kleppen
Gerard, ik heb juist al jouw opmerkingen over kleppen stellen elders in het forum ter harte genomen. Het enige is dat wellicht het 0,20 mm-maatje er niet strak door ging maar iets lichter. Kan zo'n honderdste mm het verschil maken, en de "herrie" veroorzaken??? Het 0,25 mm-maatje ging er niet door.Gerard Maas schreef:Goed kleppen stellen doe je door de tegenoverliggende klep ingedrukt te
zetten en dan het borgmoertje los en het voelermaatje net vast stellen,
dat als je het moertje weer vastzet je het voelermaatje strak kan schuiven
Groeten, Hassie.
- André Post
- Heavy user
Ik heb al eens een cilinderkop vervangen omdat die kleppen veel lawaai maakten,
alleen maar weg te krijgen door de speling er helemaal uit te stellen.
De andere kop was veel stiller.
Nooit echt uit gezocht waar dat lawaai precies vandaan kwam.
alleen maar weg te krijgen door de speling er helemaal uit te stellen.
De andere kop was veel stiller.
Nooit echt uit gezocht waar dat lawaai precies vandaan kwam.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Ondertussen heb ik een derde check gedaan en de ruimte 0,20 mm 4x accoord bevonden. Echter.......... ontdekte ik het volgende:
bij één van de klepstoterstangen(aan de kant waar de herrie-tik irriteert) bleek deze klepstoterstang in de breedte heen en weer beweegbaar. Dit bewegen is ook heel licht mogelijk bij de andere klepstoterstangen maar bij deze was de klank van metaal op metaal veel duidelijker hoorbaar. Ik veronderstel dus dat bij lopende motor dit in de breedte bewegen het irritante tikken veroorzaakt, het is exact het geluid van een tikkende klep.Uit tekeningen is het mij niet duidelijk hoe de stoterstang op zijn plaats gehouden wordt. Weet iemand dit?
En, ik veronderstel dat het bewegen zoals aangegeven geen kwaad kan en ik zal dus moeten leren leven met het irritante tikken. Graag jullie reactie als iemand hiermee ook te maken heeft gehad.
Vriendelijke groet,
Hassie.
bij één van de klepstoterstangen(aan de kant waar de herrie-tik irriteert) bleek deze klepstoterstang in de breedte heen en weer beweegbaar. Dit bewegen is ook heel licht mogelijk bij de andere klepstoterstangen maar bij deze was de klank van metaal op metaal veel duidelijker hoorbaar. Ik veronderstel dus dat bij lopende motor dit in de breedte bewegen het irritante tikken veroorzaakt, het is exact het geluid van een tikkende klep.Uit tekeningen is het mij niet duidelijk hoe de stoterstang op zijn plaats gehouden wordt. Weet iemand dit?
En, ik veronderstel dat het bewegen zoals aangegeven geen kwaad kan en ik zal dus moeten leren leven met het irritante tikken. Graag jullie reactie als iemand hiermee ook te maken heeft gehad.
Vriendelijke groet,
Hassie.
Vrgrt.
Hassie.
Hassie.