Pagina 2 van 2
Geplaatst: ma 25 aug, 2008 19:08
door 2cvfreak
ik zou investeeren in een paar nieuwe bodem platen en een spuitbusje tectyl.
het polyester is er niet voor gemaakt om op deze manier gebruikt te worden
dus zal het nooit goed werken op een langdurige termein
Geplaatst: di 26 aug, 2008 22:20
door hobbes
ander nadeeltje van polyesther is de stank, natuurlijk plak je die bende in je schuurtje ( die veel te vol met andere rommel staat) vanwege de regen buiten doe je de deuren ook dicht en vervolgens mag je heerlijk de giftige polyesterdampen opsnuiven...
Je kunt ook nog op z'n Frans gaan lassen: popnagelen, dan krijg je ook een leuk gezicht te zien van de keurmeester! Vooral als je een paar conservenblikken hebt gebruikt...
Echte doe het zelvers gebruiken natuurlijk kranten en de bus purschuim!
Toppertje!!
Dan wil zelfs de autosloperij je eendje niet meer hebben ( zelf meegemaakt)
Nee zonder gekheid, gewoon lassen en preventief goed behandelen met menie / verf en tectyl.
Zeker nu ( bijna) alle stukken weer nieuw verkrijgbaar zijn moet je niet moeilijk doen
Geplaatst: wo 27 aug, 2008 09:15
door backfire
Misschien nog wel een opmerking om over na te denken.
De bodemplaten zitten vast aan de dorpels. De bodemplaten zitten vervolgens vast aan je chassis met een 20-tal bouten. Als je dus je eend opkrikt wordt je chassis met motorblok en ophanging opgetild door de berg bouten. Moet je je eens voorstellen als je bodemplaten weggerot zijn, hoeveel kracht er op de rest komt als je je eend opkrikt. Als het maar ver genoeg weggerot is blijft je chassis op de grond en komt de koets omhoog (als je al niet door de dorpel heen zakt).
Geplaatst: wo 27 aug, 2008 09:53
door leo top
backfire schreef:Misschien nog wel een opmerking om over na te denken.
De bodemplaten zitten vast aan de dorpels. De bodemplaten zitten vervolgens vast aan je chassis met een 20-tal bouten. Als je dus je eend opkrikt wordt je chassis met motorblok en ophanging opgetild door de berg bouten. Moet je je eens voorstellen als je bodemplaten weggerot zijn, hoeveel kracht er op de rest komt als je je eend opkrikt. Als het maar ver genoeg weggerot is blijft je chassis op de grond en komt de koets omhoog (als je al niet door de dorpel heen zakt).

ik zet mijn krik onder het chassis

Geplaatst: wo 27 aug, 2008 10:17
door backfire
ja jij, maar wij hebben een eendenkrik en een eendenkriksteun

Geplaatst: wo 27 aug, 2008 10:38
door leo top
backfire schreef:ja jij, maar wij hebben een eendenkrik en een eendenkriksteun

goede reden om een
echte krik aan te schaffen. Voor een paar tientjes heb je er al één

Geplaatst: wo 27 aug, 2008 11:26
door dyane_maniac
backfire schreef:ja jij, maar wij hebben een eendenkrik en een eendenkriksteun

wow! jij durft die te gebruiken? respect! als je je dorpels om zeep wilt helpen...
Geplaatst: wo 27 aug, 2008 12:02
door rusty
dyane_maniac schreef:backfire schreef:ja jij, maar wij hebben een eendenkrik en een eendenkriksteun

wow! jij durft die te gebruiken? respect! als je je dorpels om zeep wilt helpen...
(olie op het vuur mode aan)
wat is dat nou weer voor onzin?!?!?! als je eend ook maar een beetje hard is moet dit kunnen! als je dorpels daarvan kapot gaan, zou ik niet zomaar in de betreffende auto gaan rijden!! (meestal is de rest van de auto in een zelfde staat van ontbinding.) Zelfs mijn ACA, die op enkele punten aardig roestig is, durf ik op ieder moment bij de originele kriksteunpunten op te pakken!
(olie op het vuur mode uit)
greetzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Rusty
Geplaatst: wo 27 aug, 2008 12:31
door dyane_maniac
rusty schreef:dyane_maniac schreef:backfire schreef:ja jij, maar wij hebben een eendenkrik en een eendenkriksteun

wow! jij durft die te gebruiken? respect! als je je dorpels om zeep wilt helpen...
(olie op het vuur mode aan)
wat is dat nou weer voor onzin?!?!?! als je eend ook maar een beetje hard is moet dit kunnen! als je dorpels daarvan kapot gaan, zou ik niet zomaar in de betreffende auto gaan rijden!! (meestal is de rest van de auto in een zelfde staat van ontbinding.) Zelfs mijn ACA, die op enkele punten aardig roestig is, durf ik op ieder moment bij de originele kriksteunpunten op te pakken!
(olie op het vuur mode uit)
greetzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Rusty
De pest is dat het dragende deel binnen in je dorpel zit. De stevigheid is mijn inziens dus nooit van buitenaf te beoordelen, dit qua het durven. Ohnee nog niet alles gezegd over het durven. Ik vind het een wankel ding! Qua je dorpels om zeep helpen: okay, tuurlijk ze zullen niet gelijk stuk gaan. En bij een goede eend zeker niet. (anders idd niet meer mee rijden) Maar: Zoieso beschadig je de lak en de bescherming binnenin (bij de constructie) en dus grotere kans op roest bij de kriksteun. Dat is maar een heel klein lullig plaatje bij een eend, maar dat zul je vast zelf ook wel weten. Bij een dyane (of aca) zit daar een dubbelplaat. Door de bewegingen en torsie die onheroepelijk optreden als je de originele krik gebruikt (je krikt wel even bijna 300 kilo op 1 klein lullig dorpeltje omhoog) is er dus grote kans dat deze dubbelplaat weer iets wijkt en er weer makkelijker vocht tussen kan komen. Tuurlijk het is misschien wat geneuzel maar ik heb weinig dorpels gezien die thv de kriksteun niet (beginnende) roest hadden terwijl de rest best netjes was.
Leuk om in geval van uiterste nood je wiel mee te wisselen, maar mijn mening is dat je het beter niet kan doen. Bij een zgan eend is het zonde en het is nu eenmaal feit dat niet iedere eend zo goed als nieuw is. Ik zou er zeker niet onder durven gaan liggen of mn handen onder durven te houden.
En zoals gezegd voor een paar tientjes een garage krik! Maar goed just my 2cents
Geplaatst: wo 27 aug, 2008 17:44
door backfire
Onzin, ik rij al 20 jaar eend en heb die krik regelmatig gebruikt en nog nooit problemen mee gehad. Garagekrik leg ik niet in mijn kofferbak daar ligt mijn eendenkrik, speciaal door Citroen bedacht en al 60 jaar goed bevonden.
Zoals Rusty juist vermeld moet je zorgen dat je eend in goede staat is. Als je mijn restauratie site bekijkt kun je ook zien dat ik bewust de orginele kriksteunen van de eend heb terug gezet omdat bij de vervangende dorpels er alleen een stukje blik op zit.
op de kriksteunen zit weinig lak orgineel, maar een hele berg kit. Dus lekker weer een berg kit terug en spul gaat weer 20 jaar mee. In ieder geval langer dan de rest van de dorpel, althans bij mij. De roest kwam namelijk niet van de kriksteun, maar van de aanhechting van de a-plaat en de a stijl, het roest dus van binnenuit. Dat het uiteindelijk zichtbaar is bij de kriksteun is logisch.
Geplaatst: wo 27 aug, 2008 19:22
door siemen
moewa het werkt wel maar ik doe het niet! dorpels die al wat aangetast zijn scheuren gewoon open.
net als de kriksteun van de mehari!
controleer die eerst goed! anders breekt ie af en gaat ie dwars door het abs heen!
Geplaatst: do 28 aug, 2008 13:30
door the Nosepicker
Interessant voor een Poll, wie durft zijn eend nog met een eendenkrik op te krikken?
Maar wel ver off-topic, de vraag was of het wijs is om bodemplaten te herstellen / te sealen met een laag polyester. De antwoorden zijn duidelijk denk ik: NEE, niet wijs!
Deze kan op slot.
