polyester om de bodemplaat ?

Alles in, over, rond en op de koets.
gregory meijer
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 30 jun, 2008 02:55
Locatie: almere

polyester om de bodemplaat ?

Bericht door gregory meijer » di 29 jul, 2008 01:21

mijn bodemplaten beginnen een beetje slecht te worden . nu zegt een kennis van me dat je ze als het waren in kunt pakken met polyester matten boven en onder en dan harsen en dan rot het nooit meer . nou is mijn vraag word hier een punt van gemaakt bij de APK of mag het gewoon ?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 29 jul, 2008 01:29

Onder de hars zal de bodemplaat gewoon doorroesten en op den duur zal hij er toch een keer uitvallen. Ook heb ik mijn twijfels of de APK hiermee akkoord gaat?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

gregory meijer
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 30 jun, 2008 02:55
Locatie: almere

Bericht door gregory meijer » di 29 jul, 2008 01:47

ja dat vraag ikme dus ook af
kijk als ik de roest gewoon weg schuur want het zijn geen gaten en het dan behandel met iets en dan de polyester erom heen zou ik me afvragen waarom dat niet zou mogen

gregory meijer
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 30 jun, 2008 02:55
Locatie: almere

Bericht door gregory meijer » di 29 jul, 2008 02:08

oeps was nog niet klaar . en hoezo eigenlijk als er geen water of vocht bij komt kan het toch niet verder rotten ?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 29 jul, 2008 03:23

Water komt op den duur onder de polyester. Polyester wordt hard en zal niet meebuigen met het staal. De koets en de bodemplaten zullen iets buigen tijdens het nemen van een bocht.

Als het om oppervlakteroest gaat. Roest verwijderen en plaat behandelen met Fertan/Owatrol/Menie/etc. Daarna behandelen met bijvoorbeeld Tectyl 190. Deze lagen bleven enigzins elastisch.

Met polyster gaan werken op roest of als antiroest is knoeien. Als dit zou helpen dan zou iedereen dat inmiddels wel doen.

Polyester is over het algemeen een lapmiddel om gaten op te vullen waar staal is weggerot. Nieuw staal inlassen is natuurlijk beter.

Kortom: Niet doen dus. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

gerard560
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 316
Lid geworden op: za 23 feb, 2008 22:09
Locatie: spijkenisse

Bericht door gerard560 » di 29 jul, 2008 07:52

gregory meijer schreef:oeps was nog niet klaar . en hoezo eigenlijk als er geen water of vocht bij komt kan het toch niet verder rotten ?
polyester matten zijn niet echt waterdicht
bij polyester is de gelcoat die het waterdicht maakt

mvg gerard

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Re: polyester om de bodemplaat ?

Bericht door the Nosepicker » di 29 jul, 2008 10:21

gregory meijer schreef:Nou is mijn vraag word hier een punt van gemaakt bij de APK of mag het gewoon ?
Ze zien bij APK stations nogal wat 'reparaties' van dragende delen, zoals kokerbalken waarin de gaten gedicht zijn met polyester of dakleer. Ik denk dat de keurmeester zich even achter de oren krabt en daarna graag wil weten hoeveel staal er nog onder de polyester zit. Dus dat hij gaat twijfelen aan je hele bodemplaat.
Daarnaast kun je je de vraag stellen of je zo wil repareren, om bovenstaande redenen, door torsie komt de polyesterlaag altijd iets los te zitten van de bodemplaat met als resultaat: weg roestbescherming.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

yoek
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 6 feb, 2008 22:50
Locatie: Oisterwijk

Bericht door yoek » di 29 jul, 2008 11:11

Een nieuw stuk inlassen is niet zoveel werk, en die tijd ben je ook kwijt met prutsen met polyesther. Door de capilaire werking trekt er juist water tussen de polyesther en plaatdeel, en dan blijft het continu nat dus nog sneller rotten!

Dus ook ik zeg niet doen!
Citroen Mehari 1977
Citroen 2cv special 1976
Citroen C1 Ambiance 2010

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » di 29 jul, 2008 11:39

Sinds mijn geboorte vraag ik me al af waarom mensen auto's oplappen met polyester. Uiteindelijk verberg je de ware aard van je auto bij de APK-keuring en hou je ook nog eens jezelf voor de gek door alles er mooier uit te laten zien dat het in werkelijkheid is.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 29 jul, 2008 12:03

SamClukkers schreef:Sinds mijn geboorte vraag ik me al af waarom mensen auto's oplappen met polyester. Uiteindelijk verberg je de ware aard van je auto bij de APK-keuring en hou je ook nog eens jezelf voor de gek door alles er mooier uit te laten zien dat het in werkelijkheid is.
het waarom snap ik wel. een polyester reparatie setje is 20 euro. iets lassen kost je minstens het 10 voudige. het is een verkeerde gedachte, dat ben ik met je eens, maar snap het wel. toen ik zelf nog niet kon lassen heb ik me zelf er ook wel eens bijna toe laten verleiden.

als je nou een gat in, weet ik veel, een spatbord wil vullen en niet kan lassen, ga dan lekker prieken met polyester, maar ga niet lopen klooien met polyester op (semi) dragende delen!!! je wordt er gewoon niet blij van
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » di 29 jul, 2008 12:33

Of bouw eens een hele auto van polyester, is ook heel leuk!
Maar dragende delen? NEE
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 29 jul, 2008 17:44

knapt er na lange duur uit
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 8 aug, 2008 21:47

Gewoon echt nooit aan beginnen, blijft een lapmiddel!

Je krijgt de polyestermat uberhaupt nooit goed gevormd om de stoelbalkjes, de hechting is K... (zoals door vele voorgangers ook al is aangegeven)
en als je echt de juiste materialen wil gebruiken ben je aan polyester meer kwijt als aan het kopen van nieuwe bodemplaten.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » vr 8 aug, 2008 22:13

how how hechting is perfect! geen lasogen! geen lasspatten dus ook geen roest op je lak!
of je rijd en zakt door je stoel heen en je ziet onder je de snelweg.
hmmm
nee toch maar liever nieuwe bodemplaten!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » wo 20 aug, 2008 14:23

Je zou plexiglas erin kunnen lijmen, dan zit je droog EN kun je de weg zien.

Mijn bodemplaten zijn hier en daar ook licht-doorlatend, in het verleden ook een keer gelapt met een of andere kunsthars denk ik. Hij staat nu te wachten tot hij naar de ontlakker kan, dan zal daar blijken hoeveel bodemplaat er onder zit. Niet veel vrees ik, en zelfs dan...

Roest is venijnig spul, je moet ECHT luchtdicht afsluiten wil je roest goed kunnen stoppen.

- Rust never sleeps...

Gesloten