lekkende cilinderkoppen
- André Post
- Heavy user
Je kan de kop cilinder passing weer inslijpen met slijppasta.
Als je de losse kop en en cilinder neemt, een beetje slijppasta tussen de 2 vlakken,
en met een beetje heen en weer draaien binnen de ruimte
die je hebt tussen de stoterbuizen kan je het wel weer pas slijpen.
Als je de losse kop en en cilinder neemt, een beetje slijppasta tussen de 2 vlakken,
en met een beetje heen en weer draaien binnen de ruimte
die je hebt tussen de stoterbuizen kan je het wel weer pas slijpen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Door het rondraaiend slijpen krijg je ronde microgroeven zoals ik al eerder zei. Perfect dus.
Het lijkt wel glad maar dat is het niet. Net als klepzittingen. Door de kleine groefjes/krasjes van het slijpen sluiten die ook perfect af. Het is natuurlijk wel handig de bijelkaar horende koppen en cyilnders op elkaar in te slijpen. Een andere is leuk om eens te oefenen.
Het lijkt wel glad maar dat is het niet. Net als klepzittingen. Door de kleine groefjes/krasjes van het slijpen sluiten die ook perfect af. Het is natuurlijk wel handig de bijelkaar horende koppen en cyilnders op elkaar in te slijpen. Een andere is leuk om eens te oefenen.

diverse Citroens, wat anders.
-
- Regelmatige poster
Ik snap die microgroeven nog steeds niet. Met polijstpasta maak je het juist redelijk glad.AZL57 schreef:Door het rondraaiend slijpen krijg je ronde microgroeven zoals ik al eerder zei. Perfect dus.
Kun je me eens precies uitleggen wat je bedoelt ??
-
- Moderator
Uit AZL's verhaal begrijp ik het volgende: In polijstpasta zitten korrel(tje)s. Die maken groeven tijdens het draaien.
Micro = belachelijk klein, dus hele kleine groefjes, geen inkepingen oid.
Of dat de reden is dat een aansluiting beter afdicht dan zonder weet ik niet.. Dat zou namelijk betekenen dat je beter wat grovere polijstpasta kan gebruiken dan hele fijne??
Of dat de reden is dat een aansluiting beter afdicht dan zonder weet ik niet.. Dat zou namelijk betekenen dat je beter wat grovere polijstpasta kan gebruiken dan hele fijne??
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Regelmatige poster
Daar zit nou net mijn vraag. Wat doen die groefjes ter afsluiting ??the Nosepicker schreef:Uit AZL's verhaal begrijp ik het volgende: In polijstpasta zitten korrel(tje)s. Die maken groeven tijdens het draaien.
-
- Moderator
Daar start bij mij dus ook de twijfel aan het afdichtingsverhaal. Ik weet dat pasta groefjs maakt, idd ook in de klepzitteingen, maar of ze door die groeven beter afsluiten is de vraag. Ik heb nu kiezelstenen in m'n polijstpasta gegooid, hopen dat het daardoor beter afsluit. 

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Regelmatige poster
Hmmm, waar haal je die wijsheid vandaan ?
Ik kan 123 nog geen onderbouwing vinden van mijn stelling dat de groeven niet voor een labyrinth afdichting zorgen.
Ik ga in de boeken/internet duiken om met een onderbouwing te komen. Wil jij ook gaan zoeken naar een onderbouwing waarom dit wel is ?? Ben nu toch erg benieuwd naar het juiste antwoord. Dus MET onderbouwing waarom het zo is.
Ik kan 123 nog geen onderbouwing vinden van mijn stelling dat de groeven niet voor een labyrinth afdichting zorgen.
Ik ga in de boeken/internet duiken om met een onderbouwing te komen. Wil jij ook gaan zoeken naar een onderbouwing waarom dit wel is ?? Ben nu toch erg benieuwd naar het juiste antwoord. Dus MET onderbouwing waarom het zo is.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Het op deze manier pas slijpen van de kop was mijn idee.En als je er een klep mee kan laten afsluiten die koud op de zitting staat, moet die cilinder
in de sponning van de kop toch zeker afsluiten.Ik heb dit in mijn praktijk
zo sikwijls met goed resultaat gedaan,dat dit echt geen discussie meer behoeft
in de sponning van de kop toch zeker afsluiten.Ik heb dit in mijn praktijk
zo sikwijls met goed resultaat gedaan,dat dit echt geen discussie meer behoeft
-
- Regelmatige poster
Dat zeg ik ook helemaal niet. Het genoemde slijpen zorgt voor een gladde afwerking. En ja als het bij een klep werkt, werkt het ook voor de kop/cilinder afdichting.
Graag wil ik van iemand horen MET onderbouwing dus, dat er 'microgroeven' ontstaan , die voor een labyrinth afdichting zorgen. Bij mijn weten word het dus gewoon 'glad' gepolijst. En ja als je maar ver genoeg inzoomd is elk oppervlak ruw.
Graag wil ik van iemand horen MET onderbouwing dus, dat er 'microgroeven' ontstaan , die voor een labyrinth afdichting zorgen. Bij mijn weten word het dus gewoon 'glad' gepolijst. En ja als je maar ver genoeg inzoomd is elk oppervlak ruw.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Oke Jeroentje,een klep op een zitting zijn beide staal en zal de pasta gladdere groeven maken.Maar bij de stalen cilinder en de vervormde aliminium kop zal de pasta dus alleen materiaal weghalen bij het aluminium,zodat de inkeping micro's dieper wordt,maar wel vlak en als
je het goed gelezen heb wordt er ook een andere cilinder zonder koelribben
voor gebruikt.En klepslijppasta bestaat uit verschillende soorten,grof en fijn.Voor het aluminium heb je aan fijne meer dan genoeg.En als dit je niet overtuigt,dan probeer je het maar uit,dat is de beste les die je kan krijgen
je het goed gelezen heb wordt er ook een andere cilinder zonder koelribben
voor gebruikt.En klepslijppasta bestaat uit verschillende soorten,grof en fijn.Voor het aluminium heb je aan fijne meer dan genoeg.En als dit je niet overtuigt,dan probeer je het maar uit,dat is de beste les die je kan krijgen