Pagina 2 van 3

Geplaatst: za 22 dec, 2007 18:21
door dyane_ac078
Inderdaad.
Je kunt de ruitenwissers er redelijk eenvoudig af nemen.
Er zit een veercontructie op je wissers. Dit gaat er vrij gemakkelijk met behulp van een schroevendraaier van af.

Daarna de moeren aan de buitenkant los draaien.
Ik heb alle tandwielen met TSL ingesmeerd. Loopt nu echt als een zonnetje!

Succes!

Geplaatst: wo 2 jan, 2008 13:18
door 980080
Hallo allemaal,

Ik heb eergisteren het vet vervangen bjj het motortje en de ruitenwissers bewegen nu eerder.
Of het echt al dé oplossing is weet ik maar ik wacht het nog even af.
Anders misschien toch maar een nieuw motortje.

etienne

Geplaatst: di 22 jan, 2008 08:31
door 980080
Hallo,

We zijn alweer een paar weken verder maar het invetten heeft niet echt geholpen. Ik moet het motortje nog steeds een flinke mep verkopen wil ik hem aan de slag krijgen.
Heeft iemand nog tips voor een nieuwe motor, of tips voor een how to voor het vervangen van het motortje?

Alvast bedankt voor jullie reacties

groet,
Etienne

Geplaatst: di 22 jan, 2008 18:04
door AZL57
Wat voor type motortje is het? Met aluminium huis met gaatjes of met een dicht rond huis?

Geplaatst: za 23 feb, 2008 13:02
door 980080
Hallo,

Wederom een tijdje geleden. Vandaag ff een tweetal foto's gemaakt van het ruitenwissermotortje.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FXMHEG33


Hopelijk hebben jullie tips voor het vervangen van dit type.

Alvast bedankt voor de reacties.

groet,

Etienne

Geplaatst: za 23 feb, 2008 13:27
door Gerard2cv
Je schrijft dat als je hem een duwtje geeft hij het wel doet.dat betekend dat
de motor goed is maar de schakelaar geen stoom doorgeeft.Er zit op de motor een + achter het contact die de motor altijd stroom geeft,ook als je de schakelaar uitzet om hem in zijn ruststand te laten komen.En vanaf de
schakelaar komt een + om hem te starten.zolang de schakelaar aanstaat
blijft hij dus draaien.Ik denk dat er een draadbreuk of los stekkertje aan de
motor zit

Geplaatst: za 23 feb, 2008 14:18
door 980080
Hoi Gerard,

Met een "duwtje" lukt het meestal niet. Als ze het niet doen moet je er een flinke klap opgeven en dan ineens gaat ie weer.

Zojuist weer eens een stukje gereden en een paar keer de ruitenwissers geprobeerd. En je raad het al, ze deden het gewoon......

Ik kijk het nog even aan maar aangezien ik de boel wel al heb doorgemeten ben ik toch bang dat het het motortje is.

Etienne

Geplaatst: za 23 feb, 2008 17:07
door AZL57
Maak het de schroefjes van het motorhuis eens los en trek het van het anker af. Omdat deze motortjes dicht zijn hoopt zich nogal eens wat stof van de koolborstels op in het huis. Dit kan het draaien van de motor hinderen. Let op of je geen kabels of koolborstels meetrekt bij de de/montage. En de stekker even los om kortsluitng te voorkomen.

Geplaatst: za 23 feb, 2008 17:29
door 980080
Hoi,

Heb ik al gedaan maar het heeft niet veel geholpen.

Maar in ieder geval bedankt voor de tip!

groet,
Etienne

Geplaatst: za 23 feb, 2008 17:45
door AZL57
Dan wordt het lastig. Het kan zijn dat de bronzen lagers op zijn.

Geplaatst: zo 9 dec, 2012 18:12
door Guro
Grr.. Vanmorgen ineens een plof van achter het dashboard en geen ruitenwissers meer.. Boel open geschroefd en inderdaad, de motor kapot.
Elke week weer wat anders de laatste tijd :(

Dus ja, maar weer op zoek naar een onderdeel gegaan, ditmaal op jacht naar een 2-polige ruitenwissermotor.

Geplaatst: zo 9 dec, 2012 18:24
door Spookeend
even een kleine tip, uit eigen ervaring......

Zet als je de auto wegzet, de ruitenwissers eerst uit, en laat ze in het rustpunt terug komen. Zet dan pas het contact af, of de motor uit.

De mijne waren nog ingeschakeld, en de terugloop stroom zorgt ervoor dat de ruitenwissers in de ruststand terug keren. Ook als de knop op "uit" staat. Dus, als je de volgende keer de eend start, contact aan zet, gaan ze meteen aan de slag.

Nu is het echter een listig seizoen, en kunnen de wissers aan de ruit vast zitten. Op het moment dat je dan de auto start, willen de ruitenwissers meteen naar de rust stand. Omdat dat niet gaat, fikt de motor uit, of gaan de stangen krom (als je niet snel genoeg bent met de contactsleutel.....)

Ik maakte toen de fout door de knop van de wissers op uit te zetten, en die 3 seconden, waren net genoeg om de motor echt uit te laten fikken....

Veel moderne auto's hebben een extra zekering die er uit klapt als de weerstand van de motor te hoog wordt, maar een eend heeft die luxe niet!!

Geplaatst: zo 9 dec, 2012 18:30
door Guro
Toen ik voor het stoplicht stond plofte de boel en bleven de ruitenwissers halverwege hangen. Met draaiende motor heb ik de wissers met de hand in de ruststand moeten zetten omdat ik anders echt helemaal niets meer zag. Toen maar voorzichtig naar huis gereden en het dashboard er af gehaald. Zo'n springveertje onder dat kapje met al die gaatjes was helemaal naar zijn grootje, en dat spoel-achtige ding was helemaal zwart.

Geplaatst: ma 10 dec, 2012 00:15
door tinouck
oud type ruitenwissermotortje dus.

Geplaatst: ma 10 dec, 2012 00:42
door blanc/rouge2cv
Robbert. schreef:bij mij glijden regelmatig de aansluitinkjes eraf.. gelukkig kun je er zo bij achter het dasboard, onder het rijden zelfs en kun je voelen of ze volledig op de contactjes zijn aangesloten (ik heb overigens een uittrekknop... )
En nog steeds niet je aansluitingen iets aangeknepen??