heel raar

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

heel raar

Bericht door wouter87 » vr 15 feb, 2008 18:22

ik rijd de laatste tijd met een probleem en weet gewoon niet wat het is.
ik zal de problemen opnoemen:
als de tank bijna leeg is start de auto bijna niet pas naar 3 of 4 keer een halve minuut starten doet hij het
als de motor warm is word het starten nog lastiger. soms eindigt het dan met een fikse knal. vervolgens na die knal start de auto direct zonder problemen.
als de auto een nacht of een dag buiten staat idem weer een zeer slechte start.
als laatste als ik start gaat zoals gebruikelijk de oliedruk lampje uit. als ik stop met starten duurt het soms enkele seconden voordat het weer aan gaat. de bougies zijn goed zo ook de kabel en de afstelling van mijn 123. de accuspanning is ook goed een accu van een jaar oud. blijven er in mijn redenatie twee dingen over. een slechte brandstof pomp of een bobine die niet meer optimaal is. klopt dit of kunnen er nog meer dingen stuk zijn. ik hoor het graag wil het van het weekend oplossen.
C'est une bonne voiture

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » vr 15 feb, 2008 18:26

Benzinepomp, of pomp zuigt deels lucht aan (<-- lek leidinkje, rubberen deel bovenop tank, te checken door eens flink in je vulopening te blazen, als het rubberen ledinkje stuk is, loopt er benzine langs je tank en chassis links ter hoogte van de draagarmen)
Dat knallen lijkt me juist eerder een slecht functionerende ontsteking.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » vr 15 feb, 2008 18:28

de 123 is net twee maanden oud. dan denk ik eerder benzine in een te warme uitlaat die knalt. want hij knalt in de uitlaat en niet in de carb.
C'est une bonne voiture

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » vr 15 feb, 2008 18:29

Onverbrande benzine in de uitlaat lijkt toch op een te laat afgestelde 123, die vonkt tijdens de laatste slag (uitlaatkleppen open)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 15 feb, 2008 18:37

knallen kan ook komen door een slechte bobine, waardoor er onverbrande gassen in de uitlaat komt maar ook verkeerde afstelling, zoals Tim aangeeft. Heb je met de 123 ook meteen een nieuwe correcte bobine gekocht?

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » vr 15 feb, 2008 22:31

nee ik heb alleen de 123 vervangen na een defect en heb er geen andere bobine op gezet. maar dan is het knallen weg denken jullie dat het slecht starten dan ook weg is?
C'est une bonne voiture

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » vr 15 feb, 2008 22:52

Garantie krijg je niet ;) , maar als je de hele ontsteking checkt sluit je wel een slecht functionerende ontsteking uit als oorzaak van slecht starten en knallen. Kun je vervolgens je carb. gaan checken en je spruitstukpakkingen als het dat toch niet bleek te zijn ;).
Tis morgen mooi weer, dus lekker om te sleutelen. (en nog lekkerder om vervolgens een stukje te rijden! 8) )
Douglas Adams

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » di 19 feb, 2008 22:32

nou op zich was het erg makkelijk opgelost althans zoals het er nu naar uit ziet. gewoon de co schroef iets meer open en klaar is kees. direct starten in ijzige kou warm ook prima aan slaan en geen plof meer. maar iedereen toch bedankt voor de tips.

direct een volgende vraag. mijn spanningsmeter komt niet echt meer makkelijk uit het grijs en mijn dynamo geeft stationair met/zonder choke 2,9v is dit niet erg weinig?
C'est une bonne voiture

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » di 19 feb, 2008 22:48

2,9 volt is drie keer niks natuurlijk
Ik denk dat je 12,9 bedoelt. Dat zou toereikend moeten zijn hoewel je beter/liever rond de 14 volt moet meten (bij draaiende motor natuurlijk )
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » wo 20 feb, 2008 10:17

nou iets te vroeg gejuigd, vanmorgen deed hij het weer niet. toch maar even de vonk gecontroleerd. drie keer niks. het lijkt net alsof er een vonkje overschiet van iemand die statisch is (of zo'n vonkje van een electrische aansteker) meer niet. dat ligt dus aan de bonbine. en de dynamo. we hebben gisteren de auto gestart met een hulp accu, zou het kunnen dat iets daarvan een op lawaai heeft gehad en stuk is gegaan?
C'est une bonne voiture

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 20 feb, 2008 10:21

gelijkrichter ja.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » wo 20 feb, 2008 12:18

Meen je? Moet normaal geen probleem zijn. Zijn de bougiekabels wel goed?
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 20 feb, 2008 12:47

kunnen, ja dat meen ik. Advies bij overstarten of externe bron is altijd om de gelijkrichter los te koppelen. Niemand die het doet, maar je zult maar net zien dat het dan toch een keer gebeurt.

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » do 21 feb, 2008 09:40

gelijkrichter bedoel je de spanningsregelaar mee toch? bougiekabels en dergelijke zijn echt prima mooi en soepel. alleen dat vonkje dat verdenk ik nu dus nu wachten op een nieuwe bobine en hopen dat het dan over is.
C'est une bonne voiture

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 21 feb, 2008 11:37

nope gelijkrichter, zit in je dynamo of bij oude eenden met wisselstroom dynamo apart.

Plaats reactie