Pagina 2 van 4

Geplaatst: zo 15 feb, 2009 15:38
door Tonie
Ik plaats een 123/EVO ontsteking voor het rijden op E85..
Om de ijsvorming tegen te gaan plaats ik een verwarmingselement, dit blaast extra warme lucht over de carbu en inlaat.

Geplaatst: zo 15 feb, 2009 16:30
door dyane_maniac
Boudewijn schreef:Maar wat is er nu mis met de verstelbare sproeier?
Ik zou op E85 en benzine willen gaan rijden en dus moet je dan een verstelbare sproeier hebben. En is dat wel mogelijk in combinatie met contactpunten, of moet ik dan bij de benzinepomp de ventilator uitbouwen en de ontsteking verstellen?
de verstelbare sproeier ansich is het probleem niet. het "probleem" of liever gezegd de moeilijkheid zit m erin dat de vlotter aan de kant waar de verstelbare sproeier zit verbogen moet worden. dit luistert erg nauw en bij verkeerde afstelling loopt de vlotter of tegen de verstelbare sproeier of tegen de vlotterkamer aan.

overigens ku je de verstelbare sproeier vrij makkelijk van binnenuit bedienen door een stangetje met een stukje bezineslang als flexibele koppeling te verbinden. dit is mi noodzakelijk als je op benzine als e85 wilt rijden. (als je bijvoorbeeld net (weer) e85 er in hebt gegooid na een tijd op benzine te hebben gereden komt die e 85 pas na een km of 2 in je carb. dus dan wil je tijdens het rijden die sproeier kunnen verstellen. bij mij werkte dat prima.

over het bevriezen: idd e85 start wat lastiger bij extreme kou. maar een kennis van me woont in stockholm en rijdt al jaren met zn aca op e85... volgens mij is extra verwarming niet nodig.

als je meer "tips en trics" wilt, zou ik je even aanmelden op eendmeel (nl-talig) of beter op ethanolchallenge (engelstalig)

http://groups.yahoo.com/group/eendmeel/

http://groups.yahoo.com/group/ethanolchallenge/

op deze fora zitten veel ervaringsdeskundige. of ga eens op een zaterdag naar het eendeei in rotterdam. hier kun je ongetwijfeld enkele bomen doorzagen over e85

Geplaatst: ma 16 feb, 2009 11:31
door Martijn, Arnhem
Tonie schreef:Ik plaats een 123/EVO ontsteking voor het rijden op E85..
Om de ijsvorming tegen te gaan plaats ik een verwarmingselement, dit blaast extra warme lucht over de carbu en inlaat.
Ik ga ook een 123 plaatsen.

W.b. verwarmen met lucht, ik denk dat dat moeilijk wordt. Kun je misschien niet beter dan de luchtinlaat boven het spruitstuk zetten ofzo...?

Verwarmen is denk ik toch wel noodzakelijk om goed op ethanol te rijden hoor.

In Zweden denken ze daar nu toch ook wel aan :wink:

Geplaatst: wo 4 mar, 2009 13:49
door Tonie
Het verwarmen van de ethanol is niet echt echt nodig. Als je in de winter rijdt, dan doe je er gewoon minder ethanol in, en meer benzine.

Op E20 draait mijn geit zonder problemen en zonder aanpassingen ten opzichte van de gewone benzine.

Ook hebben we een variabele sproeier geïnstalleerd geïnstalleerd en het aanpassen van de vlotter was wat knutselwerk, plooien en proberen. Maar uiteindelijk hebben we ze terug mooi laten draaien.

Nu is het wachten op een stationair sproeier, want de originele maat 40 is te klein om mooi op E85 te rijden, ze valt stil als je vanuit stationair gas geeft. Een grotere sproeier zal dit verhelpen.

De sensorflens is ook geïnstalleerd en werkt mooi :-)... 4 metertjes, oliedruk, olietemperatuur, laadstroom en batterijspanning.

Geplaatst: wo 4 mar, 2009 15:04
door BasvanEerden
Hoe zit het met die Argentijnse eenden. Daar hebben ze toch ook een goedkope alternatief waar eenden op lopen. Of hebben ze daar niks aanepast.

Geplaatst: wo 4 mar, 2009 15:16
door Martijn, Arnhem
Tonie schreef:Het verwarmen van de ethanol is niet echt echt nodig. Als je in de winter rijdt, dan doe je er gewoon minder ethanol in, en meer benzine.
Tsja, zo ken ik er ook nog wel een paar zeg...haha, om goed op E85 te rijden moet je verwarmen, daar ontkom je niet aan.

Vraagje...
Je zegt dat de motor stilvalt als je gasgeeft omdat de stationair sproeier te klein is. Weet niet zeker maar de relatie zie ik even niet. Heeft dat niet met een andere sproeier te maken.

Geplaatst: do 5 mar, 2009 14:19
door Tonie
Om op ethanol te rijden, zijn er veel mensen die hun ontsteking veel vroeger zetten? Ik heb een 123 EVO en ze draait nu gewoon op de afstelling van benzine, op E85.
We snappen er zelf niet veel van, ze valt wel stil als je een beetje gas geeft en ze dan naar stationair terug laat komen. Ook draait ze stationair niet echt mooi rond, ze waggelt nogal veel... Maar dit verdwijnt als je gas geeft.

Kan dit aan de ontsteking liggen die niet vroeg genoeg staat?

Geplaatst: do 5 mar, 2009 23:28
door Ramon
je krijgt het nooit goed voor elkaar blijft altijd klote

Geplaatst: vr 6 mar, 2009 14:32
door Martijn, Arnhem
Tonie schreef:Om op ethanol te rijden, zijn er veel mensen die hun ontsteking veel vroeger zetten? Ik heb een 123 EVO en ze draait nu gewoon op de afstelling van benzine, op E85.
Rijd je 100% op E85 ?

En hoe rijdt ie op benzine, zelfde probleem ?

Geplaatst: za 7 mar, 2009 11:17
door backfire
als je een evo hebt waarom zet je hem dan niet op lpg stand?

Geplaatst: za 7 mar, 2009 12:10
door Gerard2cv
Het lijk mij dat LPG een veel lagere octaanwaarde heeft als E85

Geplaatst: za 7 mar, 2009 12:39
door backfire
Nee lpg heeft octaan van 100, dat komt veel meer in de buurt dan andere brandstoffen.

Geplaatst: za 7 mar, 2009 18:05
door Martijn, Arnhem
Ik dacht dat LPG iets van 102 had.

Geplaatst: zo 8 mar, 2009 10:35
door Gerard2cv
Waarom verbruikt een motor dan op LPG meer dan op benzine als de
verbrandingswaarde hoger is?

Geplaatst: zo 8 mar, 2009 10:44
door Tom Duckpower
Omdat de energetische waarde van benzine veel hoger is dan die van LPG.
Die van LPG is: 25,2 MJ/liter en die van benzine: 32 MJ/liter.

Zie ook:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=152603
met name de posts van martijntje