Grijze, bijna zwarte rook bij koude start?
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Hallo Bertje,zo off topic is het toch niet bij motor algemeen.Aan de binnenkant van het kleppendeksel zal je dus moeten zien tot hoever er
altijd olie staat,zeg maar tot de openingen van de teruglooppijpjes en
aangezien die olie daar tot rust komt,zal er dus onder langs de pakking een
sludge randje ontstaan,Dit kan je dus als je kleppen gaat stellen mooi schoon maken en nieuwe pakkingen met bisonkit aan het deksel lijmen.
altijd olie staat,zeg maar tot de openingen van de teruglooppijpjes en
aangezien die olie daar tot rust komt,zal er dus onder langs de pakking een
sludge randje ontstaan,Dit kan je dus als je kleppen gaat stellen mooi schoon maken en nieuwe pakkingen met bisonkit aan het deksel lijmen.
@bertje,
De binnenkant van je kleppendeksel hoort goudkleurig van de olie te zijn. Is het zwart, veel aanslag en dergelijke is er wat mis met de motor. Of moet je nodig je olie verversen. (inclusief filter natuurlijk)
Zwarte olie kan ook duiden op te weinig koeling, veel aanslag in de motor en dergelijke. Gerard kan het beter uitleggen.
Enige manier waar je echter zeker van kan zijn is eerst een keer de deksel reinigen. Het heeft geen zin om een diagnose te stellen als het de eerste keer is dat je binnenin kijkt. De aanslag kan dan al erg oud zijn.
Bij de bougies verteld elke kleur je iets:
http://www.2cv.nl/alledag/storing_bougie.html
Er staat trouwens veel meer nuttigs onder alledag.
De binnenkant van je kleppendeksel hoort goudkleurig van de olie te zijn. Is het zwart, veel aanslag en dergelijke is er wat mis met de motor. Of moet je nodig je olie verversen. (inclusief filter natuurlijk)
Zwarte olie kan ook duiden op te weinig koeling, veel aanslag in de motor en dergelijke. Gerard kan het beter uitleggen.
Enige manier waar je echter zeker van kan zijn is eerst een keer de deksel reinigen. Het heeft geen zin om een diagnose te stellen als het de eerste keer is dat je binnenin kijkt. De aanslag kan dan al erg oud zijn.
Bij de bougies verteld elke kleur je iets:
http://www.2cv.nl/alledag/storing_bougie.html
Er staat trouwens veel meer nuttigs onder alledag.
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen
Ik gebruik een beetje olie om de rubbers op hun plaats te houden. En alleen handvast draaien, die kleppendeksels. Anders blijft het lekken.Ramon2cv schreef:ik lijm ze nooit vast ook nooit lasat van lekages
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Hallo Bartje,nu mag ik je dus uit gaan leggen,waarom de olie zwart wordt
Om te beginnen is een 2cv luchtgekoeld en ontworpen voor Frankrijk dus
niet voor ons slechte klimaat.Bij de kever hadden ze in de koellucht een
thermostaat gezet,maar bij de eend moet het winterhoesje er al bij 15gr
voor om de motor hier op temperatuur te krijgen.Als je daarbij bedenkt dat een water gekoelde motor rond de 100gr op temperatuur is,geldt dit
voor een lucht gekoelde motor zo tussen de 150gr en 180gr en neem maar
van mij aan dat je met een eend daar een eind voor moet rijden.Dus de meeste eenden komen nooit echt op temperatuur en dus wordt de olie zwart omdat de zuigers niet echt passend worden.Daar hoef je je geen zorgen over te maken.Waar je dus wel goed op moet letten is dat het niveau nooit onder het minium peil komt.Er tussen mag best
Om te beginnen is een 2cv luchtgekoeld en ontworpen voor Frankrijk dus
niet voor ons slechte klimaat.Bij de kever hadden ze in de koellucht een
thermostaat gezet,maar bij de eend moet het winterhoesje er al bij 15gr
voor om de motor hier op temperatuur te krijgen.Als je daarbij bedenkt dat een water gekoelde motor rond de 100gr op temperatuur is,geldt dit
voor een lucht gekoelde motor zo tussen de 150gr en 180gr en neem maar
van mij aan dat je met een eend daar een eind voor moet rijden.Dus de meeste eenden komen nooit echt op temperatuur en dus wordt de olie zwart omdat de zuigers niet echt passend worden.Daar hoef je je geen zorgen over te maken.Waar je dus wel goed op moet letten is dat het niveau nooit onder het minium peil komt.Er tussen mag best
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Ik zal de volgende keer bij het kleppen stellen eens extra kijken.
Bij mijn Eend met de beste motor weet ik vrij zeker dat die deksels aan de binnenkant goudkleurig zijn, maar dat ding krijgt ongeacht het aantal km's per jaar ( nooit meer dan 5000) elk jaar verse olie en heeft nog maar 110.000 km's gelopen in 25 jaar.
Als dit ding rijd, rijd het ook alleen maar lange afstanden.
Bij mijn gebruiks Eend, waarvan de motor er nu ong. 166000 km op heeft zitten en duidelijk minder presteert, zijn de kleppendeksels volgens mij dezelfde kleur als de buitenkant.
Er zit in ieder geval geen zwarte drab in.
Over het winterhoesje, ik heb het idee dat mijn Eend minder presteert als deze ervoor zit, of kan dat niet?
Bij mijn Eend met de beste motor weet ik vrij zeker dat die deksels aan de binnenkant goudkleurig zijn, maar dat ding krijgt ongeacht het aantal km's per jaar ( nooit meer dan 5000) elk jaar verse olie en heeft nog maar 110.000 km's gelopen in 25 jaar.
Als dit ding rijd, rijd het ook alleen maar lange afstanden.
Bij mijn gebruiks Eend, waarvan de motor er nu ong. 166000 km op heeft zitten en duidelijk minder presteert, zijn de kleppendeksels volgens mij dezelfde kleur als de buitenkant.
Er zit in ieder geval geen zwarte drab in.
Over het winterhoesje, ik heb het idee dat mijn Eend minder presteert als deze ervoor zit, of kan dat niet?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Hallo Bertje.Maak je hierover maar geen zorgen,want je kan er toch niets
aan veranderen.Na een heerlijke vacantie trip van zo'n 5000km achter-
elkaar zal de motor goed op temperatuur zijn en zelfs je uitlaat de goede
kleur krijgen.Maar ik denk dat je ze daarvoor niet heb.Als je zorgt dat er
olie 20W40 of 15W40 in zit of zelfs 10W50 kan er eigenlijk niets fout gaan.Qua rijden wil ik je nog zeggen dat de motor is om te rijden en de remmen om te stoppen,Dus uitgezonderd in de bergen,niet op de motor
remmen.Dus als je in zijn 4 op een stoplicht afrijdt gewoon in 4 laten staan
en pas als je haast stil staat de koppeling intrappen.Dit rijdt veel zuiniger.
aan veranderen.Na een heerlijke vacantie trip van zo'n 5000km achter-
elkaar zal de motor goed op temperatuur zijn en zelfs je uitlaat de goede
kleur krijgen.Maar ik denk dat je ze daarvoor niet heb.Als je zorgt dat er
olie 20W40 of 15W40 in zit of zelfs 10W50 kan er eigenlijk niets fout gaan.Qua rijden wil ik je nog zeggen dat de motor is om te rijden en de remmen om te stoppen,Dus uitgezonderd in de bergen,niet op de motor
remmen.Dus als je in zijn 4 op een stoplicht afrijdt gewoon in 4 laten staan
en pas als je haast stil staat de koppeling intrappen.Dit rijdt veel zuiniger.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Kort geleden nog 3800 km in 8 dagen gereden (weekje Frankrijk), en dan rijden ze zo heerlijk en draaien ze zo mooi.....
En ik rem niet af op de motor en ik draai met het opschakelen ook niet extreem veel toeren, schakel op zo'n 10 km. voor het rode steepje over.
Ook rijd ik nooit veel harder dan 100, het gaat al zo mal in het vooronder...
En ik probeer het aantal korte ritje's zoveel mogelijk te beperken, dat lijkt mij het beste voor de motor, en dan natuurlijk ook nog goed en regelmatig onderhoud plegen.
bedankt voor de tips en info!
En ik rem niet af op de motor en ik draai met het opschakelen ook niet extreem veel toeren, schakel op zo'n 10 km. voor het rode steepje over.
Ook rijd ik nooit veel harder dan 100, het gaat al zo mal in het vooronder...
En ik probeer het aantal korte ritje's zoveel mogelijk te beperken, dat lijkt mij het beste voor de motor, en dan natuurlijk ook nog goed en regelmatig onderhoud plegen.
bedankt voor de tips en info!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962