Grijze, bijna zwarte rook bij koude start?

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Grijze, bijna zwarte rook bij koude start?

Bericht door Hanzzl69 » vr 16 nov, 2007 23:46

Hmmm, vandaag ontdekte ik deze kleuren achter de eend bij starten en wat gas geven. Ook kwam de motor snel op toeren om daarna stil te vallen. Dat gebeurde een paar keer, met chocke en zonder.

De carburateur is schoongemaakt en afgesteld. Het starten gaat daardoor iets beter. Maar dit vond ik geen leuk gezicht.

Wat is er aan de hand? Ik heb op deze site gezocht maar kon het -nog- niet vinden.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 17 nov, 2007 10:25

Grijz is gewoon condens Hanzzl het wordt tenslotten wat kouder. Zwart is te veel aan benzine, met choke is dit normaal, maar als je het hebt als de choke er niet op staat dan staat je carburateur toch echt verkeerd afgesteld. Er van uitgaande dat de rest van de motor allemaal goed is en afgesteld staat.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 17 nov, 2007 16:24

Boven op de carburator rechts zit een membraam met een handle die de
chokeklep wat open trek bij het gasgeven,Ik denk dat die niet goed meer
werkt.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » za 17 nov, 2007 17:30

Oh, dan ziet het er misschien ernstiger uit dan het is.
Ik was al bang dat er in de motor dingen verbogen waren of los zouden zitten.

Hoe komt het dan dat de motor veel toeren maakt en dan ineens doodslaat? Die hoge toeren begrijp ik, gewoon lekker veel aanvoer van brandbaar spul. Maar dat afslaan?
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 17 nov, 2007 20:24

Te weinig lucht krijgen en dus verzuipen

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » zo 18 nov, 2007 00:28

Ja, dat klinkt inderdaad erg aannemelijk.

Heb je misschien nog tips hoe het openen van die chockeklep beter gangbaar te maken is?
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 19 nov, 2007 08:04

Als je de luchtfilter slang demonteerd,kan je de chokeklep zien en dan de
klep met de kabel dicht zetten,dan zit er aan de andere kant een lipje waar
een stangetje naar een membraam gaat,kijk of dat goed beweegt,dus als je
dat stangetje indrukt,hij ook zelf terug komt,zo niet,er een van een andere
carburator opzetten.Het vacuum van de motor moet de chokeklep iets
open zuigen

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » ma 19 nov, 2007 19:45

Gerard Maas schreef:..dan zit er aan de andere kant een lipje waar
een stangetje naar een membraam gaat,kijk of dat goed beweegt,dus als je
dat stangetje indrukt,hij ook zelf terug komt,zo niet,er een van een andere
carburator opzetten.
En dat was het dus. Gelukkig maar.
Het stangetje kwam niet vanzelf terug (door vacuumwerking) en was afgebroken, maar zat nog net vast. Die is nu onder garantie van de eerder uitgevoerde schoonmaakactie vervangen.
De chockeklep zelf sloot en opende goed. Ook weer opnieuw afgesteld met de CO / CO2 meter. Morgen maar eens kijken bij de koude start. Dat zou beter moeten gaan.
Gerard, bedankt! :D :D :D
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

LanCah
Beginner
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 sep, 2007 11:42
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Bericht door LanCah » di 20 nov, 2007 12:17

Hey,

Ik heb dat precies hetzelfde. Zeker als de Eend een nacht heeft stil gestaan.

Maar het erge is, dat de Garage zei dat het in dat geval draait om een:

"Motor die Moe is".

Geen idee wat die daar mee bedoelt.

Mvgr.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 20 nov, 2007 16:45

LanCah schreef:Hey,

Ik heb dat precies hetzelfde. Zeker als de Eend een nacht heeft stil gestaan.

Maar het erge is, dat de Garage zei dat het in dat geval draait om een:

"Motor die Moe is".

Geen idee wat die daar mee bedoelt.

Mvgr.
Dan willen ze je een dure 'revisie' aansmeren....
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

LanCah
Beginner
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 sep, 2007 11:42
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Bericht door LanCah » di 20 nov, 2007 19:24

Kan dus geen kwaad, begrijp ik?

Mvgr.

TheSeend
Moderator
Berichten: 174
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 18:13
Locatie: Dublin

Bericht door TheSeend » di 20 nov, 2007 20:58

Die dure revisie? Als je te veel geld hebt kan het geen kwaad, nee.

Als rook anders is dan normaal, behalve dan licht grijze rook is de afstelling verkeerd en betekend het dat de motor niet optimaal loopt.

In Hanzzl's geval dus te veel choke, dus te veel benzine, dus verzuipen en meer verbruiken.

Veel gemaakte fout bij bovenkant carb terug plaatsen is dat het haakje voor de choke verkeerd staat. Merk je pas als je alles weer vast hebt en dan niet kan choken. Maar ik heb in bijna 10 jaar tijd zelden hoeven choken. Hooguit de eerste 20 meter. Motor liep gewoon niet lekker met de choke. Dus LanCah, gewoon afstellen. Als je motor moe is betekent het meer dat je moet afstellen van kleppen en dergelijke. Doet hij dan nog niet lekker dan zuigerveren, doetie dan nog vreemd, dan verder zoeken.
Gelukkig kun je aan je bougie al veel zien van de staat van de motor. Bij kleppen stellen zie je de binnenkant van je kleppendeksel en dat verteld ook al heel veel. Dus als je motor koud is es je bougies los halen en kijken.
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen

LanCah
Beginner
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 sep, 2007 11:42
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Bericht door LanCah » di 27 nov, 2007 12:42

Hallo,

Moet toch even zeggen dat ik echt onder de indruk ben van de "skills" die jullie hebben op het gebeid van de Eend.

Het is dat wij als Familie al 20 jaar een Eend hebben. Maar onderhoud en dergelijke altijd uit besteed.

Ik wil het allemaal leren, maar hoe begin je, ik ben bang dat ik wat "stuk" maak. Maar de Bougies, moet ik toch wel kunnen vinden.



Mvgr. Tom

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 27 nov, 2007 15:25

Hallo Tom.De bougies eruit halen is erg makkelijk, maar gebruik een stukje slang om de bougie te verlengen (het zat vroeger in het gereedschap
tasje dat bij de auto geleverd was) en schroef daarmee de bougie met de hand erin en zet hem dan met de sleutel vast.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » di 27 nov, 2007 18:23

Ok, daar ben ik weer.
De zwarte rook is weg maar de neiging om eerst heel hard toeren te draaien en daarna stil te vallen niet. Met choke meen ik. Verschil is dat het nu nog maar 1 keer per koude start gebeurt. En het starten zelf gaat ok al een heeeeeeeel stuk beter.
Kan ik nog wat aan die hoge toeren doen?
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Plaats reactie