Pagina 2 van 3

Geplaatst: zo 24 feb, 2008 00:33
door Erikjan
Bij de 2cv is er geen pakking of rubber ring voor de afdichting van de kop. Hoe het bij een visa zit weet ik niet. Ik heb gekeken maar er zijn geen zichtbare groeven. De kop is gewoon glad na een schoonmaak beurt met benzine en een kwast.

Geplaatst: zo 24 feb, 2008 10:45
door backfire
Dus als de kop lekt zul je de kop moeten vlakslijpen, dat betekend dat je dan beide koppen moet doen om compressie verschillen tegen te gaan. Volgens mij een duur grapje.

Rubber ring bij de visa zal dan zijn omdat de klepstoterbussen in de cilinder zitten en om lekken van olie tegen te gaan.

Geplaatst: zo 24 feb, 2008 11:07
door André Post
Je kan de kop cilinder passing weer inslijpen met slijppasta.
Als je de losse kop en en cilinder neemt, een beetje slijppasta tussen de 2 vlakken,
en met een beetje heen en weer draaien binnen de ruimte
die je hebt tussen de stoterbuizen kan je het wel weer pas slijpen.

Geplaatst: zo 24 feb, 2008 16:56
door Ramon
ik ga het proberen met een oude cilinder waar de koelkappen vanaf zijn geslepen.

Geplaatst: zo 24 feb, 2008 17:05
door AZL57
Door het rondraaiend slijpen krijg je ronde microgroeven zoals ik al eerder zei. Perfect dus.
Het lijkt wel glad maar dat is het niet. Net als klepzittingen. Door de kleine groefjes/krasjes van het slijpen sluiten die ook perfect af. Het is natuurlijk wel handig de bijelkaar horende koppen en cyilnders op elkaar in te slijpen. Een andere is leuk om eens te oefenen. ;-)

Geplaatst: zo 24 feb, 2008 18:49
door jeroentje
AZL57 schreef:Door het rondraaiend slijpen krijg je ronde microgroeven zoals ik al eerder zei. Perfect dus.
Het lijkt wel glad maar dat is het niet. Net als klepzittingen. Door de kleine groefjes/krasjes van het slijpen sluiten die ook perfect af. Het is natuurlijk wel handig de bijelkaar horende koppen en cyilnders op elkaar in te slijpen. Een andere is leuk om eens te oefenen. ;-)
Ik snap die microgroeven nog steeds niet. Met polijstpasta maak je het juist redelijk glad.

Kun je me eens precies uitleggen wat je bedoelt ??

Geplaatst: zo 24 feb, 2008 18:53
door the Nosepicker
Uit AZL's verhaal begrijp ik het volgende: In polijstpasta zitten korrel(tje)s. Die maken groeven tijdens het draaien.
Micro = belachelijk klein, dus hele kleine groefjes, geen inkepingen oid.
Of dat de reden is dat een aansluiting beter afdicht dan zonder weet ik niet.. Dat zou namelijk betekenen dat je beter wat grovere polijstpasta kan gebruiken dan hele fijne??

Geplaatst: zo 24 feb, 2008 18:57
door jeroentje
the Nosepicker schreef:Uit AZL's verhaal begrijp ik het volgende: In polijstpasta zitten korrel(tje)s. Die maken groeven tijdens het draaien.
Micro = belachelijk klein, dus hele kleine groefjes, geen inkepingen oid.
Of dat de reden is dat een aansluiting beter afdicht dan zonder weet ik niet.. Dat zou namelijk betekenen dat je beter wat grovere polijstpasta kan gebruiken dan hele fijne??
Daar zit nou net mijn vraag. Wat doen die groefjes ter afsluiting ??

Geplaatst: zo 24 feb, 2008 18:59
door the Nosepicker
Daar start bij mij dus ook de twijfel aan het afdichtingsverhaal. Ik weet dat pasta groefjs maakt, idd ook in de klepzitteingen, maar of ze door die groeven beter afsluiten is de vraag. Ik heb nu kiezelstenen in m'n polijstpasta gegooid, hopen dat het daardoor beter afsluit. ;)

Geplaatst: zo 24 feb, 2008 20:29
door AZL57
Kleine groefjes zorgen voor een betere afsluiting om dat je een soort labyrint voor de druk creeert. En die dus moeilijker weg kan. Dus fijne slijppasta gebruiken. Raar maar waar. ;-)

Geplaatst: zo 24 feb, 2008 20:51
door jeroentje
Hmmm, waar haal je die wijsheid vandaan ?

Ik kan 123 nog geen onderbouwing vinden van mijn stelling dat de groeven niet voor een labyrinth afdichting zorgen.

Ik ga in de boeken/internet duiken om met een onderbouwing te komen. Wil jij ook gaan zoeken naar een onderbouwing waarom dit wel is ?? Ben nu toch erg benieuwd naar het juiste antwoord. Dus MET onderbouwing waarom het zo is.

Geplaatst: vr 29 feb, 2008 09:55
door Gerard2cv
Het op deze manier pas slijpen van de kop was mijn idee.En als je er een klep mee kan laten afsluiten die koud op de zitting staat, moet die cilinder
in de sponning van de kop toch zeker afsluiten.Ik heb dit in mijn praktijk
zo sikwijls met goed resultaat gedaan,dat dit echt geen discussie meer behoeft

Geplaatst: vr 29 feb, 2008 10:38
door jeroentje
Dat zeg ik ook helemaal niet. Het genoemde slijpen zorgt voor een gladde afwerking. En ja als het bij een klep werkt, werkt het ook voor de kop/cilinder afdichting.

Graag wil ik van iemand horen MET onderbouwing dus, dat er 'microgroeven' ontstaan , die voor een labyrinth afdichting zorgen. Bij mijn weten word het dus gewoon 'glad' gepolijst. En ja als je maar ver genoeg inzoomd is elk oppervlak ruw.

Geplaatst: vr 29 feb, 2008 12:20
door Gerard2cv
Oke Jeroentje,een klep op een zitting zijn beide staal en zal de pasta gladdere groeven maken.Maar bij de stalen cilinder en de vervormde aliminium kop zal de pasta dus alleen materiaal weghalen bij het aluminium,zodat de inkeping micro's dieper wordt,maar wel vlak en als
je het goed gelezen heb wordt er ook een andere cilinder zonder koelribben
voor gebruikt.En klepslijppasta bestaat uit verschillende soorten,grof en fijn.Voor het aluminium heb je aan fijne meer dan genoeg.En als dit je niet overtuigt,dan probeer je het maar uit,dat is de beste les die je kan krijgen

Geplaatst: vr 29 feb, 2008 12:45
door jeroentje
Op de hele techniek zoals uitgelegd heb ik ook absoluut geen aanmerkingen.

Maar de kop op cilinder dicht af doordat dit een labyrinth afdichting is, word er gesteld. En daar heb ik dus vraagtekens bij.