in de winter, reserveaccu in de eend?
Ampèreuur. Dat is de eenheid van de capaciteit van de accu.rocco schreef:wat is Ah?
Stel een accu is 40 Ah. Deze moet dan gedurende 40 uur een stroom van 1 Ampère kunnen leveren. Je verlichting is bijvoorbeeld al 40+40+5+5=90 watt (W). In plaats van Watt kan ook worden gezegd: VA, dat wil zeggen het product van de spanning in volt (V) en de stroomsterkte in ampère (A).
Een lamp van 5W heeft bij een spanning van 12V een stroomverbruik van 0,4A. Totaal van de lampen: 7,5 A. Een accu van 40Ah kan deze lampen dus ca. 5,3 uur (=40 Ah/7,5A) laten branden.
Je dynamo zorgt voor een bepaald vermogen in Ampère om de accu tijdens het rijden op peil te houden. Het vermogen moet voldoende zijn om het stroomverbruik aan te kunnen.
La vie est belle.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Zowel Rocco als handjes maken een fout 40AH betekent 40 uur 1A maar niet andersom
dan loopt dat snel terug,want dan zakt het voltage en daardoor stijgt het amperage
Logich toch.En s'winters als het koud is levert de accu ook minder.Dus wijsheid is een
accu monteren met meer vermogen.De dynamo laadt gewoon wat langer als je langer
gestart heb,want 14,2V is bij elke cap accu evenveel en de dynamo is niet berekend op
de accu maarop de verbruikers.Dus een 300W versterker in je eend vraagt dus om een
zwaardere dynamo.
dan loopt dat snel terug,want dan zakt het voltage en daardoor stijgt het amperage
Logich toch.En s'winters als het koud is levert de accu ook minder.Dus wijsheid is een
accu monteren met meer vermogen.De dynamo laadt gewoon wat langer als je langer
gestart heb,want 14,2V is bij elke cap accu evenveel en de dynamo is niet berekend op
de accu maarop de verbruikers.Dus een 300W versterker in je eend vraagt dus om een
zwaardere dynamo.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
denk er alleen aan dat het regeltje niet helemaal opgaat die 35 ah zijn alleen aanwezig als de accu ideaal belast word bij hoge stromen wordt de interne weerstand groter en zal de accu minder power kunnen leveren voordat hij leeg is. een koude accu levert ook minder vermogen als een warme Maar als je eend niet snel start is er iets mis met je eend de eend is ongeveer de best startende auto die er bestaat en ze er anders een ietsje grotere accu in maar dit zal niet nodig moeten zijn.
p.s. in mijn classieke mercedes diesel heb ik een 100ah daar kan je een eend een uur mee starten maar ik ben ´s winters al blij als hij hem aan de praat krijgt.
p.s. in mijn classieke mercedes diesel heb ik een 100ah daar kan je een eend een uur mee starten maar ik ben ´s winters al blij als hij hem aan de praat krijgt.
Ja, uiteraard. 't Is ook maar theorie. In de praktijk zal een accu zich wat dynamischer (what's in a name) gedragen.Gerard Maas schreef:Zowel Rocco als handjes maken een fout 40AH betekent 40 uur 1A maar niet andersom
dan loopt dat snel terug,want dan zakt het voltage en daardoor stijgt het amperage
La vie est belle.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen