Pagina 2 van 3
Geplaatst: di 27 nov, 2007 19:06
door Gerard2cv
Kan dit opgelost worden door de choke maar half uit te trekken
Geplaatst: di 27 nov, 2007 19:10
door Hanzzl69
Dat ga ik proberen, ik heb het idee dat dit inderdaad wel gaat werken.
Geplaatst: di 27 nov, 2007 19:29
door Bertje Beige
Het is een beetje off topic, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ik aan de binnenkant van kleppendeksels kan aflezen???
Geplaatst: wo 28 nov, 2007 07:22
door Gerard2cv
Hallo Bertje,zo off topic is het toch niet bij motor algemeen.Aan de binnenkant van het kleppendeksel zal je dus moeten zien tot hoever er
altijd olie staat,zeg maar tot de openingen van de teruglooppijpjes en
aangezien die olie daar tot rust komt,zal er dus onder langs de pakking een
sludge randje ontstaan,Dit kan je dus als je kleppen gaat stellen mooi schoon maken en nieuwe pakkingen met bisonkit aan het deksel lijmen.
Geplaatst: wo 28 nov, 2007 12:53
door Ramon
ik lijm ze nooit vast ook nooit lasat van lekages
Geplaatst: wo 28 nov, 2007 13:08
door Gerard2cv
Dan neem je dus zelf het risico dat de pakking tijdens het plaatsen van het
deksel van zijn plaats gaat.Origineel zitten ze ook gelijmd
Geplaatst: wo 28 nov, 2007 13:11
door Twécévé
Gerard Maas schreef:Dan neem je dus zelf het risico dat de pakking tijdens het plaatsen van het
deksel van zijn plaats gaat.Origineel zitten ze ook gelijmd
met 2 druppeltjes lijm vast zetten ja. Dan weet je tenminste dat ze niet verschuiven op het moment dat je de kleppendeksel terugzet.
Geplaatst: wo 28 nov, 2007 15:20
door TheSeend
@bertje,
De binnenkant van je kleppendeksel hoort goudkleurig van de olie te zijn. Is het zwart, veel aanslag en dergelijke is er wat mis met de motor. Of moet je nodig je olie verversen. (inclusief filter natuurlijk)
Zwarte olie kan ook duiden op te weinig koeling, veel aanslag in de motor en dergelijke. Gerard kan het beter uitleggen.
Enige manier waar je echter zeker van kan zijn is eerst een keer de deksel reinigen. Het heeft geen zin om een diagnose te stellen als het de eerste keer is dat je binnenin kijkt. De aanslag kan dan al erg oud zijn.
Bij de bougies verteld elke kleur je iets:
http://www.2cv.nl/alledag/storing_bougie.html
Er staat trouwens veel meer nuttigs onder alledag.
Geplaatst: wo 28 nov, 2007 15:21
door TheSeend
Ramon2cv schreef:ik lijm ze nooit vast ook nooit lasat van lekages
Ik gebruik een beetje olie om de rubbers op hun plaats te houden. En alleen handvast draaien, die kleppendeksels. Anders blijft het lekken.
Geplaatst: wo 28 nov, 2007 16:26
door Gerard2cv
Hallo Bartje,nu mag ik je dus uit gaan leggen,waarom de olie zwart wordt
Om te beginnen is een 2cv luchtgekoeld en ontworpen voor Frankrijk dus
niet voor ons slechte klimaat.Bij de kever hadden ze in de koellucht een
thermostaat gezet,maar bij de eend moet het winterhoesje er al bij 15gr
voor om de motor hier op temperatuur te krijgen.Als je daarbij bedenkt dat een water gekoelde motor rond de 100gr op temperatuur is,geldt dit
voor een lucht gekoelde motor zo tussen de 150gr en 180gr en neem maar
van mij aan dat je met een eend daar een eind voor moet rijden.Dus de meeste eenden komen nooit echt op temperatuur en dus wordt de olie zwart omdat de zuigers niet echt passend worden.Daar hoef je je geen zorgen over te maken.Waar je dus wel goed op moet letten is dat het niveau nooit onder het minium peil komt.Er tussen mag best
Geplaatst: do 29 nov, 2007 18:06
door Bertje Beige
Ik zal de volgende keer bij het kleppen stellen eens extra kijken.
Bij mijn Eend met de beste motor weet ik vrij zeker dat die deksels aan de binnenkant goudkleurig zijn, maar dat ding krijgt ongeacht het aantal km's per jaar ( nooit meer dan 5000) elk jaar verse olie en heeft nog maar 110.000 km's gelopen in 25 jaar.
Als dit ding rijd, rijd het ook alleen maar lange afstanden.
Bij mijn gebruiks Eend, waarvan de motor er nu ong. 166000 km op heeft zitten en duidelijk minder presteert, zijn de kleppendeksels volgens mij dezelfde kleur als de buitenkant.
Er zit in ieder geval geen zwarte drab in.
Over het winterhoesje, ik heb het idee dat mijn Eend minder presteert als deze ervoor zit, of kan dat niet?
Geplaatst: vr 30 nov, 2007 07:39
door Gerard2cv
Hallo Bertje.Maak je hierover maar geen zorgen,want je kan er toch niets
aan veranderen.Na een heerlijke vacantie trip van zo'n 5000km achter-
elkaar zal de motor goed op temperatuur zijn en zelfs je uitlaat de goede
kleur krijgen.Maar ik denk dat je ze daarvoor niet heb.Als je zorgt dat er
olie 20W40 of 15W40 in zit of zelfs 10W50 kan er eigenlijk niets fout gaan.Qua rijden wil ik je nog zeggen dat de motor is om te rijden en de remmen om te stoppen,Dus uitgezonderd in de bergen,niet op de motor
remmen.Dus als je in zijn 4 op een stoplicht afrijdt gewoon in 4 laten staan
en pas als je haast stil staat de koppeling intrappen.Dit rijdt veel zuiniger.
Geplaatst: vr 30 nov, 2007 10:11
door LanCah
Even over het op de motor remmen...! Is dat ook slecht voor de motor dan of alleen niet zuinig.
Ik "rem" altijd op de motor af...!
Lekker dat Hoge geluid...!
Groeten
Geplaatst: vr 30 nov, 2007 12:41
door Gerard2cv
Jammer Lan Cah,want remblokjes zijn echt voordeliger dan een motrrevisie.Dan hebben we het nog maar niet over het onnodig benzine
gebruik.want die prijs is tegenwoordig zo laag dat kan je makkelijk betalen,maar ik vind het jammer dat je zo het millieu onnodig vervuilt
Geplaatst: vr 30 nov, 2007 15:10
door Bertje Beige
Kort geleden nog 3800 km in 8 dagen gereden (weekje Frankrijk), en dan rijden ze zo heerlijk en draaien ze zo mooi.....
En ik rem niet af op de motor en ik draai met het opschakelen ook niet extreem veel toeren, schakel op zo'n 10 km. voor het rode steepje over.
Ook rijd ik nooit veel harder dan 100, het gaat al zo mal in het vooronder...
En ik probeer het aantal korte ritje's zoveel mogelijk te beperken, dat lijkt mij het beste voor de motor, en dan natuurlijk ook nog goed en regelmatig onderhoud plegen.
bedankt voor de tips en info!