123/CARB

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

123/CARB

Bericht door Skidder » vr 10 okt, 2008 20:51

Mijn vader was op de open dag van Burton car company in zutphen geweest en kwam thuis met een foldertje over de 123/CARB.

Dit is, net als de 123 ignition, een moderne vervanging van een origineel onderdeel. Over de ignition ben ik zelf goed te spreken. Omdat de CARB een injectie systeem is kan ik me voorstellen dat het de moeite waard is de originele carb en benzinepomp te vervangen met hun electronische tegenhangers, maar het setje moet zo'n 500 euro kosten.

Ik vroeg mij af, zijn er al mensen (de zgn. "early adopters" :) ) die dit al ingebouwd hebben, en zo ja wat zijn de ervaringen? Bijv. vermogensbank resultaten etc?

Helaas is er op internet nog weinig over te vinden...

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 10 okt, 2008 22:05

Is vermogen belangrijk of co en verbruik? Maar volgens mij is er nog niet veel in omloop.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » vr 10 okt, 2008 22:20

Klinkt wel interessant!

Hoop dat zich snel iemand meldt met ervaring hiermee.
Ben erg nieuwsgierig! :roll:

greetz david

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » vr 10 okt, 2008 22:38

de 123 carb is een injectiesysteem...

bijzondere naamkeuze.

als 't werkt vind ik het wel erg interessant en leuk, moderne techniek in een oud gebakje, en de prijs lijkt mij niet hoog voor zo'n systeem.

waar vind de injectie plaats? in de (aangepaste) carburateur of rechtstreeks in de cilinders?

en wanneer komt de abs-ombouwset op de markt? :wink: .
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 10 okt, 2008 22:56

supercees schreef:
en wanneer komt de abs-ombouwset op de markt? :wink: .
En elektrische klapraampjes

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 11 okt, 2008 07:59

ik begreep destijds van albert, dat deze injectie met name is gemaakt om zuiniger te kunnen rijden.

Vermogenswinst was er ook wel mee te halen, maar dan moest de software worden aangepast meen ik.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » za 11 okt, 2008 08:07

Punky,

heb je ook gehoord wat de ervaringen ermee waren?

greetz david

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 11 okt, 2008 08:55

Nee, ze hadden toen net hun prototype af en zouden er meer gaan maken om mee te proefrijden. Dit was op de markt van het Ei bij hun zoveel jarig bestaan.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » za 11 okt, 2008 14:19

hier kijk ik dus al maanden naar uit!

voordeel is dat je hiermee perfect op e85 (en mixen tussen benzine en e85!) kan rijden en (als het goed is) ook dat je een 3weg katalysator hiermee aan kan sturen. verder geen gekloot meer met brakke carburateurs, valse lucht, verkeerde vlotter hoogtes, enzovoort.

het is natuurlijk een klap geld, maar voor wat je krijgt vind ik het wel meevallen. een gereviseerde carb kost ook 400 euro. en als je er zuiniger door rijd (en dat moet mijn huidige 1:12 wel lukken) scheelt dat ook weer.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Robbert. » za 11 okt, 2008 19:31

veel verstand van injectie heb ik niet,
maar betekent dit dat het systeem zelf de verhouding lucht/benzine aanstuurt? En dat er geen choke meer is? En je je auto gewoon kunt starten zonder gas te doseren of choken?
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » zo 12 okt, 2008 11:23

dyane_maniac schreef:hier kijk ik dus al maanden naar uit!

voordeel is dat je hiermee perfect op e85 (en mixen tussen benzine en e85!) kan rijden en (als het goed is) ook dat je een 3weg katalysator hiermee aan kan sturen. verder geen gekloot meer met brakke carburateurs, valse lucht, verkeerde vlotter hoogtes, enzovoort.

het is natuurlijk een klap geld, maar voor wat je krijgt vind ik het wel meevallen. een gereviseerde carb kost ook 400 euro. en als je er zuiniger door rijd (en dat moet mijn huidige 1:12 wel lukken) scheelt dat ook weer.
Ben het helemaal met je eens!
Daarom ben ik zo nieuwsgierig naar ervaringen ermee.
Je eend is er direct up to date mee qua vervuilingsnormen.
Kan nog belangrijk worden in de toekomst...
Je hoeft de motor niet daadwerkelijk aan te passen, geluid, gevoel van de auto en motor blijven identiek.

Daarom graag meer info!

Greetz david

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 12 okt, 2008 11:44

qua vervuilingsnormen? ik geloof niet dat je met injectie daar veel aan verbeterd bij een eend, tenzij je op e85 gaat rijden. Voor mindere vervuiling zal je ook een EGR systeem moeten ontwikkelen. Nee dan bespaar je kosten voor de injectie en schaf voor 950 euro duitse cat aan met groene stikker.

@robbert, naar wat ik er van begrepen heb wordt het systeem geleverd met lambda sonde, dus antwoord is ja.

@dyane-maniac 1:12? is die dyane defect dan, of rij je er alleen in A'dam mee? want dan snap ik die 1:12 wel. Ik mag toch hopen dat als je langere ritjes maakt, je toch wel tussen 1:15 en 1:18 komt.

Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Peter v G » zo 12 okt, 2008 12:38

Robbert. schreef: En dat er geen choke meer is? En je je auto gewoon kunt starten zonder gas te doseren of choken?
Ja, jammer..... Dat zijn nu juist de charmes van de 2cv. Eigenlijk van alle oudere auto's. Zelf de auto aan de praat krijgen en niet door allerlei elektronica geholpen worden.

Het is wel geweldig dat iemand hier tijd, geld en moeite in wil steken, juist voor een autootje als de 2cv. :D

Groeten, Peter.

Die straks weer in zijn hybride wegzoeft. :twisted:

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » zo 12 okt, 2008 18:03

backfire schreef:qua vervuilingsnormen? ik geloof niet dat je met injectie daar veel aan verbeterd bij een eend, tenzij je op e85 gaat rijden. Voor mindere vervuiling zal je ook een EGR systeem moeten ontwikkelen. Nee dan bespaar je kosten voor de injectie en schaf voor 950 euro duitse cat aan met groene stikker.
er is wel degelijk te winnen. ten eerste het verbruik. bijvoorbeeld bij afremmen op motor (monopoint stuurt dan geen benzine meer toe) algemeen zal het wel (iets) zuiniger zijn. icm met e85 is de uitstoot minder vies en een monopoint kan alle mixen tussen benzine en ethanol aan dus niet meer dat gepriegel om je verstelbare sproeier van binnenuit bedienbaar te maken.

tevens is wat ik begrepen heb is hiermee de aansturing van een gereglde katalysator beter. een kat kan normaal gesproken niet icm een carburateur. dat duitse systeem heeft om dit te omzeilen een "gecontroleerd valse lucht systeem" (met lambdasonde, luchtregelklep, en stuurcomputer) dit lijkt mij (geef het toe, weet het niet zeker) een omslachtige manier om een kat aan te sturen. wellicht kan de prijs van een kat. dan ook wel omlaag als je die aansturing weglaat. wellicht zelfs mogelijk om zelf een kat te maken voor een prikkie. (weet mnsen met een ongestuuurde kat. voor 100 euro)

backfire schreef:
@dyane-maniac 1:12? is die dyane defect dan, of rij je er alleen in A'dam mee? want dan snap ik die 1:12 wel. Ik mag toch hopen dat als je langere ritjes maakt, je toch wel tussen 1:15 en 1:18 komt.
eend, geen dyane, maar ik denk dat er andere sproeiers in zitten. dat ding is namelijk zonder overdrijven rete snel in optrekken en een top van 130 a 135 op de teller wordt vaak gehaald. en tsja, daar rij ik ook een beetje naar. :oops:
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Skidder » zo 12 okt, 2008 19:02

Met het oog op regelgeving, stel je voor dat ze de kolder krijgen in Den Haag en auto's ouder dan 20 jaar weren uit grote steden... als je dan schoner kan rijden met injectie zou ik het zeker doen.

Ik denk dat de winst in net-te-weinig of net-teveel choke (en net-te-lang choke) ook wel iets op moet leveren, al was het maar gebruiksgemak :)

Misschien moet er één de eerste zijn en moet ik zelf het voortouw nemen; nu staat alles nog uitelkaar en kan ik er makkelijk bij...

Plaats reactie