Pagina 2 van 3
Geplaatst: do 21 feb, 2008 12:04
door wouter87
nou moet ik er misschien wel bijzeggen dat die 2,9 volt gemeten is bij de dynamo zelf en niet op de accu ik weet niet of it verschil maakt? en ik kan het niet controleren want krijg hem niet aan de praat
Geplaatst: do 21 feb, 2008 12:35
door wouter87
nou weer een nieuw hoofdstuk ik snap er echt de Ballen van. vanmiddag eigenlijk net start ik de auto na twee keer rond te draaien slaat hij in één keer aan en niets aan het handje. zelfs de spanningsmeter komt weer uit het grijs? nu denk ik dus dat het ook aan de kou en het vocht kan liggen. terwijl we ook de accu een nacht onder de verwarming gehad hebben en een deken over de motor gelegd hadden. ik vind het een hele goede ls iemand mij kan vertellen wat dit is. ps er staat wel een beetje olie in het filtr maar wat is te veel? als je in het filter kijkt licht aan de voorkant wel een plasje olie maar aan de achterkan helemaal niets.???
Geplaatst: do 21 feb, 2008 13:47
door supercees
wouter87 schreef:nu denk ik dus dat het ook aan de kou en het vocht kan liggen.
er staat wel een beetje olie in het filter maar wat is te veel? als je in het filter kijkt licht aan de voorkant wel een plasje olie maar aan de achterkan helemaal niets.???
ik denk ook aan kou en vocht, of eigenlijk kou of vocht. als het koud is (vriest) werkt een accu minder goed, is de olie (veel) dikker en daardoor draait de motor bij starten minder snel rond, verdampt benzine moeilijker. elk ding op zich bemoeilijkt het starten.
vlak boven nul condenseert vocht uit de lucht op alle koude delen, dus is de kans groot dat de vonk, of beter gezegd stroomstoot onderweg van de bobine naar de bougie de weg van de minste weerstand vindt, de bougie vonkt dan niet of slecht.
olie in je filter is er altijd, door de afzuiging van oliedampen uit je blok naar het filter. een olie-achtig filter haalt ook de hele kleine stofdeeltjes uit de lucht. een plasje olie kan betekenen dat je filter verzadigd is, olie wegdeppen en nieuw filter erin, kost een paar euro.
mijn eend heeft 't ook hoor, slecht starten na een paar dagen niet gereden te hebben, bij koud weer, bij vochtig weer, ook het fenomeen van direct starten na een enorme knal uit de uitlaat.
ik krijg 'm altijd aan de praat, ongelooflijk hoe lang de accu het volhoudt met starten, maar remedie is het brandstofsysteem goed onderhouden (na een paar dagen hoort er natuurlijk nog steeds benzine in de carburateur te zitten) en zorgen voor een goed ontstekingssysteem, bij mij waarschijnlijk nieuwe bougiekabels en nieuwe bougies nodig.
Geplaatst: do 21 feb, 2008 14:55
door Gerard2cv
Dit is de vochtgeleiding tussen de bougiekabels en de koplampsteun,dit
mag elkaar niet raken,dus haal die tirerips weg en pak de kabel in een stuk waterslang dat je met isolatieband dicht maakt,dan kan het vocht
er niet meer bij
Geplaatst: do 21 feb, 2008 19:36
door wouter87
ik zal morgen een foto maken van hoe het er nu bij ligt. volgens mij raakt de bougiekabel niet de lampsteun. maar ik ben al blij dat het waarschijnlijk aan het vocht en de kou ligt.
Re: heel raar
Geplaatst: di 26 feb, 2008 20:24
door Wouter_2cv
wouter87 schreef:soms eindigt het dan met een fikse knal. vervolgens na die knal start de auto direct zonder problemen.
Hey naamgenoot...!
Ik weet niet of jouw problemen al verholpen zijn, maar ik heb de laatste tijd met mijn eendje te maken gehad met hetzelfde wispelturige startgedrag. En ook de knal is erg herkenbaar: de buurt moet zich hier 's ochtends regelmatig rotgeschrokken zijn...
Wij zijn ook alle relevante punten nagelopen, van (123) onsteking tot brandstofpomp en van massaverbindingen tot bougiekabels. Alles was goed en soms leek het euvel verholpen, maar een paar dagen later was het dan weer raak
Sinds dit weekend ben ik er echter vrij zeker van overtuigd dat het opgelost is met het vervangen van de bougies. De bougies die erin zaten waren van Eyquem en zagen er in principe nog prima uit. Toch hebben we ze vervangen voor NGK bougies en de elektrode-afstand ietsjes vergroot. Nu slaat de eend vrijwel direct aan. Ik heb sinds de nieuwe bougies zo'n zeven of acht keer gestart. Steeds probeemloos, zowel bij koude als warme motor en zowel 's ochtends vroeg (vochtig) als overdag.
Of het aan het merk of de nieuwheid van de bougies ligt weet ik niet, maar ik heb er vertrouwen in dat het bij mij is opgelost. Hoop dat het jou ook dichter bij de oplossing brengt.
Geplaatst: di 26 feb, 2008 20:52
door AZL57
mogelijk poreus porselein in de isolator die bij vocht geleid? Of gewoon een vuile isolator?
Geplaatst: do 20 mar, 2008 11:16
door wouter87
ik zal ze ook eens vervangen. bedankt voor jullie hulp.
Geplaatst: zo 30 mar, 2008 15:20
door David
En wat is resultaat?
Of heb je ze nog niet vervangen?
Geplaatst: zo 30 mar, 2008 17:04
door wouter87
nou dat is leuk dat je dat vraagt.
zaterdag natuurlijk naar Gemert geweest. de auto starte nog steeds erg slecht. maar goed uiteindelijk die morgen absoluut niet kunnen starten. totdat ik het zwengelen probeerde. Ureka het werkte. toch maar naar gemert gereden want daar zijn genoeg mensen die er verstand van hebben. uiteindelijk backfire en transat tegen het lijf gelopen. van het één kwam het ander. alles uitgelegd en backfire en transat wilde het wel eens proberen. eerste keer starten deed het meteen. tweede keer ook daarna niets meer. niet aan te krijgen. wat blijkt de suggestie van backfire. ik heb een niet originele startmotor (made in Polen) waarschijnlijk vreet dat ding zoveel stroom dat mijn 123 en mijn bobine te weinig krijgen om goed te functioneren. dit ook omdat na aanduwen de auto het meteen doet en netjes loopt. ik dus direct naar huis en klussen. meteen de startmotor vervangen voor een originele en wat blijkt beestje start weer als een zonnetje zelfs als het regent zoals vandaag.
Geplaatst: zo 30 mar, 2008 17:26
door Gerard2cv
Als die startmotor per ongeluk ISKRA was,dan was het toch een originele
Geplaatst: zo 30 mar, 2008 18:11
door David
Wouter,
Dat is toch wel heel bijzonder, die had ik nog niet eerder gehoord in 23 jaar eendrijden!!
Ligt misschien aan mij hoor.
Maar Gerard, jij hebt het over ISKRA(?) verklaar je nader>>>
Is dat origineel en in Polen gemaakt?
Wouter,
In ieder geval fijn dat je dat uit hebt gevonden.
Succes verder, lekker toeren deze zomer.
Edit Jeroen-citroen: Wederom van 2 berichten 1 gemaakt. Gebruik aub de edit knop
Geplaatst: zo 30 mar, 2008 18:44
door wouter87
er staat op een piep klein stickertje Valeo maar voor de rest staat er overal made in poland? geen idee wat het dus inhoud.
Geplaatst: zo 30 mar, 2008 23:12
door AZL57
Iskra betekent vonk en komt uit Jougoslavie. Dat was wel origineel.
Valeo is de fabriek die originele fabrieksonderdelen levert voor vele franse automerken, maar schijnbaar hebben ze vanwege de lage loonkosten nou ook een fabriek in Polen? Maar ook dat mag niet zeggen, heb je nog garantie op dat ding? Misschien heeft ie een productiefoutje.
Geplaatst: zo 30 mar, 2008 23:33
door Punky
Dus toch de startmotor.