Motor op E85 laten rijden
Motor op E85 laten rijden
Gegroet,
Als projectje voor school ga ik onder andere een 2CV op E85 doen rijden. Dat het lukt weet ik, doordat het al gedaan is.
Natuurlijk moet de sproeier aangepast worden, de benzineleidingen vervangen door moderne exemplaren. De stationairsproeier 30% uitgeboord worden. En moet er warme lucht voorzien worden in de inlaat omdat vooral in de winter E85 zoveel warmte onttrekt dat er ijsvorming op de inlaat ontstaan.
Zijn er eventueel nog bedenkingen die jullie hebben? Of andere zaken die ik vergeet?
Als projectje voor school ga ik onder andere een 2CV op E85 doen rijden. Dat het lukt weet ik, doordat het al gedaan is.
Natuurlijk moet de sproeier aangepast worden, de benzineleidingen vervangen door moderne exemplaren. De stationairsproeier 30% uitgeboord worden. En moet er warme lucht voorzien worden in de inlaat omdat vooral in de winter E85 zoveel warmte onttrekt dat er ijsvorming op de inlaat ontstaan.
Zijn er eventueel nog bedenkingen die jullie hebben? Of andere zaken die ik vergeet?
Aan pk's heb je niets, paarden gaan niet harder dan 80!
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
de onsteking moet wat vroegerje kan ook isolatie om je inlaat spruitstuk doen. of een uitgang van je verwarming er op richten!
ikk heb geen idee hoe groot je sproeier primaire sproeier moet zijn. verstelbare sproeier werk niet zo goed weet ik wel.
ik voeg nu ook 25%ethanol toe aan mijn brandstof hoef ik niks voor te veranderen!
ikk heb geen idee hoe groot je sproeier primaire sproeier moet zijn. verstelbare sproeier werk niet zo goed weet ik wel.
ik voeg nu ook 25%ethanol toe aan mijn brandstof hoef ik niks voor te veranderen!
Re: Motor op E85 laten rijden
http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php eerste vakje de orginele sproeier maat tweede vakje 35%, en de ethanol sproeier maat komt eruit die je moet hebben.Tonie schreef:Gegroet,
Als projectje voor school ga ik onder andere een 2CV op E85 doen rijden. Dat het lukt weet ik, doordat het al gedaan is.
Natuurlijk moet de sproeier aangepast worden, de benzineleidingen vervangen door moderne exemplaren. De stationairsproeier 30% uitgeboord worden. En moet er warme lucht voorzien worden in de inlaat omdat vooral in de winter E85 zoveel warmte onttrekt dat er ijsvorming op de inlaat ontstaan.
Zijn er eventueel nog bedenkingen die jullie hebben? Of andere zaken die ik vergeet?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
Zeg Plof,
Je bent niet echt iemand van lange conversatie hè ...hihihi.
Ik ben ook bezig met ethanol met mijn Aca maar dan in combi met LPG wat beter uitkomt met sproeiermaten ontsteking.
- over welke sproeiers heb je het...
- je zegt eerst 30%, in je laatste berichtje 35 procent maar op die site staat 40%...wat is het nu en waarom volgens jou dus 35%
Martijn Arnhem
Je bent niet echt iemand van lange conversatie hè ...hihihi.
Ik ben ook bezig met ethanol met mijn Aca maar dan in combi met LPG wat beter uitkomt met sproeiermaten ontsteking.
- over welke sproeiers heb je het...
- je zegt eerst 30%, in je laatste berichtje 35 procent maar op die site staat 40%...wat is het nu en waarom volgens jou dus 35%
Martijn Arnhem
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
Martijn, Arnhem schreef:Zeg Plof,
Je bent niet echt iemand van lange conversatie hè ...hihihi.[/qoute]
Nope, niet echt...Stationair sproeier, ipv de verstelbare. /Aryen gaf me de link, en zei 35%, vertrouw er wel op dat het dan 35% is, die heeft er al wat liters doorgestookt meen ik..Martijn, Arnhem schreef:
Ik ben ook bezig met ethanol met mijn Aca maar dan in combi met LPG wat beter uitkomt met sproeiermaten ontsteking.
- over welke sproeiers heb je het...
- je zegt eerst 30%, in je laatste berichtje 35 procent maar op die site staat 40%...wat is het nu en waarom volgens jou dus 35%
Martijn Arnhem
Off-topic: zit niet zo gek ver uit de buurt vergeleken met de rest..
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Maar wat is er nu mis met de verstelbare sproeier?
Ik zou op E85 en benzine willen gaan rijden en dus moet je dan een verstelbare sproeier hebben. En is dat wel mogelijk in combinatie met contactpunten, of moet ik dan bij de benzinepomp de ventilator uitbouwen en de ontsteking verstellen?
Ik zou op E85 en benzine willen gaan rijden en dus moet je dan een verstelbare sproeier hebben. En is dat wel mogelijk in combinatie met contactpunten, of moet ik dan bij de benzinepomp de ventilator uitbouwen en de ontsteking verstellen?
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
Ik heb begrepen dat het volgende gedaan kan worden voor beste resultaat.
- stationaire sproeier opboren naar 50
- verstelbare sproeier monteren en vlotter beetje zijdelinks buigen ( vlotter kan te hoog op sproeier komen te liggen waardoor brandstoftoevoer niet meer mogelijk is)
- ontsteking 5 graden vroeger zetten maar dan niet meer op benzine rijden
- tegen bevriezing van carbu en ethanol, ethanol verwarmen
Bij benzine dient ontsteking te staan zoals we geleerd hebben. LPG vraagt door zijn hogere octaangehalte liefst een vroegere ontsteking en Ethanol een nog vroegere door zijn nog hogere octaangehalte. De combi van LPG/ethanol is dus beter dan benzine/ethanol omdat het beste ontstekingstijdstip gehaald kan worden. Benzine en ethanol liggen het verst uit elkaar.
Bovenstaande heb ik van Aryan en deels van Albert.
Ik ben me dus aan het beraden om de ontsteking een graad of 3 te vervroegen zodat ik in noodgevallen nog op benzine kan rijden maar dat wordt een kwestie van testen wat wel of niet mogelijjk is, misschien wordt het wel 2 of 4 graden...? Kans op pingelen op benzine is vrijwel zeker. Ik weet bijv. van een Volvo op houtgas dat ie wel 15 graden moet vervroegen.
Omdat ik op LPG rijd heb ik een warmtewisselaar (WW) om de uitlaatpijp net voor de 1e pot gevuld met water wat op de verdamper is aangesloten. Toen ik die maakte en ik de 1e pot er toch af had heb ik meteen ook aan de andere kant net voor de 1e pot een zelfde WW van rood koper eromheen gedraaid. Dat ding staat nu niets te doen en ik had gedacht om die ooit misschien nog eens voor iets van een verwarming ofzo te gaan gebruiken. Nu ga ik daar maar een WW voor m'n ethanol van maken.
Leidingen hoeven niet aangepast te worden en rijden op 100% ethanol is ook mogelijk.
Martijn Arnhem
- stationaire sproeier opboren naar 50
- verstelbare sproeier monteren en vlotter beetje zijdelinks buigen ( vlotter kan te hoog op sproeier komen te liggen waardoor brandstoftoevoer niet meer mogelijk is)
- ontsteking 5 graden vroeger zetten maar dan niet meer op benzine rijden
- tegen bevriezing van carbu en ethanol, ethanol verwarmen
Bij benzine dient ontsteking te staan zoals we geleerd hebben. LPG vraagt door zijn hogere octaangehalte liefst een vroegere ontsteking en Ethanol een nog vroegere door zijn nog hogere octaangehalte. De combi van LPG/ethanol is dus beter dan benzine/ethanol omdat het beste ontstekingstijdstip gehaald kan worden. Benzine en ethanol liggen het verst uit elkaar.
Bovenstaande heb ik van Aryan en deels van Albert.
Ik ben me dus aan het beraden om de ontsteking een graad of 3 te vervroegen zodat ik in noodgevallen nog op benzine kan rijden maar dat wordt een kwestie van testen wat wel of niet mogelijjk is, misschien wordt het wel 2 of 4 graden...? Kans op pingelen op benzine is vrijwel zeker. Ik weet bijv. van een Volvo op houtgas dat ie wel 15 graden moet vervroegen.
Omdat ik op LPG rijd heb ik een warmtewisselaar (WW) om de uitlaatpijp net voor de 1e pot gevuld met water wat op de verdamper is aangesloten. Toen ik die maakte en ik de 1e pot er toch af had heb ik meteen ook aan de andere kant net voor de 1e pot een zelfde WW van rood koper eromheen gedraaid. Dat ding staat nu niets te doen en ik had gedacht om die ooit misschien nog eens voor iets van een verwarming ofzo te gaan gebruiken. Nu ga ik daar maar een WW voor m'n ethanol van maken.
Leidingen hoeven niet aangepast te worden en rijden op 100% ethanol is ook mogelijk.
Martijn Arnhem
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D