Pagina 2 van 2

Geplaatst: wo 5 sep, 2007 09:18
door leo top
Gerard had je het antwoord al gegeven:
Gerard Maas schreef:Je kan die vacuummeter zeer gemakkelijk zelf maken.Je neem 2mtr
doorzichtige waterslang en 3 beugeltjes om pcpijpen te monteren zodat je
op een plankje van 50X20cm de ene kant in een U op het plankje monteerd.Zet halverwege dwars een streep en meet aan elke kant of in de
midden naar boven en naar beneden de centimeters.Je houd dan aan 1 kant een stuk slang over om op de pijlstokopening te plaatsen.Vul de slang
zover dat bede kanten op 0 komen.Als de motor draait moet de waterkolom 4cm zakken en aan de pijlstok kant 4cm stijgen zodat er een
onderdruk is van 8cm waterkolom.Als dat er niet is moet je de vulpijp
vervangen

Geplaatst: wo 5 sep, 2007 09:37
door Rens
Misschien ben ik een beetje eigenwijs.... maar wat is er dan aan de hand?? Ik wil snappen voordat ik iets doe... :roll:

Geplaatst: wo 5 sep, 2007 10:22
door Gerard2cv
In een 2 cil.motor gaan de 2 zuigers altijd tegelijk naar boven en naar
beneden.Dus het volume in het carter is wisselend,Bij een 4 of meer cil. is dit niet.Daarom moeten ze bij de 2cil.iets maken om een onderdruk in het
carter te kunnnen krijgen,en dat hebben ze bij de 2cv met de vulpijp gedaan door er een rubber klep in te zetten met een slang naar het luchtfilter om de dampen af te voeren.Maar die klep kan te stug worden
zodat er druk in komt met als gevolg een rokende motor.

Geplaatst: wo 5 sep, 2007 11:24
door backfire
En door de druk wordt de olie voorbij je zuigerveren geperst........

Verders natuuuuurlijk helemaal met Gerard eens, als je tijd en zin hebt de vulpijp meten volgens Gerard zijn methode. Volgens mij staat er ergens zelfs een bouwtekening hier op 2cv.nl

Geplaatst: wo 5 sep, 2007 15:42
door Rens
Oké! Dat lijkt me inderdaad bijzonder nuttig! Dank je wel voor je duidelijk uitleg Gerard! Ik denk dat ik me dit weekend daar eens mee bezig ga houden!

Geplaatst: di 25 sep, 2007 11:13
door Rens
Al weer eventjes geleden, maar ik heb het opgelost, zo lijkt. De slang vanuit het luchtfilter was dubbelgevouwen, waardoor wellicht de druk werd opgebouwd in het carter. Na dit gefixt te hebben, heb ik er geen last meer van gehad! :D

Bedankt voor alle tips en raad!

Geplaatst: di 25 sep, 2007 11:27
door backfire
Hey kijk das nou eens goed om te horen Rens. :)

Geplaatst: di 25 sep, 2007 22:35
door sjovo
ik heb dit probleem ook gehad maar het was over dat ik een lange rit naar frankrijk heb gereden ik heb er veder nix aan gedaan. jomanda power :P

Geplaatst: wo 26 sep, 2007 08:29
door Gerard2cv
Hier zie je precies het probleem.In ons koude kikkerland komen die luchtgekoelde motoren gewoon niet op temperatuur.En het instuctieboekje
zegt nogwel dat het winterhoesje er bij 15grC al voor mag.Dus gewoon doen
scheelt een hoop condens in je olie

Geplaatst: wo 26 sep, 2007 09:02
door Twécévé
Over condens gesproken; dat zou de oorzaak moeten zijn dat ik in de olievulpijp altijd van die dikke witte drab heb zitten. Volgens de garage kwam dat omdat ik altijd korte stukken reed. Toen ik echter de eend regelmatig ging gebruiken voor lange stukken (70 km waarvan het gros over de snelweg) bleef ik dat probleem houden.

Winterkapje er nu al op doen zou kunnen helpen begrijp ik?

Geplaatst: wo 26 sep, 2007 09:59
door Gerard2cv
Dat blijkt wel,want die sludge is water wat in het oliesysteem zit en verdampt pas als je olietemperatuur boven de 100°C komt,dus eigenlijk is
in een eend een olietemperatuurmeter hetzelfde als een water temperatuurmeter bij een watergekoelde auto

Geplaatst: wo 26 sep, 2007 12:18
door Twécévé
Gerard Maas schreef:Dat blijkt wel,want die sludge is water wat in het oliesysteem zit en verdampt pas als je olietemperatuur boven de 100°C komt,dus eigenlijk is
in een eend een olietemperatuurmeter hetzelfde als een water temperatuurmeter bij een watergekoelde auto
Nou, maar even schoonpoetsen en het winterkapje erop gooien. Kijken of het verschil maakt.

Geplaatst: wo 26 sep, 2007 12:27
door Tom Duckpower
trek die slang eens tussen olievulpijp en luchtfilter uit.. als die vol prut zit blijft de vulpijp zelf ook langer vol prut zitten...

mocht ie volzitten... even mee slingeren, daar waar niemand het ziet ;)