Motor op E85 laten rijden
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
de verstelbare sproeier ansich is het probleem niet. het "probleem" of liever gezegd de moeilijkheid zit m erin dat de vlotter aan de kant waar de verstelbare sproeier zit verbogen moet worden. dit luistert erg nauw en bij verkeerde afstelling loopt de vlotter of tegen de verstelbare sproeier of tegen de vlotterkamer aan.Boudewijn schreef:Maar wat is er nu mis met de verstelbare sproeier?
Ik zou op E85 en benzine willen gaan rijden en dus moet je dan een verstelbare sproeier hebben. En is dat wel mogelijk in combinatie met contactpunten, of moet ik dan bij de benzinepomp de ventilator uitbouwen en de ontsteking verstellen?
overigens ku je de verstelbare sproeier vrij makkelijk van binnenuit bedienen door een stangetje met een stukje bezineslang als flexibele koppeling te verbinden. dit is mi noodzakelijk als je op benzine als e85 wilt rijden. (als je bijvoorbeeld net (weer) e85 er in hebt gegooid na een tijd op benzine te hebben gereden komt die e 85 pas na een km of 2 in je carb. dus dan wil je tijdens het rijden die sproeier kunnen verstellen. bij mij werkte dat prima.
over het bevriezen: idd e85 start wat lastiger bij extreme kou. maar een kennis van me woont in stockholm en rijdt al jaren met zn aca op e85... volgens mij is extra verwarming niet nodig.
als je meer "tips en trics" wilt, zou ik je even aanmelden op eendmeel (nl-talig) of beter op ethanolchallenge (engelstalig)
http://groups.yahoo.com/group/eendmeel/
http://groups.yahoo.com/group/ethanolchallenge/
op deze fora zitten veel ervaringsdeskundige. of ga eens op een zaterdag naar het eendeei in rotterdam. hier kun je ongetwijfeld enkele bomen doorzagen over e85
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
Ik ga ook een 123 plaatsen.Tonie schreef:Ik plaats een 123/EVO ontsteking voor het rijden op E85..
Om de ijsvorming tegen te gaan plaats ik een verwarmingselement, dit blaast extra warme lucht over de carbu en inlaat.
W.b. verwarmen met lucht, ik denk dat dat moeilijk wordt. Kun je misschien niet beter dan de luchtinlaat boven het spruitstuk zetten ofzo...?
Verwarmen is denk ik toch wel noodzakelijk om goed op ethanol te rijden hoor.
In Zweden denken ze daar nu toch ook wel aan

Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D
Het verwarmen van de ethanol is niet echt echt nodig. Als je in de winter rijdt, dan doe je er gewoon minder ethanol in, en meer benzine.
Op E20 draait mijn geit zonder problemen en zonder aanpassingen ten opzichte van de gewone benzine.
Ook hebben we een variabele sproeier geïnstalleerd geïnstalleerd en het aanpassen van de vlotter was wat knutselwerk, plooien en proberen. Maar uiteindelijk hebben we ze terug mooi laten draaien.
Nu is het wachten op een stationair sproeier, want de originele maat 40 is te klein om mooi op E85 te rijden, ze valt stil als je vanuit stationair gas geeft. Een grotere sproeier zal dit verhelpen.
De sensorflens is ook geïnstalleerd en werkt mooi
4 metertjes, oliedruk, olietemperatuur, laadstroom en batterijspanning.
Op E20 draait mijn geit zonder problemen en zonder aanpassingen ten opzichte van de gewone benzine.
Ook hebben we een variabele sproeier geïnstalleerd geïnstalleerd en het aanpassen van de vlotter was wat knutselwerk, plooien en proberen. Maar uiteindelijk hebben we ze terug mooi laten draaien.
Nu is het wachten op een stationair sproeier, want de originele maat 40 is te klein om mooi op E85 te rijden, ze valt stil als je vanuit stationair gas geeft. Een grotere sproeier zal dit verhelpen.
De sensorflens is ook geïnstalleerd en werkt mooi

Aan pk's heb je niets, paarden gaan niet harder dan 80!
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
Tsja, zo ken ik er ook nog wel een paar zeg...haha, om goed op E85 te rijden moet je verwarmen, daar ontkom je niet aan.Tonie schreef:Het verwarmen van de ethanol is niet echt echt nodig. Als je in de winter rijdt, dan doe je er gewoon minder ethanol in, en meer benzine.
Vraagje...
Je zegt dat de motor stilvalt als je gasgeeft omdat de stationair sproeier te klein is. Weet niet zeker maar de relatie zie ik even niet. Heeft dat niet met een andere sproeier te maken.
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D
Om op ethanol te rijden, zijn er veel mensen die hun ontsteking veel vroeger zetten? Ik heb een 123 EVO en ze draait nu gewoon op de afstelling van benzine, op E85.
We snappen er zelf niet veel van, ze valt wel stil als je een beetje gas geeft en ze dan naar stationair terug laat komen. Ook draait ze stationair niet echt mooi rond, ze waggelt nogal veel... Maar dit verdwijnt als je gas geeft.
Kan dit aan de ontsteking liggen die niet vroeg genoeg staat?
We snappen er zelf niet veel van, ze valt wel stil als je een beetje gas geeft en ze dan naar stationair terug laat komen. Ook draait ze stationair niet echt mooi rond, ze waggelt nogal veel... Maar dit verdwijnt als je gas geeft.
Kan dit aan de ontsteking liggen die niet vroeg genoeg staat?
Aan pk's heb je niets, paarden gaan niet harder dan 80!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Omdat de energetische waarde van benzine veel hoger is dan die van LPG.
Die van LPG is: 25,2 MJ/liter en die van benzine: 32 MJ/liter.
Zie ook:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=152603
met name de posts van martijntje
Die van LPG is: 25,2 MJ/liter en die van benzine: 32 MJ/liter.
Zie ook:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=152603
met name de posts van martijntje
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black