Pagina 2 van 3

Geplaatst: do 17 jul, 2008 10:38
door DUKW
het zou ook kunnen dat die gebroken is. heb het eerder gezien. motor loopt wel maar tikt alleen.

greets dukw

Geplaatst: do 17 jul, 2008 20:36
door Hassie
Dank voor je reactie, Gerard.Ik zie hem niet slingeren want hij is in ruste als ik de boel open heb. Ik kan hem van links naar rechts heen en weer bewegen en hoor daarbij tikken.
Heb je vaak meegemaakt dat de stoterstang krom wordt?
Kan ik hem vanboven uitnemen of moet de kop eraf? Vrgrt Hassie.

Geplaatst: do 17 jul, 2008 21:12
door Gerard2cv
Ja,dat kan,als je eerst de tuimelaar verwijderd.Als je dan de helft eruit
trekt,zal je toch de kop moeten demonteren voor de andere helft.

Geplaatst: do 17 jul, 2008 21:22
door Hassie
Met de helft bedoel je als hij gebroken is neem ik aan.
Krijg ik de nwe stang wel in het stotertje, valt dat niet weg?

Geplaatst: vr 18 jul, 2008 07:12
door Gerard2cv
Hassie,op de nokkenas zit voor elke klep een nok en in het blok een stoter
Die stoter is een soort stalen bus,met de vlakke kant tegen de nokkenas en
de holle kant met daarin de stoterstang die naar de tuimelaar gaat.
Als je dus de kop eraf moet halen,kan je de stoter er met je vinger uit trekken

Geplaatst: vr 18 jul, 2008 09:49
door Hassie
Jawel, Gerard, dat weet ik, maar als ik de kop er niet afhaal en alleen de stoterstang er van boven uittrek kan ik dan de "nieuwe"stoterstang er weer in duwen en duw ik hem dan zonder problemen in de stoter??

Geplaatst: vr 18 jul, 2008 11:21
door Martijn, Arnhem
Ja, als je de één eruit kunt halen kun je de nieuwe erin zetten, geen probleem.

Een stoterstang kan krom worden door nieuwigheid....hahaha nou ja, nieuwigheid van de monteur dan in mijn geval.

Toen ik voor het eerst met dit soort werk begon en een kop erop ging zetten kwam ik er een keertje achter dat één stoterstang helemaal muurvast zat. Per ongeluk bleek de stoter bij het vastzetten van de kop niet in de uitholling van de tuimelaar te zitten maar erlangs.

Weet niet meer of ie toen krom was, te lang geleden.

Martijn, Arnhem

Geplaatst: di 22 jul, 2008 20:49
door Hassie
Martijn, Arnhem schreef:Ja, als je de één eruit kunt halen kun je de nieuwe erin zetten, geen probleem.

Een stoterstang kan krom worden door nieuwigheid....hahaha nou ja, nieuwigheid van de monteur dan in mijn geval.

Toen ik voor het eerst met dit soort werk begon en een kop erop ging zetten kwam ik er een keertje achter dat één stoterstang helemaal muurvast zat. Per ongeluk bleek de stoter bij het vastzetten van de kop niet in de uitholling van de tuimelaar te zitten maar erlangs.

Weet niet meer of ie toen krom was, te lang geleden.

Martijn, Arnhem
Mensen tot zo ver allen dank voor de informatie!
Toch nog een vraag : Als ik de motor ontkoppel wordt het geluid een stuk minder is dit logisch? Mijn veronderstelling is dat de bewegende delen dan meer "zweven" en zodoende minder harde tikken geven. Is dit juist gedacht?
Ik vraag dit ook omdat ik op een gegeven moment dacht:"het zal toch niet in de bak zitten?"
Vrgrt
Hassie

Geplaatst: wo 23 jul, 2008 06:57
door Gerard2cv
Hassie,Als je de koppeling intrapt,doe je 2 dingen.
1 Je trapt ook de axiale speling uit de krukas (dus je drukt hem iets naar voor
2.Je maakt de versnellingsbak vrij,zodat hij stil gaat staan.
Het lijkt me dus raadzaam om met een stuk ijzer tegen je oor de plaats te
gaan bepalen waar je het geluid het hardste hoort

Geplaatst: wo 23 jul, 2008 19:14
door Hassie
Dank Gérard, Dat ga ik doen!
Vrgrt Hassie.

Geplaatst: wo 23 jul, 2008 19:42
door Kulio
Ik heb een gerelateerde vraag over het stellen van de kleppen. Dat is, kan je horen of de kleppen gesteld moeten worden of moet je gewoon het onderhoudsvoorschrift aanhouden?

Ik heb weleens een in elkaar gedraaide motor gehad, waarbij of de kleppen of de koppakking het begeven hadden. Ik weet niet meer precies wat, het is al 35 jaar geleden. Maar ja als je de rampspoed kan horen aankomen dan kan je maatregelen nemen. Kortom kan een gebuiker, of een goede garage horen of er wat gesteld moet gaan worden?

Ik heb een hekel om voor niets te gaan klooien aan de motor.

Geplaatst: wo 23 jul, 2008 19:57
door Hanzelman
Kulio schreef:Ik heb een gerelateerde vraag over het stellen van de kleppen. Dat is, kan je horen of de kleppen gesteld moeten worden of moet je gewoon het onderhoudsvoorschrift aanhouden?

Ik heb weleens een in elkaar gedraaide motor gehad,



Ik heb een hekel om voor niets te gaan klooien aan de motor.


Voorkomen is beter dan...en voor niets is t nooit,altijd goed om alles eens te checken :wink:

Geplaatst: do 24 jul, 2008 00:09
door backfire
kleppen kun je wel horen ja, dat gaat dan lekker tikken.

Geplaatst: do 24 jul, 2008 09:01
door Gerard2cv
Je hoort kleppen alleen als ze te ruim staan,maar als je ze niet hoort kunnen ze goed of te strak staan en dat laatste is juist gevaarlijk,want dan
zou hij niet meerkunnen afsluiten en dus verbranden.

Geplaatst: do 24 jul, 2008 11:07
door backfire
ja maar ik neem aan dat bij normale slijtage een klep niet strakker gaat staan.