe ook in. (kroon, want daar kan ik goedkoop aankomen via mij n broertje) maar ik wil straks dus wel eens kijken naar 10w50 of 5w50