kleppen gesteld.

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » di 5 jun, 2007 13:54

nou ik kom net van de Garage af. dit is een originele citroën garage en zegt precies hetzelfde wat Gerard zegt. het geluid wat ik hoor zijn de kleppen. ik en tom hebben ze kruislings gestelt. dus als links de inlaat open stond hebben we rechts de inlaat gesteld. wat zegt citroën nu. als links dicht is staat hij rechts op dus dan stel je links tenminste zo heb ik het begrepen. dus ik ga één dezer dagen herstellen en dan op de juiste manier en dan hopen dat hij zo blijft lopen of zelfs nog beter want dit is echt zalig.

PS ik wist niet dat ik zoveel stof deed opwaaien
C'est une bonne voiture

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door flusc » di 5 jun, 2007 13:57

wouter87 schreef:nou ik kom net van de Garage af. dit is een originele citroën garage en zegt precies hetzelfde wat Gerard zegt. het geluid wat ik hoor zijn de kleppen. ik en tom hebben ze kruislings gestelt. dus als links de inlaat open stond hebben we rechts de inlaat gesteld. wat zegt citroën nu. als links dicht is staat hij rechts op dus dan stel je links tenminste zo heb ik het begrepen. dus ik ga één dezer dagen herstellen en dan op de juiste manier en dan hopen dat hij zo blijft lopen of zelfs nog beter want dit is echt zalig.

PS ik wist niet dat ik zoveel stof deed opwaaien
ik kijk gewoon altijd of mijn kleppen maximaal gesloten zijn en dan stel ik ze.... is dit dan zo fout?
vroem vroem

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 5 jun, 2007 14:20

Ja,dat is dus fout,want een nokkenas is niet rond met een nokje,maar de
nok beslaat haast de halve omtrek

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » di 5 jun, 2007 14:29

maar is de manier die ik dan zeg nou de goede of niet. misschien handig om in dezelfde jip en janneke taal het goede uit te leggen. als ik het goed heb zou het zo moeten:
1: klep deksels weg blabla
2: de inlaatklep links zo zetten dat deze helemaal open is dmv draaien aan slinger of auto verrijden
3: de inlaatklep rechts stellen op .18mm (officieel) .2 voor goed resultaat.
4: inlaatklep rechts helemaal open zetten en vervolgens inlaat links stellen.
5: de uitlaatklep links zo zetten dat deze helemaal open.
6: de uitlaatklep rechts stellen
7: uitlaatklep rechts helemaal open zetten en vervolgens uitlaat links stellen.

sorry als ik het fout heb maar als ik alles zo lees is dit de manier die ik hieruit op maak
C'est une bonne voiture

bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bartje2212 » di 5 jun, 2007 14:50

dit lijkt me juist, maar wat gerard bedoeld is dat je echt ervoor moet zorgen dat de nok helemaal een kant opent en, zeg maar, 180 graden staat t.o.v. de ander kant.

correct?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Tim Rozendaal » di 5 jun, 2007 15:14

bartje2212 schreef:dit lijkt me juist, maar wat gerard bedoeld is dat je echt ervoor moet zorgen dat de nok helemaal een kant opent en, zeg maar, 180 graden staat t.o.v. de ander kant.

correct?
Ik ben dan wel geen gerard, maar dat is dus een fractie voordat ie weer dicht gaat, daar kom je achter door een paar keer te draaien en goed te kijken. Dan weet wel ongeveer wat het punt is voordat ie weer dicht gaat.

(Zo staat het in onze handleding)
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 5 jun, 2007 17:55

Door hem dus in de versnelling te zetten kan je dat voorkomen en zie je het beter

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » di 5 jun, 2007 17:57

misschien ben ik wel heel dom maar toch snap ik hem niet.is er geen makkelijker trucje voor lijkt me sterk. Gerard hoe deden jullie het altijd in de garage echt de auto heen en weer duwen? en hoe zagen jullie het precies echt een geoefend oog of iets anders?
C'est une bonne voiture

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 5 jun, 2007 18:30

In de garage duwde ik de auto over ong 1,5mtr naar voor en dan had ik ze
allemaal gehad.Het eerste was iets heen en weer om de eerste te vinden die open ging

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » di 5 jun, 2007 22:53

ok en dan is het dus gewoon wachten dat hij open gaat dan rijd je iets door dat hij weer bijna dicht gaat en dan zit ik goed en als je dan te ver reed duwde je hem iets terug.
C'est une bonne voiture

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 29 okt, 2007 16:55

Zaterdag (onder begeleiding) voor het eerst de kleppen van mijn eend gesteld op de praktijkdag van de eendologiecursus van de 2CV Club.

Klep aan de ene kant zo dicht mogelijk doen (door langzaam aan de slinger of het vliegwiel te draaien). Dan de recht tegenoverliggende klep stellen op 0,20. Zo alle 4 de kleppen langsgaan. Eendenmotor loop duidelijk soepeler.

Deze manier is stukken makkelijker dan dat er hier op de site staat onder de vraagbaak. De methode van de 2CV4&6 Club is dezelfde die hier staat op de site van het eendenei: http://www.eendeei.nl/oud/eendologie/26004.htm

willem dijkstra
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door willem dijkstra » ma 29 okt, 2007 22:29

Twécévé schreef:Zaterdag (onder begeleiding) voor het eerst de kleppen van mijn eend gesteld op de praktijkdag van de eendologiecursus van de 2CV Club.
Ik heb ooit geleerd dat klepspeling nodig is om het uitzetten van de stoterstangen (klepbedieningsmechanisme) een warme motor te compenseren.
Kleppen stellen bij een absoluut koude motor (zoals voorgeschreven voor een gewone 2CV6' is dus misschien best belangerijk??.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door landloper » ma 29 okt, 2007 23:52

Ja, afstellen met een koude motor is belangrijk. Anders is de speling minder dan 0,20 maar onbekend en dus niet af te stellen.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 30 okt, 2007 07:39

Je moet de kleppen op zijn tijd stellen omdat door het gebruik de kleppen
inslaan op de zittingen en daardoor dus nauwer komen te staan en dus
zouden verbranden

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 30 okt, 2007 08:39

Ik heb van de 2CV4&6 Club een heel duidelijke handleiding hoe je de kleppen moet stellen . Het zou misschien niet onaardig zijn om ze toestemming te vragen deze handleiding op deze site te zetten. Hierin staat o.a.:
1.de motor moet koud zijn
2.(de 18pk 2cv van voor ‘70 en de Dyane en Ami 6 van voor half ‘68 moeten warm afgesteld worden)

Overigens las ik in de vraagbaak van de laatste type eenden: Stel de klep van de ene cilinder als dezelfde klep van de andere cilinder helemaal open staat.

Plaats reactie