Tuning....wat kan allemaal?

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Tuning....wat kan allemaal?

Bericht door stef1987 » vr 27 jul, 2007 23:09

Heey,

Zo even een topic over tuning in het algemeen. Graag zou ik andermans ideeën willen horen betreffend het tunen van een 2cv motor (zowel voor prestaties als beter lopen van de motor, etc). Ook zou ik de prestatie van je moter willen weten (verbruik en topsnelheid).

Zo heb ik mijn einddemper niet meer eronder liggen, maar een andere pijp. Ook heb ik een powertube.

Powertube:
Voorheen had ik een openluchtfilter. Mij leek dat die iets beter doortrok (dit kan ook door het meer geluid lijken).

Einddemper:
Dit heb ik eigenlijk alleenmaar voor meer sound gedaan :D werkt voldoende nu :D

Topsnelheid van mijn eend ligt doorgaans tussen de 115 en de 120 (gps). Soms een uitschieter tegen de 130. Benzineverbruik is gemiddeld 1 op 15.

Zijn er ervaringen met:
- Andere bougie's?
- Ander type luchtfilter in het normale huis?
- in de motorolie iets toevoegen (laatst zag ik bij een benzinepomp een flesje van 300 ml. booster ofzoiets staan. Dit moest je bij je olie gooien....je zou 10 procent meer vermogen krijgen)?
- Of natuurlijk andere dingen.

Groetjes,

Steven
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bartje2212 » zo 29 jul, 2007 14:20

met open luchtfilter heb je welmeer geluid, maar powertube zou toch net iets meer moeten opleveren.
Ik heb ooit eens op een duitse site een stukje gelezen over een dubbele einddemper. Gewoon originele delen maar dan in de middendemper (kon maar bij een type) een extra uitgang erop lassen zodat ie volledig symmetrisch is en gewoon rechts ook een gespiegelde originele einddemper te gebruiken.
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 29 jul, 2007 14:56

Hoi Steven, volgens mij staan er meer dan genoeg topics over het tunen van de 2cv, even de zoek functie gebruiken.

Er zijn topics met betrekking tot powertubes, cc inhoud, nokkenassen, uitlaten en ontsteking.

Het gaat er uiteindelijk om hoeveel je uit wilt geven en hoe betrouwbaar je het wilt hebben. Dat kan van 0 tot 4000 euro en van 28 tot 68PK, je snapt wel dat die 68PK wel rond de 4000 Euro kost.

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » zo 29 jul, 2007 16:32

met een paar simpele dingen kun je een motor al een stuk lekkerder laten rijden!!

nieuwe bougies, ander luchtfilter, x op rollerbank om sproeiers e.d. te laten testen, goed afstellen van kleppen! en onsteking enz enz. dit alles levert meeastal al aardige winst! of alles moet toevallig aardig goed staan.. :wink:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door stef1987 » zo 29 jul, 2007 17:38

backfire schreef:Hoi Steven, volgens mij staan er meer dan genoeg topics over het tunen van de 2cv, even de zoek functie gebruiken.

Er zijn topics met betrekking tot powertubes, cc inhoud, nokkenassen, uitlaten en ontsteking.

Het gaat er uiteindelijk om hoeveel je uit wilt geven en hoe betrouwbaar je het wilt hebben. Dat kan van 0 tot 4000 euro en van 28 tot 68PK, je snapt wel dat die 68PK wel rond de 4000 Euro kost.
Sorry dat ik dit dan overnieuw vraag.

Maar ik was eigenlijk een beetje benieuwd wat andere eendrijders aan het motortje hebben gedaan.

Ik had een keer andere type bougies gezien, die op 2 plekken vonkten. Maarja, ik weet niet wat dit zal bevorderen.

Greetz
2cv6 Speciál
En zo niet....dan toch

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 29 jul, 2007 19:39

Niet veel als je aan de vonkenmaker (bobine) niets veranderd. Twee bougies in de cilinder wel, want dan kun je een mooiere verbranding teweeg brengen.

Probeer eens een flamethrower, dit zijn bobines met 45.000 volt, je hebt dan wel speciale bougie kabels nodig. Op de raceeenden die ik heb gezien zitten in ieder geval altijd high power bobines op, waarmee je een krachtigere vonk krijgt.

Maar voor de standaard eend zijn eigenlijk 2 dingen belangrijk. 1 de juiste nokkenas en 2 de 2 in 1 uitlaat. Als je dan de sproeierbeztting aanpast haal je 39PK uit een verder standaard eend blok.

En zoals Johannes zegt, basis afstelling goed doen scheelt echt een berg. Zo haalde mijn eend ook regelmatig 125-130 op de teller met een totaal orgineel blok en zelfs met mijn 4tje haalde ik 120-125 op de teller, echter met 4tje alleen met druk verkeer zodat je eigenlijk constant in een slipstream zit.
Laatst gewijzigd door backfire op zo 29 jul, 2007 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door stef1987 » zo 29 jul, 2007 19:44

backfire schreef:Niet veel als je aan de vonkenmaker (bobine) niets veranderd. Twee bougies in de cilinder wel, want dan kun je een mooiere verbranding teweeg brengen.

Probeer eens een flamethrower, dit zijn bobines met 45.000 volt, je hebt dan wel speciale bougie kabels nodig. Op de raceeenden die ik heb gezien zitten in ieder geval altijd high power bobines op, waarmee je een krachtigere vonk krijgt.

Maar voor de standaard eend zijn eigenlijk 2 dingen belangrijk. 1 de juiste nokkenas en 2 de 2 in 1 uitlaat. Als je dan de sproeierbeztting aanpast haal je 39PK uit een verder standaard eend blok.
Een andere nokkenas gaat voor mij wel erg veel kosten. Hoe bedoel je met 2 in 1 uitlaat ?

Ik ga zo even googlen voor een andere bobine.

Greetz
2cv6 Speciál
En zo niet....dan toch

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 29 jul, 2007 19:47

De echte 2 in 1 is een uitlaat die zonder verwarmingspotten werkt en van voor af gezien achter de startmotor in een Y vorm bij elkaar komt in 1 pijp, vandaar gaat het rechstreeks naar buiten en dan nog een demper.

Nokkenas zijn inderdaad prijzig, d8 zo rond de 250 euro. Bobine heb ik volgens mij gezien voor 65 euro, wat net zo duur is als een orginele. ;)

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 29 jul, 2007 19:47

eend motor in de container gooien en een subaru blok er in met een gs blok of een alfa blok en natuurlijk de visa. eigenlijk past alles in een eend
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door stef1987 » zo 29 jul, 2007 19:52

@ backfire:

Klopt ik heb ze ook rond die prijs gezien. Zou het ook aan te raden zijn om andere bougiekabels dan te kopen?

@siemen:
Het moet natuurlijk wel een eendachtig geluidje hebben he :D Ik vind het zelf prachtig als ik vol gas met 2 cilinders tog hard ga op de linkse baan van de snelweg ;):D
2cv6 Speciál
En zo niet....dan toch

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » zo 29 jul, 2007 20:42

siemen schreef:eend motor in de container gooien en een subaru blok er in met een gs blok of een alfa blok en natuurlijk de visa. eigenlijk past alles in een eend
chassiskromtrekkende blokken zijn natuurlijk leuk, maar in hoeverre is dit haalbaar?
Ami 8 break

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 29 jul, 2007 21:28

tsjaa je moet wel je chassis verstevigen alles is haal baar toch alles kan behalve blote meiden in hun broek zak pissen
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 29 jul, 2007 22:21

Zelfs dat kan, want er is niet verteld waar die broek ligt van die blote meiden :lol:

maar stef had het over 2cv motor, geen subaru, gs, alfa, v8.

@stef, je moet goeie bougiekabels hebben die de hoge spanning aankunnen, anders gaan ze doorslaan en dan heb je er nog niets aan. Bougiekabels is ook het geld niet, tientje of 2

robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door robin2cv » ma 30 jul, 2007 08:33

kan er iemand een link geven van zulke bobines en die dan op een visablok passen?
greets robin

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » ma 30 jul, 2007 09:02

ja eens leuk om te proberen! evenals de hele onstekings curve? daar wordt ook het een en anderaan veranderd neem ik aan?
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Plaats reactie