kleppen

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

kleppen

Bericht door Hassie » di 15 jul, 2008 13:03

Beste mensen,
Heb kleppen gesteld 2cv6 0,20mm. Aan één kant blijven de kleppen hard tikken, dwz harder dan aan de andere kant. Wat kan er aan de hand zijn???
Vriendelijke groet,
Hassie.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » di 15 jul, 2008 13:12

Het kan zijn dat je de kleppendeksel te hard hebt aangedraaid.
AZ A2 '70
AK400 '76

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 15 jul, 2008 13:13

staan ze toch te ruim!!!

of miscchien iets anders getik wat je hoort, zolang ie mooi loopt niet strakker zetten.

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » di 15 jul, 2008 14:35

kan ook zijn dat je je big end lager hoort.
en ind als die goed loopt der af blijven.

greets dukw

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 15 jul, 2008 14:41

Goed kleppen stellen doe je door de tegenoverliggende klep ingedrukt te
zetten en dan het borgmoertje los en het voelermaatje net vast stellen,
dat als je het moertje weer vastzet je het voelermaatje strak kan schuiven

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » di 15 jul, 2008 15:29

Gerard Maas schreef:Goed kleppen stellen doe je door de tegenoverliggende klep ingedrukt te
zetten en dan het borgmoertje los en het voelermaatje net vast stellen,
dat als je het moertje weer vastzet je het voelermaatje strak kan schuiven
Gerard, ik heb juist al jouw opmerkingen over kleppen stellen elders in het forum ter harte genomen. Het enige is dat wellicht het 0,20 mm-maatje er niet strak door ging maar iets lichter. Kan zo'n honderdste mm het verschil maken, en de "herrie" veroorzaken??? Het 0,25 mm-maatje ging er niet door.
Groeten, Hassie.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 15 jul, 2008 16:17

De inlaat zou je ietsje strakker kunnen zetten. De uitlaat liever niet, dus tussen 0.20 en 0.25 mm is dan prima. Die wordt namelijk het heetst.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 15 jul, 2008 16:17

Vroeger was de afstelling voor die motoren 0,15mm maar dat beviel niet
toen hebben ze het op 0,20 gebracht,Dus het is eigenlijk al een ruime maat.Maar je wil zeker zijn dat het geluid daar niet vandaan komt

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » di 15 jul, 2008 21:09

Mensen, bedankt, ik ga nogmaals checken en double-checken, wat ik al reeds gedaan had.
Bedankt!!!
Hassie.
Vrgrt.
Hassie.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 15 jul, 2008 22:43

Ik heb al eens een cilinderkop vervangen omdat die kleppen veel lawaai maakten,
alleen maar weg te krijgen door de speling er helemaal uit te stellen.
De andere kop was veel stiller.
Nooit echt uit gezocht waar dat lawaai precies vandaan kwam.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » di 15 jul, 2008 23:23

Interessant dit te horen, André, bedankt.
De speling er geheel uit halen lijkt me ook weer wat te link ivm de mogelijkheid van verbranding van de kleppen.
Eventueel dus nieuwe kop er op.
Vrgrt Hassie.
Vrgrt.
Hassie.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 16 jul, 2008 07:07

Dat kan dus heel goed aan de tuimelaars en de vlakte van de klep liggen

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » wo 16 jul, 2008 20:41

Ondertussen heb ik een derde check gedaan en de ruimte 0,20 mm 4x accoord bevonden. Echter.......... ontdekte ik het volgende:
bij één van de klepstoterstangen(aan de kant waar de herrie-tik irriteert) bleek deze klepstoterstang in de breedte heen en weer beweegbaar. Dit bewegen is ook heel licht mogelijk bij de andere klepstoterstangen maar bij deze was de klank van metaal op metaal veel duidelijker hoorbaar. Ik veronderstel dus dat bij lopende motor dit in de breedte bewegen het irritante tikken veroorzaakt, het is exact het geluid van een tikkende klep.Uit tekeningen is het mij niet duidelijk hoe de stoterstang op zijn plaats gehouden wordt. Weet iemand dit?
En, ik veronderstel dat het bewegen zoals aangegeven geen kwaad kan en ik zal dus moeten leren leven met het irritante tikken. Graag jullie reactie als iemand hiermee ook te maken heeft gehad.
Vriendelijke groet,
Hassie.
Vrgrt.
Hassie.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 16 jul, 2008 22:15

Hoi!

Ik heb gisteren ook mijn kleppen gesteld om van het tikken af te geraken, maar nog steeds tikt mijn blok aan de rechtercilinder..! Een oplossing heb ik dus ook nog niet, maar ik blijf wel vol spanning volgen, en zal er eens een ervarensdeskundige naar laten luisteren!
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 17 jul, 2008 07:12

Hassie als je de stoterstang ziet slingeren is hij niet recht en zou ik hem
vervangen voor een rechte,hij wordt op zijn plaats gehouden door de uit-
holling in de stoter en de holling in de tuimelaar,Dus zou hij recht moeten
zijn en niet slingeren

Plaats reactie