Tuning....wat kan allemaal?

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door stef1987 » ma 30 jul, 2007 12:31

Ik heb via google deze site gevonden http://www.adamscc.nl/catalog/product_i ... 5db8e2ba55

Hier is die redelijk goedkoop. Maar wat ik niet krijg gevonden is het aantal cilinders....?
Wat ik ook heb ondekt is dat deze bobines vaak bij oltimers worden gebruikt (volkswagens, mustang). Ook heb ik enige recenties gelezen, over het algemeen leek iedereen goed tevreden over de bobine te zijn.

Ik ga deze week nog een keer langs een autotuning shop in roosendaal. Ik hoop dat hun mij tips en adviezen over de bobine kunnen geven.

Het zou wel mooi zijn als die andere bobine op de huidige plek kan worden toegepast.

Greetz,

Stef
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 30 jul, 2007 12:36

Stef, helaas zijn dit bobines voor auto's met verdeelkap, voor de eend heb je een bobine nodig met 2 bougie aansluitingen. Op de site van Ecas.cu.uk staat er 1 en de meeste oudere motoren hebben ook eenzelfde systeem.

bijv:
http://www.ecas2cvparts.co.uk/dept.asp? ... WX86D92482

of zoiets:
Afbeelding

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Tom de Wolff » ma 30 jul, 2007 17:15

backfire schreef:Maar voor de standaard eend zijn eigenlijk 2 dingen belangrijk. 1 de juiste nokkenas .
Wat is dan de juiste nokkenas en wat doet bevorbeeld een snelle nokkenas ten opzicht van een normale nokkenas.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 30 jul, 2007 17:44

Ja snel en normaal is een uitdrukking die ik niet helemaal begrepen heb.

nokkenassen zijn er in vele soorten en maten. De hoek waaronder de nok wordt gelicht, de hoogte van de nok, de lengte de stand van de nok ten opzichte van de zuiger etc etc.

In engeland hebben ze 2cv racers, waarbij er maar 1 nokkenas gebruikt mag worden, welke door een bedrijf geleverd wordt. Deze nokkenas is een goede nokkenas om een rijdbare eend te hebben, die ook wat meer vermogen kan opleveren en waarbij het blok lang genoeg mee gaat.

In de 2cv en aanverwanten zijn enorm veel variaties gebruikt, afhankelijk van emissies, koppel, toerental, vermogen.

"normale" nokkenas zoals jij bedoelt is meestal een combinatie van een juiste timing te vinden voor verbranding zodat het motortje soepel loopt, weinig vervuilt, zuinig is en lang mee gaat.

"snelle" nokkenas is vaak een nokkenas met hogere nokken, zodat de kleppen langer openblijven, vaak is het moment van openen en sluiten ook aangepast.

De belgische/franse racers hebben blokken met extreme nokkenassen, deze draaien ook hoge toeren, leveren veel PK's maar die blokken zijn dan ook goed onderhanden genomen.

robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door robin2cv » ma 30 jul, 2007 18:55

hey
zou di evan ecas ook passen op visablok er staat namelijk voor 2cv blok? iemand een idee? of waar je in belgie een beter bobijn kan bestellen of gewoon motoshop binnegaan? iemand al ervaring mee? is maar dat ik niets beschadig he

cu robin

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 30 jul, 2007 19:02

Hoi Robin, enige wat je moet weten is de weerstand van de bobine. Op basis daarvan koop je een vervanger.

Uit mijn hoofd is de Visa 3Ohm en de 2cv 5Ohm. Maar controlleer ff via google.

Harley shop binnenlopen, daar heb je genoeg keuze. Ik heb een bobine gezien die 80.000 volt geeft, ahum, geloof dat zo'n ding behoorlijk dodelijk wordt.

Stuur die mannen van Ecas anders ff een mailtje, zij zijn sponsor van race eenden in zowel engeland als belgië

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 30 jul, 2007 21:00

Even over de onsteking. Ik vraag me af of je daar echt winst mee moet verwachten. Een vonk is toch een vonk. Voor Pk's kun je beter zorgen voor een snellere doorstroming enzo. Dus denk dan aan een andere nokkenas, carburatie, etc.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door stef1987 » ma 30 jul, 2007 21:49

@ Backfire. Die eerste link ziet er erg leuk uit. Vooral omdat je hem ook op de orginele plek kan plaatsen, alleen de prijs valt tegen....70 pond.

@ punky. Hoe sterker de vonk hoe optimaler de verbranding kan plaats vinden (lijkt mij).

Even nog wat info opgezocht (van die 2de bobine van backfire):
Crane Cams Dual Tower 30,000 Plus Volt Output Coils!!
Designed to work in conjunction with, and to optimize the output of Crane HI-4 ignition systems. They can be used with any 12-volt OEM or aftermarket electronic ignition system that requires a minimum of a 2 to 3 OHM coil.

"CRANE CAMS" 2.8 OHM. Fits Big Twin 1970/1999 (except EFI & TC 88) and Sportster 1971/Later (except 1200s).
These coils mount in the stock location and work with most 12-volt electronic ignition models.

Kost bezorgt 99 dollar (US)

Greetz,

Steven
2cv6 Speciál
En zo niet....dan toch

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 30 jul, 2007 21:59

Ik heb ooit eens zitten mailen met iemand die opeltjes enzo tunende en die gaf me terug dat je winst niet moest zoeken in de vonk. Dit is meer fine tuning als je de rest op orde hebt.
PuNk RoCK LosEr

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » ma 30 jul, 2007 22:12

Hoi,
ik ken verschillende mensen in Engeland die rijden met de gele harley bobines die Ecas verkoopt. Iedereen die ik er over gesproken heb is enthousiast over die bobine, beter starten en wat rustiger lopen, tevens is hij niet zo gevoelig voor oververhitting als je het contact aan laat staan, al weet ik dit laatste niet 100% zeker. Al met al is zo'n harley bobine dus aanbevelenswaardig en zeker geen slechte move, maar het kost wat...

De invloed van de ontsteking op het vermogen is gering, maar de ene vonk is zeker de andere niet. De ontstekingsvonk heeft slechts invloed op het begin van de verbranding, een sterkere vonk levert net iets meer energie op de verbranding op te starten, waardoor de verbranding in de eerste fase iets vlotter zal verlopen. Maar heeft dus weinig invloed op het vermogen en zogezien heeft Punky dan ook gelijk dat je het vermogen niet in de ontsteking moet zoeken.

Even on topic:
Voor zij die geintereseerd zijn: ik heb een standaard blok in goede conditie zelf opgebouwt uit goede onderdelen. Hierop heb ik een K&N direct op de carb (met aangepaste sproeiers gebaseerd op een lambdabox). De K&N zit in een zelfgemaakte airbox waarop ik een powertube heb zitten. Aan de uitlaat kant heb ik een vergroote en lege eerste demper, geen tweede demper maar een pijp van normale diameter met een mehari/bestel eindstuk. Al met al levert dit duidelijk wat meer vermogen op maar geen wonderen, hij trekt misschien wat sneller en heeft duidelijk wat meer top vermogen.

Groetjes, Bart
Laatst gewijzigd door Bartje op ma 30 jul, 2007 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door stef1987 » ma 30 jul, 2007 22:21

@ punky, Nu ik er langer over na heb gedacht geef ik je gelijk. Met een sterkere vonk kun je misschien wel het ontstekingsproces met een fractie versnellen.

Ik ga binnenkort naar een motorzaak toe. Hier zal ik het een en ander gaan navragen. Ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn.

Ik denk wel dat door een hoger voltage er minder vonken worden "gemist" zodat je motor lekker rustig loopt.

Greetz,

Stef
2cv6 Speciál
En zo niet....dan toch

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 30 jul, 2007 22:27

Laat wel even weten wat je te weten bent gekomen he. Altijd leuk en leerzaam. :wink:
PuNk RoCK LosEr

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 30 jul, 2007 23:59

Zoals hier opgemerkt, een goeie vonk is ideaal bij het starten en bij hogere toeren. In het normale bereik zul je minder verschil merken. Dit soort bobines wordt ook gebruikt bij getunede motoren die iets meer dan 6000 toeren draaien, vergelijk dat met mijn Honda uit 1973 welke 9200 toeren draait en ook 28PK heeft en dat met 250cc. Zonder een goeie bobine zal op den duur de bougie niet meer genoeg volt krijgen om een sterke vonk te creeren.

Eigenlijk moet je het eens testen tijdens een PK testdag, eerste run met orginele bobine en 2e run met speciale bobine. Voornamelijk letten op koppel curve en top toerental.

Betere vulling is altijd gewenst, vandaar dat ik ook met een turbo aan de slag ga.

melloyello
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door melloyello » do 9 aug, 2007 23:55

Evan schreef:
siemen schreef:eend motor in de container gooien en een subaru blok er in met een gs blok of een alfa blok en natuurlijk de visa. eigenlijk past alles in een eend
chassiskromtrekkende blokken zijn natuurlijk leuk, maar in hoeverre is dit haalbaar?
Als je geld en kennis hebt kan veel. Qua verbruikte materialen zit er pakweg 3500 euro in. (Blok, bak, uitlaten.) Voor wat de bouwtijd betreft, ik heb daar een heel goede vriend met kennis en kunde voor.
Ziet de avatar.
Vroemvrotpruttel.

. __ ø.___o
(O_\D/___O)

Wim van den Bergh
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Wim van den Bergh » vr 10 aug, 2007 08:33

Multipoint injectie met twee injectoren en een motormanagement systeem dat een en ander perfect laat lopen. Godfried is er al een poosje mee bezig en heeft het al aan de praat maar de kinderziekten moeten nog worden opgelost. Kost wat maar dan heb je iets unieks.

Versnellingbak aanpassen voor andere gearing verhoudingen (sneller trekken - lage top <> traag optrekken - hoge top) of een vijfbak op je eend (erg duur).

Ami chassis onder je eend met dikke veerpotten, voor én achter stabilisatiestangen en Spax verstelbare schokbrekers met extra veer.

Vloerverwarming, met perspex plaat op de vloer waarin een koperleiding, warmtewisselaar op de uitlaat en een brandstofpomp om vloeistof rond te pompen.

Dashboard met 9 klokken: snelheidsmeter/toerenteller/voltmeter/amperemeter/oliedrukmeter/olietemperatuurmeter/tijd/vacuummeter/hoogtemeter
1984 Le Patron 3 / 1986 BX 1.4 RE / 1997 Saxo 1.6 SX automaat / 2012 DS3 HDI EGS

http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html

Plaats reactie