Pagina 2 van 4

Geplaatst: zo 28 dec, 2008 13:42
door TB
Als een auto bij de apk voldoende remvertraging heeft en niet te veel verschil links/rechts heeft dan wordt ie doorgaans goedgekeurd.

Of de remschijven dan wat krom zijn wordt niet opgemerkt en wordt ie ook niet op afgekeurd.

Vergeet niet dat de apk slechts een momentopname is!

Kosten voor het materiaal vallen wel mee. Arbeidsloon zal het duurste zijn. Een setje schijven is 30 a 40 euro, remblokken voor en achter een paar tientjes.
Als je remklauwen LHM lekken moeten deze gereinigd worden en moeten er nieuwe rubbers in a 2,50 euro per kant. Dan kunnen ook de remcilinders achter lek zijn. Kosten 15 a 20 euro per stuk.
De hoofdremcilinder kost iets meer, volgens mij rond de 80 euro.

Je ziet het, het materiaal kost je niet de hoofdprijs. Maar ze zijn er in de garage wel een tijd mee bezig.

Geplaatst: zo 28 dec, 2008 13:52
door Joos
De keuring zegt helaas niets,
mijn auto is in augustus goedgekeurd, toen ik in oktober de achterremmen liet vernieuwen bleken die gewoon vast te zitten...

Geplaatst: zo 28 dec, 2008 23:13
door Spookeend
Gerard Maas schreef:Spookeend,Gelukkig heb je ongelijk en zullen de voorremmen eerder blokkeren,want als je gelijk had zou de auto zich omkeren,want blokkerende remmen zijn hun maximale vertraging al gepasseerd,vandaar ABS.
Ik heb geen ongelijk, nou ja, wellicht wat vreemd omschreven, maar achter blokkeert meestal eerder, omdat het gewicht van de wagen voorover komt, en dus achter lichter wordt en dus eerder blokkeert, tenminste, dat is mijn ervaring. Als je heel snel remt (rollend, in vrij, koppeling ingetrapt) dan heeft de auto de tijd niet om het gewicht op de voorwielen te gooien, en blokkeert ie voor veel sneller.

Toch?

Greatnix Spookeend

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 08:34
door supercees
joos schreef:De keuring zegt helaas niets,
mijn auto is in augustus goedgekeurd, toen ik in oktober de achterremmen liet vernieuwen bleken die gewoon vast te zitten...
bij mij bleek 1 rem vast te zitten, niets van gemerkt. geen scheeftrekken of iets. achterremmen doen dus eigenlijk voor spek en bonen mee.

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 10:19
door dyane_maniac
ik zou eerst eens op een verlaten stuk het rempedaal goed intrappen. als je uit een "moderne" auto komt, lijkt het alsof je heel hard op de rem moet trappen (is ook eigenlijk wel zo, hoewel het ook niet moet zijn dat je met je volle gewicht op het pedaal hoeft te stampen. ik kan nog prima remmen als ik met blote voeten in de auto rij!) als je echt goed hard trapt en de wielen blokeren niet zijn je schijven vet, blokken op, of evt iets anders. (voor de kortste remweg moet je eigenlijk zorgen dat je het rempedaal zo hard intrapt dat de wielen net niet gaan blokeren)

voelt je rempedaal hard als je het goed hard intrapt? of een beetje sponzig? in dat laatste geval zit er waarsch lucht in de leidingen. ook moet het rempedaal vrij snel aangrijpen en dan eigenlijk niet veel verder in te trappen zijn anders kan het zijn dat de achterremmen gesteld moeten worden.

zoals gezegd zou ik eerst kijken of het niet is dat je moet wennen aan de druk die je op het pedaal moet uitoefenen en de wielen kan laten blokeren. (ik moet altijd wennen aan "moderne" auto's en hang bij de eerste remaxie altijd in de gordels) anders idd naar een eendengarage toe! een eend heeft een kreukelzone van bumper tot bumper dus zorg dat de remmen en andere technische zaken goed zijn.

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 11:37
door Gerard2cv
Het heeft even geduurd.maar ik reageer toch.Dat auto;s met vaste achterremmen door de keuring komen,zijn fouten van de keurmeester
en als achterremmen beter werken dan voorwielen,hoort dit ook een
afkeur te zijn,omdat overberemming van de achteras gewoon een afkeur is,En als ze een vastzittende achterrem niet hebben gemerkt,hebben ze niet goed gecontroleerd.Ze moeten of een remmentestbank of een electronische vertragingsmeter gebruiken

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 11:58
door stijn
joos schreef:De keuring zegt helaas niets,
mijn auto is in augustus goedgekeurd, toen ik in oktober de achterremmen liet vernieuwen bleken die gewoon vast te zitten...
Ik herken dit verhaal. Al meerdere keren met 2cv's meegemaakt dat ze met vaste achterremmen door de Belgische keuring raken.
In België controleert men de remdruk niet, maar wel het verschil tussen linker- en rechterwiel. Er mag nooit een groter verschil dan 25% op zitten.
Maw...als beide achterwielen maar voor 10% meer werken, is hij goedgekeurd...

Mijn ervaring is dat, zelfs bij dagelijks rijden, je achterremmen om de twee jaar eens open moeten. Zelfs dan zitten ze soms weer vast. Ook al wordt er vet in het mechanisme gestoken.
Misschien kan veelvuldig achteruit rijden en blok remmen hier dienst doen.

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 12:15
door Joos
stijn schreef:In België controleert men de remdruk niet, maar wel het verschil tussen linker- en rechterwiel. Er mag nooit een groter verschil dan 25% op zitten.
Maw...als beide achterwielen maar voor 10% meer werken, is hij goedgekeurd...
Beweert ge nu dat het totale remvermogen buiten beschouwing gelaten wordt?
stijn schreef: Misschien kan veelvuldig achteruit rijden en blok remmen hier dienst doen.
Dat zou mij verbazen, remtrommels zijn symmetrisch dus vermoed ik dat vooruit- en achteruitrijden hetzelfde effect hebben. (tenzij het probleem van vastzitten zich asymetrisch voordoet, d.w.z per kant steeds maar 1 schoen). Verder ben ik ook niet zo'n fan van veel achteruitrijden, door al die versnellingsbakhorrorverhalen :-)

Maar dit is allemaal wel ver offtopic.

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 12:18
door stijn
joos schreef:
stijn schreef:In België controleert men de remdruk niet, maar wel het verschil tussen linker- en rechterwiel. Er mag nooit een groter verschil dan 25% op zitten.
Maw...als beide achterwielen maar voor 10% meer werken, is hij goedgekeurd...
Beweert ge nu dat het totale remvermogen buiten beschouwing gelaten wordt?
Ja, dat beweer ik. Moesten ze verleden zomer de effectieve remdruk van Fiens Dyane hebben gemeten, dan was die auto toen niet in ene keer gekeurd.
Ik heb de achterremmen laten opengooien, omdat die auto volledig op zijn neus dook tijdens het remmen. Je voelde dat de achterremmen niets/niet veel deden.
En wat ik vermoedde, klopte ook.
joos schreef:
stijn schreef: Misschien kan veelvuldig achteruit rijden en blok remmen hier dienst doen.
Dat zou mij verbazen, remtrommels zijn symmetrisch dus vermoed ik dat vooruit- en achteruitrijden hetzelfde effect hebben. (tenzij het probleem van vastzitten zich asymetrisch voordoet, d.w.z per kant steeds maar 1 schoen). Verder ben ik ook niet zo'n fan van veel achteruitrijden, door al die versnellingsbakhorrorverhalen :-)

Maar dit is allemaal wel ver offtopic.

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 12:28
door Joos
joos schreef:Beweert ge nu dat het totale remvermogen buiten beschouwing gelaten wordt?
stijn schreef:Ja, dat beweer ik. Moesten ze verleden zomer de effectieve remdruk van Fiens Dyane hebben gemeten, dan was die auto toen niet in ene keer gekeurd. Ik heb de achterremmen laten opengooien, omdat die auto volledig op zijn neus dook tijdens het remmen. Je voelde dat de achterremmen niets/niet veel deden. En wat ik vermoedde, klopte ook.
Dat zou ook in het geval van mijn 2pk veel verklaren, maar toch:
www.wegcode.be schreef: Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

HOOFDSTUK VI: CONSTRUCTIE
Artikel 46: Remdoelmatigheid van de auto's


1° De werking van de bedrijfsreminrichting van de auto's moet zodanig zijn, dat op een nagenoeg horizontale en droge weg, de gemiddelde remvertraging bij koude remmen en ontkoppelde motor, ongeacht belastingstoestand of snelheid, nimmer minder bedraagt dan:

- 5 m/sec², bij autobussen en autocars;

- 5,8 m/sec², bij personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;

- 4,4 m/sec², wanneer het om andere voertuigen gaat dan die welke in a) en b) hierboven en in d) hierna zijn aangegeven;

- 3m/sec² bij voertuige voor traag vervoer waarvan de maximumsnelheid hoger is dan 30 km/h.

- 2,5 m/sec², bij auto's voor traag vervoer waarvan de maximumsnelheid hoger is dan 30 km/h.
Maar het ene keuringsstation zal daar al wat soepeler in zijn dan het andere...

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 12:31
door stijn
joos schreef:
joos schreef:Beweert ge nu dat het totale remvermogen buiten beschouwing gelaten wordt?
stijn schreef:Ja, dat beweer ik. Moesten ze verleden zomer de effectieve remdruk van Fiens Dyane hebben gemeten, dan was die auto toen niet in ene keer gekeurd. Ik heb de achterremmen laten opengooien, omdat die auto volledig op zijn neus dook tijdens het remmen. Je voelde dat de achterremmen niets/niet veel deden. En wat ik vermoedde, klopte ook.
Dat zou ook in het geval van mijn 2pk veel verklaren, maar toch:
www.wegcode.be schreef: Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

HOOFDSTUK VI: CONSTRUCTIE
Artikel 46: Remdoelmatigheid van de auto's


1° De werking van de bedrijfsreminrichting van de auto's moet zodanig zijn, dat op een nagenoeg horizontale en droge weg, de gemiddelde remvertraging bij koude remmen en ontkoppelde motor, ongeacht belastingstoestand of snelheid, nimmer minder bedraagt dan:

- 5 m/sec², bij autobussen en autocars;

- 5,8 m/sec², bij personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;

- 4,4 m/sec², wanneer het om andere voertuigen gaat dan die welke in a) en b) hierboven en in d) hierna zijn aangegeven;

- 3m/sec² bij voertuige voor traag vervoer waarvan de maximumsnelheid hoger is dan 30 km/h.

- 2,5 m/sec², bij auto's voor traag vervoer waarvan de maximumsnelheid hoger is dan 30 km/h.
Maar het ene keuringsstation zal daar al wat soepeler in zijn dan het andere...
Voor diegene die een soepel keuringsstation nodig hebben....MOESKROEN...in Wallonië..is op 20km van mijn deur.
Daar geraak je met iedere tuningcar door. En de 2cv's in regio Kortrijk zijn daar ook vaste klant.

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 15:20
door thomaaas
klinkt niet fris, laat je achterremmen bijstellen en doe er eens andere schijven op. HRC is redelijk betrouwbaar zolang je m niet gereviseerd hebt (daarna hoor je altijd dat mensen hommeles krijgen). Blokjes goed? dan moet je je klauwen testen, kun je als je je klauw eraf hebt makkelijk de cilinder terugduwen? zo nee, reviseer ze of laat ze reviseren.

Maar allereerst, zijn je schijven wel goed schoon? gooi er eens wat remreiniger tegenaan ;)

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 15:44
door dyane_maniac
thomaaas schreef:klinkt niet fris, laat je achterremmen bijstellen en doe er eens andere schijven op. HRC is redelijk betrouwbaar zolang je m niet gereviseerd hebt (daarna hoor je altijd dat mensen hommeles krijgen). Blokjes goed? dan moet je je klauwen testen, kun je als je je klauw eraf hebt makkelijk de cilinder terugduwen? zo nee, reviseer ze of laat ze reviseren.

Maar allereerst, zijn je schijven wel goed schoon? gooi er eens wat remreiniger tegenaan ;)
if you don't mind 2 aanvullingen:

1. remklauwen kunnen ook gemonteerd getest worden door een schroevendraaier tussen remblok en schijf te steken en dan kijken of zuiger naar binnen wil. (dan kun je gelijk je remblok checken)

2. alsje je schijven schoonmaakt, vergeet dan niet je blokken ook te ontvetten en evt op te schuren.

let op dat je de blokken 1 voor 1 eruithaalt en niet allebei tegelijk!

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 15:46
door thomaaas
ja maar als je toch je schijven vervangt, maar je hebt gelijk ;)

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 16:07
door dyane_maniac
thomaaas schreef:ja maar als je toch je schijven vervangt, maar je hebt gelijk ;)
ja, sorry als je je schijven vervangt dan heb je je klauwen los idd. maar ik zou eerst kijken of dat nodig is. vette schijven/blokken lijken me het meest waarschijnlijk ALS ie echt niet goed remt