123/CARB

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 12 okt, 2008 21:04

Het vebruik daar zal je zeker wat mee winnen, en door het gunstigere verbruik zul je ook wat winnen qua vervuiling, maar de standaard eend is erg vervuilend. Niet voor niets was de eend (ik d8 1985) op een gegeven moment verboden te verkopen in zwitserland. Dit komt ook doordat een luchtgekoelde motor lastiger te regelen is qua temperatuur waarmee je met de juiste systemen veel van de vervuiling weg kunt krijgen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » zo 12 okt, 2008 22:46

alleen een 123 carb. zal idd niet een heel veel schonere eend opleveren. hoewel door het juist afgestelde mengsel een hoop onverbrande brandstof gespaard zal blijven. het grote voordeel is als je dr een kat. op aan sluit. en in die combi (samen met een 123 evo met e85 curve) verwacht ik behoorlijke winst.

als je bedenkt dat je met het kat. systeem van die duitse firma al aan de (in duitsland geldende) norm voldoet.

er komt dan wel een uitzondering voor oldtimers in amsterdam, maar mijn eend valt daar voorlopig nog niet onder. en dan nog. als je iets kan doen om minder uitstoot te leveren is het de moeite waard toch?

tuurlijk is het niet het wondermiddel, maar alle beetjes helpen.

edit:

hier nog een stukje van eendmeel geplukt.

marco kee wrote:
> Bedankt voor het antwoord, is er al bekend hoe het pakket aangeboden gaat worden? of dat er nog eigen aanpassingen nodig zijn oid. (spruitstuk)
> 1 centrale injector?
>
Iig een lambdasonde maar dat moet vrij eenvoudig te doen zijn. Je zou
dat zelf kunnen lassen op je spruitstuk, je spruitstuk vervangen of
laten lassen. Verder moet er nog iets met het brandstofsysteem gedaan
worden, details weet ik niet exact. Albert is daar nog mee bezig.

> Ben benieuwd naar verbruik / vermogen / uitstoot.
>

Yep, same here. Er zijn natuurlijk wel diverse prototypes geweest. Dit
is meer iets voor Albert om te beantwoorden. Hij zal ongetwijfeld op de
Ei Markt zijn, dus moet je dan naar het Ei komen (ik kom ook iig).

> Zit zo'n display met metertjes ook in het pakket ;)
>
Jazeker, ideeen te over, het idee is wel dat je straks zelf naar
hartelust inspuitcurves e.d. kan aanpassen en dat je logs van eea kan
maken en achteraf analyseren. Hoe dat zit met 1e versie enzo is nog voor
discussie. We hebben tot nu toe erg veel tijd gestoken in het goed
krijgen van de USB interface, drivers e.d. en de data die heen en weer
gaat. En wat leuke metertjes :-).

Groet,

Rogier
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

LosPoppelos
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door LosPoppelos » zo 2 nov, 2008 20:37

Lijkt me leuk spul. Kun jezelf met van die zilveren letters achterop zetten:

602i (injectie he)
650i (voor de BB fanaten)
602ti (voor de power tubers)
650ti (de top van de top der gepimpte eendenmotoren)

Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Peter v G » zo 2 nov, 2008 21:27

LosPoppelos schreef:Lijkt me leuk spul. Kun jezelf met van die zilveren letters achterop zetten:

602i (injectie he)
650i (voor de BB fanaten)
602ti (voor de power tubers)
650ti (de top van de top der gepimpte eendenmotoren)

:lol:

En dan aan de andere kant;

2fast4u :twisted: :lol: :lol: :lol:

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 9 mar, 2009 11:22

hoe staat het met de injectie?
weet iemand er al wat van?

Leen
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Leen » ma 9 mar, 2009 13:42

Albert heeft de 123/carb even in de koelkast gezet wegens een aantal andere veelbelovende projekten.
Dit in combinatie met de aankomende verhuizing naar een ander bedrijfpand verwacht ik niet dat de 123/carb dit jaar op de markt komt

grt, leen
leenapk
dealer 123/ignition

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Casonline » do 12 mar, 2009 10:39

jammer, ik wil zou er best testrijder voor willen zijn :lol:

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » ma 23 feb, 2015 23:26

Het is nu 2015 project van koelkast naar vriezer verhuisd? Zou jammer zijn.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 24 feb, 2015 12:41

schermer schreef:Het is nu 2015 project van koelkast naar vriezer verhuisd? Zou jammer zijn.
Op dit moment ben ik ook bezig om een injectiesysteem voor de A types te ontwikkelen.
Door mijn ontsteking heb ik aardig wat inzicht gekregen in het vrij programmeren van de ontsteking en ook injectie.. Hier ziet nu ook gelijk het probleem...

Bij een injectiesysteem zijn er (nog|) veel meer variabelen waar je rekening moet houden c.q. aan moet passen om een (A-type) motor goed aan het lopen te krijgen..

Je kunt dus bijna niet (naar mijn mening) een universeel systeem maken wat je even uitwisseld met je carburateur en dan op injectie rijden...

Ook hier geld weer (en meer nog dan met de ontsteking) elke motor is anders en vraagt dus ook om een andere oplossing (aanpassingen van de parameters).

Wil je het goed doen dan moet er ook nog een lambdasonde aangebracht worden en dit betekent boren slijpen en lassen in je uitlaat.. kabels leggen enz.

Wil je het systeem simpel maken dan moet er ook nog een benzine retourleiding gelegd worden en een extra aansluiting op de tank gemaakt worden; zodat het overtollige benzine op hoge druk retour kan naar de tank..

(p.s. een puls-gestuurde benzinepomp kan ook nog maar dan moet je je zaakjes wel heel goed voor mekaar hebben)...

Dit betekent dus dat je heeeeeel veel aanpassingen aan je auto moet doen, waar naar mijn mening alleen maar een select groepje mensen (zoals ik :lol: :lol: ) zin in hebben..

Dus daarom werd en wordt dit niets....

Wellicht (onder voorbehoud) kunnen jullie over een tijdje bij mij terecht.....

en uiteraard zijn er van dit soort systemen, kijk maar eens naar Ecotrons, Megasquirt, KMS, Vems, enz... Het kan dus wel maar vraagt om enorme aanpassingen aan je eendje/geldbuidel en weten waar je mee bezig bent...... (weet ik zelfs nog niet altijd en ben er toch al 5 jaar mee bezig)...

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » wo 25 feb, 2015 22:43

Een injectie zal idd nooit een bolt on kit worden, Ik heb de laatste tijd gewoon uit nieuwschierigheid het een en ander hierover opgezocht. Je zult wel het een en ander moet boren slijpen en lassen, zo kom je zonder lambda sonde in de uitlaat niet ver. Van de aanbierders op het internet vond ik vooral de spullen van ecotrons er netjes uitzien. evt aan te sluiten op telefoon of tablet, performance switch, prijs ($699),klinkt leuk. En er is een 2cv met een injectie van hun fabrikaat.

https://www.youtube.com/watch?v=NRcd6Jj ... e=youtu.be

Ik vind hem alleen stationair niet zo mooi lopen. Kan bij ecotrons alleen niet zo snel vinden hoe het geheel word aangestuurd, triggerwheel????

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 25 feb, 2015 23:14

schermer schreef:Een injectie zal idd nooit een bolt on kit worden, Ik heb de laatste tijd gewoon uit nieuwschierigheid het een en ander hierover opgezocht. Je zult wel het een en ander moet boren slijpen en lassen, zo kom je zonder lambda sonde in de uitlaat niet ver. Van de aanbierders op het internet vond ik vooral de spullen van ecotrons er netjes uitzien. evt aan te sluiten op telefoon of tablet, performance switch, prijs ($699),klinkt leuk. En er is een 2cv met een injectie van hun fabrikaat.

https://www.youtube.com/watch?v=NRcd6Jj ... e=youtu.be

Ik vind hem alleen stationair niet zo mooi lopen. Kan bij ecotrons alleen niet zo snel vinden hoe het geheel word aangestuurd, triggerwheel????
Kijk hier eens
http://www.ecotrons.com/files/Small%20e ... 0guide.pdf
het leuke is ze geven zelf toe dat hun cdi ontsteking niet zo nauwkeurig is... Voor het overige werken ze met triggerwheels... (zoekfunctie gebruiken in het pdf bestand)...

Citaat uit hun manual: "Our CDI controlled ignition system is meant to be used for single cylinder engine. And the accuracy of the ignition
timing is not as good as the trigger wheel based."

Tevens ben ik geen fan van CDi ontstekingen, ik vind dit meer iets voor 2-takt motoren, de eend heeft TCi ontsteking dus dit moet dan ook nog aangepast worden.

en $700 worden makkelijk 1000,- Euro met verzendkosten en invoerrechten....

p.s. Ik heb bewust niet voor een triggerwheel gekozen (1-2-spark /1-2-squirt), omdat ik de toerental berekening (anders doe); zoals Citroen dit met de Visa ontsteking deed alleen vele malen nauwkeuriger omdat ik met een (digitale) chip werk en Citroen vroeger met analoge electronica....

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » wo 25 feb, 2015 23:32

En 1 pickup is mechanisch voor de doe het zelver ook makkelijker te maken uiteraard. Ik heb idd nog niet de alles doorgelezen. Maar ze geven toe dat hun ontsteking niet super nauwkeurig is. Dan gebruik je toch een andere (123/12 spark) manier van ontsteken en laat je hun spullen alleen het brandstofgedeelte regelen. Of denk ik dan weer iets te gemakkelijk.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 25 feb, 2015 23:57

schermer schreef:En 1 pickup is mechanisch voor de doe het zelver ook makkelijker te maken uiteraard. Ik heb idd nog niet de alles doorgelezen. Maar ze geven toe dat hun ontsteking niet super nauwkeurig is. Dan gebruik je toch een andere (123/12 spark) manier van ontsteken en laat je hun spullen alleen het brandstofgedeelte regelen. Of denk ik dan weer iets te gemakkelijk.
Bij Megasquirt kan dit, dit doe ik nu zelf ook, 1-2-Spark de ontsteking en een 5 volt "trigger" naar Megasquirt die dan de (LPG)- injectie doet. Of dit bij Ecotrons ook kan weet ik niet...
Mijn bedoeling is het om straks i.p.v. de Megasquirt 1-2-squirt te koppelen en als het allemaal goed gaat ooit 1 "Spark and squirt" te maken...

Ik heb vanavond nog zitten te programmeren en zoals het nu uitziet kan ik binnen een maand op mijn eigen ontsteking (uiteraard) en injectie rondrijden, dan is het natuurlijk nog lang niet af maar we zullen wel zien....

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » do 26 feb, 2015 18:14

Ik ruik een primeur in Gemert :lol:
Schultenbräu das ist mein Bier !

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 26 feb, 2015 18:31

Boudewijn schreef:Ik ruik een primeur in Gemert :lol:
Zat ik stiekem ook aan te denken... maar dat gaat em nog niet worden...

Plaats reactie