passieve turbo in je eend
Hallo Ramon, wie ben jij om voor mij te antwoorden???nee die van bcc jongens is de beste echt op rollerbank kwam die er als beste uit ongelooflijk goede flow
in combinatie met dicht luchtfilter
natuurlijk wel mengsel meten anders heb je er nog geen drol aan
Ja, ik had eerst een staandaardluchtfliterhuis met normaal sponsje erin en een zelfgemaakte "powertube" die mijnsinziens net zo goed was als een van Burton Car Company, die setup liep prima. Toen verder gaan experimenteren met een K&N direct op de carburateur en de behuizing eromheen zoals getoont. Die setup loopt bij mij absoluut beter als die met een origineel luchtfilterhuis.Zelf bouwen ook een optie idd,werkt t goed?
Met beide luchtfilters heb ik de sproeiers van de carburateur afgesteld met een lambdasensoren in de uitlaten en een uitlees kastje in de auto. Misschien niet zo goed als een rollerbank test, maar ook zeker niet slecht.
Groetjes, Bart
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Schijnbaar ben jij ook op een rollerbanktestdag geweest toen er ook enkele BCC pijpen aanwezig waren.Bartje schreef:Hallo Ramon, wie ben jij om voor mij te antwoorden???nee die van bcc jongens is de beste echt op rollerbank kwam die er als beste uit ongelooflijk goede flow
in combinatie met dicht luchtfilter
natuurlijk wel mengsel meten anders heb je er nog geen drol aan
Ik vraag me eigenlijk af wat nu precies het verschil is tussen een goed afgestelde carb zonder tube en een goed afgestelde carb met tube. En dan bij voorkeur ook hetzelfde blokje. Dat geeft mijn inziens het enige betrouwbare antwoord op wat beter is of niet!!!
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Schijnbaar ben jij ook op een rollerbanktestdag geweest toen er ook enkele BCC pijpen aanwezig waren.
Okay.... , als dat het geval is lijd er iemand aan schizofrenie
Een goed afgestelde carburateur kan wat meer vermogen en een soepeler lopende motor opleveren, daarbovenop maakt een tube het volgende verschil t.o.v. geen tube.
- Een iets hogere inlaatdruk (let wel we hebben het over een paar millibar)
- Altijd koele/frisse lucht uit de rijwind, i.p.v warme lucht met eventueel wat oliedamp van onder de motorkap.
Beide zorgen ook weer voor wat extra vermogen, bij let wel wederom een goed afgestelde carb.
Groetjes, Bart
Naar mijn mening heb je met een geforceerde luchtinlaat een merkbaar gelijkmatiger vermogensverloop bij het optrekken en hoogstens 1 tot 2 pk vermogenswinst. De overige bijkomende gemeten pk’s op de vermogensbank zijn meer dan waarschijnlijk toe te schrijven aan betere afstelling en het plaatsen van grotere sproeiers bij de gelegenheid van het meten.
Met een 26/18 carburator heeft een Dyane 6 met een compressieverhouding 9:1 en geforceerde luchtinlaat slechts 1 pk meer dan een 2cv met een compressieverhouding 8.5:1 en gewoon luchtfilter (30 pk DIN tov 29 pk DIN). Beide motoren hebben dezelfde nokkenas.
Met een 24/21 carburator is het verschil groter (32 pk DIN tov 29 pk DIN) wat aantoont dat het effect van de geforceerde luchtinlaat afhangt van de afmetingen van de venturis en van de sproeiers (en daaruit volgend de grootte en het gedrag van de neveldruppeltjes).
De visa met 630 motor had in de jaren 1979 en 1980 een geforceerde luchtinlaat en 36 pk DIN. Nadien, zonder die bijzondere inlaat en met dezelfde carburator was het 35 pk DIN.
Met een 26/18 carburator heeft een Dyane 6 met een compressieverhouding 9:1 en geforceerde luchtinlaat slechts 1 pk meer dan een 2cv met een compressieverhouding 8.5:1 en gewoon luchtfilter (30 pk DIN tov 29 pk DIN). Beide motoren hebben dezelfde nokkenas.
Met een 24/21 carburator is het verschil groter (32 pk DIN tov 29 pk DIN) wat aantoont dat het effect van de geforceerde luchtinlaat afhangt van de afmetingen van de venturis en van de sproeiers (en daaruit volgend de grootte en het gedrag van de neveldruppeltjes).
De visa met 630 motor had in de jaren 1979 en 1980 een geforceerde luchtinlaat en 36 pk DIN. Nadien, zonder die bijzondere inlaat en met dezelfde carburator was het 35 pk DIN.