Inrijden. ‘Theorie’ en komende praktijktest

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 17 dec, 2008 22:35

24 pk op de wielen is gewoon goed

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » do 18 dec, 2008 12:57

Ik schrijf uit eigen ervaring,De eerste 100km rustig aan en daarna als hij
warm is,optrekken tot de streepjes en in 4 zo hard als hij wil.dan heb je
waarschijnlijk het pedaal nooit op de grond hoeven te trappen,want dat is
voor noodgevallen.En een eend kan je met niets vergelijken,want die bestaat niet.En over de slijtage splinters tijdens het inlopen? Waarom denk je dat het oliefilter dient,ook dat moet na 1000km vernieuwd worden.De kinderen op school leren tegenwoordig:geloof niet alles wat op
internet staat,maar controleer het!En de maten van sproeiers kloppen
maar zelden,daar het verschil tussen de ene en de andere eend

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » vr 19 dec, 2008 22:33

backfire schreef:Ja maar dat noem ik geen planken Charl, van 45 naar 100 doortrekken en dan weer terug, wat ik bedoel met planken is 130, pedal to the metal, zal ik maar zeggen. Wat jij beschrijft is gewoon vlot inrijden, met maximale vulling.
Met planken bedoel ik meer het gaspedaal tot de bodem intrappen in zijn algemeenheid, en dat kan ook al bij 10 km/u.
Het gaat om persdruk (veerspanning) die bij lage toeren misschien nog wel meer effect heeft, vraag het eens aan de krukas....:wink:
leo top schreef:'t Is net of hier iets heel nieuws gesteld wordt, maar vroeger, zo'n 30 jaar geleden toen auto's nog echt ingereden moesten worden was dit de normale manier van inrijden. Wel toeren maken, maar niet te zwaar belasten. Toen ik een nieuwe R4 gekocht had heb ik hem ook zo ingereden: resultaat: geen olieverbruik en hij liep de teller uit. (een kennis met een nieuwe R6 kon me niet bijhouden)
Kijk, een ervaringsdeskundige. goed nieuws.
Het gaat me er niet zozeer om iets nieuws aan te kondigen maar meer om mijn eigen overtuigingen wat dit betreft te delen, mensen over de streep te trekken en me als vrijwilliger te melden om dit eens uit te proberen.
Ik kreeg het idee, waar ik ook kwam (sites, forums) dat het als interessant wordt beschouwd maar niet meer dan dat dus toch maar voorzichtig aan.
De overtuiging is enigszins gewaagd zonder praktijk ervaring van mijn kant maar bij anderen heeft het zich al flink bewezen.

De eerste 100 km rustig aan schijnt te laat te zijn omdat het meeste schaafwerk plaats vindt in de eerste 30 km volgens de tuner.
Heb je tot 100 km rustig aan gedaan dan is alles al behoorlijk glad en door gebrek aan druk is er geen optimale pasvorm van de veren ontstaan.

Mijns inziens zijn er een paar dingen zeer essentieel:
- starten, geen gas, NIET even laten brullen zzzingng zzzinggg.... , minimaal choke indien nodig, een minuut stationair om de olie goed op zijn plek te krijgen. *1)
- eerst rustig opwarmen *2)
- actie in de eerste 30 km, dus de 20 km erna, daarna ben je te laat, waarbij:
- vol gas
- In zijn 4, vol gas, vanaf de 45- 50 km/u toeren flink laten oplopen in één run (groot toerenbereik) en met gas los weer terug laten zakken tot lage toeren (afval afvoeren en adempauze) *3)
- dit onafgebroken volhouden tot de eerste 30 km erop zitten.
- dan olie verversen meteen na het rijden. Goed laten uitdruipen *4)
- minerale olie gebruiken omdat synthetisch te dun is en te goed smeert waardoor het inslijten veel trager gaat. *5)

*1) door kou en het ontbreken van een oliefilm vind tijdens de start en de seconden erna in verhouding extreme slijtage plaats (altijd)
*2) ik zou een kilometer of 10 binnen de bebouwde kom een bochtig parcour rijden ergens 's avonds laat. Sommigen fohnen hun motor voor.
*3) bijv. na middernacht op een recht stuk 80 km-weg zonder auto's achter je.
*4) al het slijpsel zweeft dan nog in de olie en krijgt geen kans om te bezinken.
*5) TSL schijnt helemaal uit den boze ten zijn omdat je dan bij wijze van spreken de eerste 50,000 km aan het inrijden bent. Het schijnt een zeer goed smerende olie toevoeging te zijn en dus voor NA het inrijden.

Dit wordt in ieder geval mijn bijbel in de eerste km's.
Iedereen moet natuurlijk doen waar hij zich goed bij voelt, mijn ervaring is alleen (op andere gebieden) dat je je soms vertrouwd kan gaan voelen met verkeerd aangeleerde of aangepraatte manieren. Dat is een misleidende (en) menselijke eigenschap.

Lutz
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Lutz » wo 24 dec, 2008 20:30

Charl schreef:*5) TSL schijnt helemaal uit den boze ten zijn omdat je dan bij wijze van spreken de eerste 50,000 km aan het inrijden bent. Het schijnt een zeer goed smerende olie toevoeging te zijn en dus voor NA het inrijden.
Hoi Charl,

TSL heeft 1000 à 2000km nodig om zich in de motor aan te hechten. Het kan al tijdens het inrijden worden toegedient, alleen is helpt het niet echt indien na 30km het olie weer vervangen wordt.

Ik vraag mij trouwens of alle slijpseldelen niet door het oliefilter worden opgevangen of aan de magnetische olie aftap schroef blijven hangen.

Maar iedereen heeft zo zijn eigen manier van inrijden. Het enige waarover iedereen eens is: motor warm rijden voordat toeren worden gemaakt.

Voor de rest vertrouw op je gevoel ...

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » ma 15 feb, 2010 21:18

Charl, wanneer ga je 'm inrijden? Ik ben benieuwd...
Eend voor allen, allen voor eend..

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » zo 21 feb, 2010 17:59

Onze huidige set zuigers/cylinders (Bigbore met Powertube) hebben we in maart - juni 2008 gedurende 5000 km ingereden volgens de (voorzichtige) voorschriften van de leverancier.
Zie:http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=507 ... &start=135
Deze set mat na inrijden en aanpassen v/d sproeiers op de powerbank 29,5 PK.
Dat leverde voornamelijk (heel) veel trekkracht onderin. Topsnelheid kwam deze set-up niet hoger dan 115, 120 km/h. (standaard 2CV versnellingsbak)
Je zou kunnen zeggen dat hij wel sterk, maar "lui" was...

Heeft ons met volle kampeeruitrusting o.a. op de Noordkaap gebracht, naar Zuid-Frankrijk en in Tsjechië naar de wereldmeeting. Daartussendoor veel stadsverkeer en weekendjes weg.
Deze set is toch na ca. 18.000 km laatst tot twee keer toe vastgelopen, zonder duidelijke oorzaak. Dus moet er e.e.a. vervangen worden. En dat wordt weer inrijden :evil:

De redenering over "hard" inrijden klinkt heel logisch, maar het gaat ook tegen alle conventie in.
Binnenkort hebben we overleg met leverancier en zullen daar ook eens filosoferen over hun ervaringen met inrijden.
Zij verzorgen tegenwoordig hun eigen "in-house" motorrevisie en hebben ook de nodige expertise daarvoor in huis.
Tot nu toe is hun advies voor mij bindend. Zij hebben nu eenmaal per week meer 2CV blokjes onderhanden dan ik mijn hele leven!

We zijn wel heel erg benieuwd naar jouw ervaringen Charl!
Is er al iets te melden?
Met een waggelende groet van Annemiek en Hans

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 22 feb, 2010 16:47

Doris D. schreef:Onze huidige set zuigers/cylinders (Bigbore met Powertube) hebben we in maart - juni 2008 gedurende 5000 km ingereden volgens de (voorzichtige) voorschriften van de leverancier.
Zie:http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=507 ... &start=135
Deze set mat na inrijden en aanpassen v/d sproeiers op de powerbank 29,5 PK.
Dat leverde voornamelijk (heel) veel trekkracht onderin. Topsnelheid kwam deze set-up niet hoger dan 115, 120 km/h. (standaard 2CV versnellingsbak)
Je zou kunnen zeggen dat hij wel sterk, maar "lui" was...

Heeft ons met volle kampeeruitrusting o.a. op de Noordkaap gebracht, naar Zuid-Frankrijk en in Tsjechië naar de wereldmeeting. Daartussendoor veel stadsverkeer en weekendjes weg.
Deze set is toch na ca. 18.000 km laatst tot twee keer toe vastgelopen, zonder duidelijke oorzaak. Dus moet er e.e.a. vervangen worden. En dat wordt weer inrijden :evil:

De redenering over "hard" inrijden klinkt heel logisch, maar het gaat ook tegen alle conventie in.
Binnenkort hebben we overleg met leverancier en zullen daar ook eens filosoferen over hun ervaringen met inrijden.
Zij verzorgen tegenwoordig hun eigen "in-house" motorrevisie en hebben ook de nodige expertise daarvoor in huis.
Tot nu toe is hun advies voor mij bindend. Zij hebben nu eenmaal per week meer 2CV blokjes onderhanden dan ik mijn hele leven!

We zijn wel heel erg benieuwd naar jouw ervaringen Charl!
Is er al iets te melden?
Ja mijn bigbore is 5 keer warmgelopen en is nu helemaal de soep in idd!!! Heb niet de eerste 30 km zo ingereden als charl zei maar wel niet harder dan 90 in z'n 4 en veel wisselende belasting, na 1300 km met zn vieren naar Zweden gegaan. Ben benieuwd hoe het jou vergaat, ik wil proberen mn eend voor de Amarkt weer klaar te hebben (wordt nog lastig).
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 22 feb, 2010 20:06

3x een big bore naar de knoppe geholpen!

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » ma 22 feb, 2010 20:46

thomaaas schreef: Ja mijn bigbore is 5 keer warmgelopen en is nu helemaal de soep in idd!!! Heb niet de eerste 30 km zo ingereden als charl zei maar wel niet harder dan 90 in z'n 4 en veel wisselende belasting, na 1300 km met zn vieren naar Zweden gegaan. Ben benieuwd hoe het jou vergaat, ik wil proberen mn eend voor de Amarkt weer klaar te hebben (wordt nog lastig).
En ga jij weer voor BB's of toch weer "standaard" set?
Ramon schreef:3x een big bore naar de knoppe geholpen!
Hoe heb jij die ingereden Ramon? En hoe zijn ze ter ziele gegaan?

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 22 feb, 2010 21:07

Doris D. schreef:
Ramon schreef:3x een big bore naar de knoppe geholpen!
Hoe heb jij die ingereden Ramon? En hoe zijn ze ter ziele gegaan?
Plankgas. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » ma 22 feb, 2010 21:11

Punky schreef:Plankgas. :lol:
Tja, dan... :D

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » vr 26 feb, 2010 06:06

Ik begin binnenkort aan het inrijden van mijn acadiane, helemaal standaard, maar ik vind het met een Eend met ingereden motor al niet gezond om ong. 50 in de 4 te rijden, dus om dan met een zwaardere acadiane die ook nog meer wind vangt van ong 50 in 1 run naar ong. 90 te gaan lijkt mij helemaal niet gezond.

Wel zal ik dit topic in het achterhoofd houden, maar; ik heb een standaard 6je ingereden volgens het boekje, dus eerst heel rustig en pas na 2000 km. "planken", en nu, een 15000 km verder loopt dit blokje hardstikke mooi en het presteert ook prima, dus waarom zou ik het inrijden anders gaan doen????
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » vr 26 feb, 2010 17:16

Nou mensen,
we krijgen net bericht dat onze motor is stukgelopen door diverse manco's aan het blok zelf. Eigenlijk is alles terug te voeren op zeer slecht onderhoud: Veel te strakke kleppen, veel te weinig olie (ernstige lekkage langs de klepstoterbuisjes die verkeerd gemonteerd zaten), koeling (oliekoelertje dichtgekoekt) en nog zo wat punten :evil:
Het is duur leergeld gebleken, maar wij hebben definitief afscheid genomen van onze vroegere garage :x

Op dit moment wordt de wagen door ... nagezien en weer in orde gemaakt :-)
Dat wordt straks weer inrijden. (en zelf af en toe ook eens onder de kap kijken)
Wordt vervolgd...

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » za 27 feb, 2010 07:57

Onderhouden jullie de Eend zelf of laten jullie alles over aan zomaar een garage?
Want dan kan ik me voorstellen dat je kapt met die garage!

Wel zou ik even de naam van jullie nieuwe leverancier/garage in het laatste bericht verwijderen, mag (terecht) niet volgens de forumregels :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 27 feb, 2010 09:09

Done. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie