Olieverbruik?

Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Olieverbruik?

Bericht door Rens » ma 3 sep, 2007 10:32

Ik stond daarnet bij het stoplicht, toen ik alweer enigszins vreemde blikken kreeg toegeworpen van mijn medeweggebruikers vanwege de blauwe rookwolken die uit mijn uitlaat kwamen. Af en toe, niet altijd, komen er rookwolken uit de uitlaat, niet normaal! Mijn verbruik aan olie is ook 1:1000, als het niet minder kilometers zijn!

Ik neem aan dat de zuigerveren aan vervanging toe zijn, met dit euvel, of zijn er nog andere oorzaken te bedenken? Zijn de zuigerveren makkelijk te vervangen?

Tot die tijd trek ik nog mooie blauwe rookgordijnen voor het stoplicht!
:roll:

Groeten,

Rens

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 3 sep, 2007 10:34

Dit zijn echt je zuigerveren!

Je zult je koppen en cilinders moeten demonteren om je veren te vervangen. Het kan ook nog aan de klepseals liggen. Deze zitten in de kop en zou je derhalve ook meteen kunnen vervangen. Dan heb je beide mogelijke oorzaken verholpen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 3 sep, 2007 12:27

vergeet niet dat als je de zuigerveren vervangt je de cilinder ook moet laten hohnen. Daarbij moet je dan ook weer opletten dat er niet te veel speling komt tussen zuiger en cilinder, anders moet je die ook vervangen. Als dat zo is kun je volgens mij beter meteen een complete set zuigers, zuigerveren en cilinders kopen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » ma 3 sep, 2007 12:43

backfire schreef:vergeet niet dat als je de zuigerveren vervangt je de cilinder ook moet laten hohnen.

waarom? als er geen groeven in de cilinderwand en zuigerwand zitten kun je deze weer gebruiken hoor. toegegeven, meestal zijn deze ook niet helemaal fris meer als de zuigerveren de geest hebben gegeven. maar dan is de cilinder honen ook geen oplossing. dan zul je gewoon aan compleet nieuwe set zuigers, cilinders en veren moeten.

wat wel aan te raden is, als je alleen nieuwe veren monteert, om met een schuurpapiertje de cilinderwand diagonaal iets te schuren/opruwen. hierdoor zet de veer zich makkelijker. let op de montage wijze van de veren!!!

als je dan toch bezig bent gelijk even de koppen nakijken (iig klepseals vervangen en het liefst kleppen inslijpen)

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 3 sep, 2007 13:12

het hohnen is niet voor het zetten van de zuigerveren maar voor het olietransport douwe, bijkomende voordeel is dat de cilinder dan ook weer rond is. Je kunt in een niet gehohnde cilinder gerust nieuwe zuigerveren steken, maar dan slijten de zuigerveren in op een ovale cilinder. Je zult dan de eerste 1000 km ook olieverbruik hebben, maar ook een slechtere smering van de cilinder/zuigerwand.

Dus het hoeft niet, maar slim is het niet. ;)

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » ma 3 sep, 2007 15:04

Hebben we al de onderdruk gemeten,dat is toch het eerste wat je doet bij
olieverbruik.

Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Rens » ma 3 sep, 2007 16:52

@Gerard: Onderdruk meten?? Hoe doen we dat? :roll: En waar is het goed voor?

Wanneer weet ik dat honen/vervangen noodzakelijk is? Zijn er mensen met voorbeeldfoto's?? Ik ben namelijk niet van plan om lang mn motor kwijt te zijn... Misschien dat ik er dan voor de winter een andere motor in zet, kan ik deze rustig opknappen! :)

Is deze klus goed te doen, in wat voor tijdsbestek, er van uit gaande dat ALLES tegen zit?? (koers is waar de wind vandaan komt immers! ;))

Rens

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » ma 3 sep, 2007 17:31

Je kan die vacuummeter zeer gemakkelijk zelf maken.Je neem 2mtr
doorzichtige waterslang en 3 beugeltjes om pcpijpen te monteren zodat je
op een plankje van 50X20cm de ene kant in een U op het plankje monteerd.Zet halverwege dwars een streep en meet aan elke kant of in de
midden naar boven en naar beneden de centimeters.Je houd dan aan 1 kant een stuk slang over om op de pijlstokopening te plaatsen.Vul de slang
zover dat bede kanten op 0 komen.Als de motor draait moet de waterkolom 4cm zakken en aan de pijlstok kant 4cm stijgen zodat er een
onderdruk is van 8cm waterkolom.Als dat er niet is moet je de vulpijp
vervangen

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 4 sep, 2007 13:06

backfire schreef:het hohnen is niet voor het zetten van de zuigerveren maar voor het olietransport douwe, bijkomende voordeel is dat de cilinder dan ook weer rond is. Je kunt in een niet gehohnde cilinder gerust nieuwe zuigerveren steken, maar dan slijten de zuigerveren in op een ovale cilinder. Je zult dan de eerste 1000 km ook olieverbruik hebben, maar ook een slechtere smering van de cilinder/zuigerwand.

Dus het hoeft niet, maar slim is het niet. ;)
okay, duidelijk. maar ik heb altijd gehoord, dat je eenden cilinders nooit kan/mag honen, omdat er geen overmaat zuigers zijn en anders de ruimte tussen zuiger en cilinder te groot wordt. en de dhz hoon apparaten die ik gezien heb, los je een ovale cilinder ook niet mee op, dus dan moet je naar een prof. bedrijf en ik denk dat het dan goedkoper is een nieuwe set te monteren. ik heb laatst ergens en set gezien; motorpakkingset, zuigers, cilinders en veren voor 180e

douwe

Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Rens » di 4 sep, 2007 17:46

dyane_maniac schreef: ik heb laatst ergens en set gezien; motorpakkingset, zuigers, cilinders en veren voor 180e
Dan ben ik weer benieuwd: waar?? Wat is doorgaans de prijs van een dergelijke vernieuwingsoperatie!??

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » di 4 sep, 2007 18:24

dyane_maniac schreef: ik heb laatst ergens en set gezien; motorpakkingset, zuigers, cilinders en veren voor 180e
voor 100 tot 150 euries koop joe een ander blok. lijkt mij ook minder werk, maar wellicht ook minder leuk en minder leerzaam.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 4 sep, 2007 18:34

dat is idd ook zeker een optie. ook lekker snel. maar het loont wel een goede revisie (vergeet krukas niet goed te controleren!) en is echt leuk om te doen. vooral als je de tijd hebt. dus als je in de winter niet rijdt: dan doen. of wellicht combineren: tweedehands blokkie op de kop tikken, en dan je oude blok reviseren. neemt ook niet belachelijk veel ruimte in beslag. (wel een plek die wat smerig mag worden) :wink:

dat setje kost 185. als je wil weten waar, stuur me dan even een pm. is iig een goed adres, naar mijn mening.

douwe

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 5 sep, 2007 08:16

Ben ik nu achterlijk of niet? Er schijnt alleen maar rook te zijn bij stationair draaien en iedereen begint gelijk al over motorrevisie etc.
Normaal kijk je toch eerst naar wat de oorzaak is.En dan ga je eens kijken
wat het kost om het op te lossen

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door leo top » wo 5 sep, 2007 08:32

Gerard Maas schreef:Ben ik nu achterlijk of niet? Er schijnt alleen maar rook te zijn bij stationair draaien en iedereen begint gelijk al over motorrevisie etc.
jeugdig overmoed denk ik, Gerard
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Rens » wo 5 sep, 2007 08:40

leo top schreef:
Gerard Maas schreef:Ben ik nu achterlijk of niet? Er schijnt alleen maar rook te zijn bij stationair draaien en iedereen begint gelijk al over motorrevisie etc.
jeugdig overmoed denk ik, Gerard
Oke, .... maar wat is dan wél een simpele oplossing?? Onderdruk meten, ... maar waarom en wat heb je er aan??

Een revisie van een eendenblokje ga ik niet uit de weg en lijkt me gewoon heel erg leuk om uit te voeren.

Plaats reactie