backfire schreef:qua vervuilingsnormen? ik geloof niet dat je met injectie daar veel aan verbeterd bij een eend, tenzij je op e85 gaat rijden. Voor mindere vervuiling zal je ook een EGR systeem moeten ontwikkelen. Nee dan bespaar je kosten voor de injectie en schaf voor 950 euro duitse cat aan met groene stikker.
er is wel degelijk te winnen. ten eerste het verbruik. bijvoorbeeld bij afremmen op motor (monopoint stuurt dan geen benzine meer toe) algemeen zal het wel (iets) zuiniger zijn. icm met e85 is de uitstoot minder vies en een monopoint kan alle mixen tussen benzine en ethanol aan dus niet meer dat gepriegel om je verstelbare sproeier van binnenuit bedienbaar te maken.
tevens is wat ik begrepen heb is hiermee de aansturing van een gereglde katalysator beter. een kat kan normaal gesproken niet icm een carburateur. dat duitse systeem heeft om dit te omzeilen een "gecontroleerd valse lucht systeem" (met lambdasonde, luchtregelklep, en stuurcomputer) dit lijkt mij (geef het toe, weet het niet zeker) een omslachtige manier om een kat aan te sturen. wellicht kan de prijs van een kat. dan ook wel omlaag als je die aansturing weglaat. wellicht zelfs mogelijk om zelf een kat te maken voor een prikkie. (weet mnsen met een ongestuuurde kat. voor 100 euro)
backfire schreef:
@dyane-maniac 1:12? is die dyane defect dan, of rij je er alleen in A'dam mee? want dan snap ik die 1:12 wel. Ik mag toch hopen dat als je langere ritjes maakt, je toch wel tussen 1:15 en 1:18 komt.
eend, geen dyane, maar ik denk dat er andere sproeiers in zitten. dat ding is namelijk zonder overdrijven rete snel in optrekken en een top van 130 a 135 op de teller wordt vaak gehaald. en tsja, daar rij ik ook een beetje naar.

die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction