lange remafstand

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

lange remafstand

Bericht door //sander// » za 27 dec, 2008 13:50

Hallo,
Ik rijdt nog maar sinds kort met een 2cv.
Nu vroeg ik me af is het normaal dat de remafstand zo groot is.
Deze is zeker dubbel zolang als van mijn andere wagen (die 18 jaar oud is)
HEt is een 2cv6 van 1986 dus met schijfremmen voor.
Als ik 50km/uur rijdt en ik rem dan heb ik toch zeker dubbel zoveel afstand nodig als van een andere wagen. Moet ik dringend naar m'n remmen laten kijken, of is die lange remafstand normaal.
groeten sander

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 27 dec, 2008 14:05

Eigenlijk mist er wat informatie. Welke afstand heb je nodig om van 50 km/h stil te gaan staan met de 2cv6?

Wat voor auto vergelijk je het mee?

De remmen van een 2cv6 met schijfremmen zijn normaal gewoon prima. De eend is licht en heeft dus niet zoveel nodig om stil te gaan staan.

Wegdek en de staat van de banden zijn ook van belang. Trap je het pedaal wel volledig in? Ofwel, maak je een noodstop?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » za 27 dec, 2008 14:19

Ik vergelijk met een ford escort (mijn dagelijkse auto)
Als ik aan 50km/uur rijdt heb ik toch tussen de 50 en 100m nodig om stil te staan
Je voelt de wagen in schokjes afremmen.
Ik duw het rempedaal redelijk goed in op dit moment.
Maar een noodstop maken als er bijvoorbeeld iemand kort remt voor mij zou waarschijnlijk niet gaan.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5193
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 27 dec, 2008 15:13

Een eend is niet bekrachtigd een escort wel. Je zult wat aan de remmen moeten wennen en wat flinker op het pedaal moeten trappen. ;-)
Een eend heeft normaal goede remmen. misschien is die van jou niet helemaal in orde. Dat kan natuurlijk altijd.
diverse Citroens, wat anders.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » za 27 dec, 2008 16:23

Zal de remmen eens testen met pedaal volledig in te trappen, maar zullen de wielen dan niet blokkeren?
Voor alle zekerheid zal ik in het voorjaar de wagen eens laten nazien door een garage die gespecialiseerd is in eendjes zodat ik zeker ben dat alles in orde is voor ik meer kilometers begin te rijden als het mooi weer komt.
misschien moet ik inderdaad een beetje wennen aan de lange remafstand.
Remvloeistof is er in ieder geval genoeg in, mss een beetje lucht in de leidingen.
Was toch al van plan om wagen binnen te doen in garage voor een elektronicshe onsteking te plaatsen, kunnen ze alles eens nazien.

sander

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5838
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 27 dec, 2008 16:33

moet wel haast iets niet goed zijn, mijn schijfrem eend heeft altijd erg goed geremt, als de remmen goed zijn en de bandjes, dan met je toch eerder stil kunnen staan dan een 18 jaar oude escort.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » za 27 dec, 2008 16:56

banden zijn zeker nog goed.
Mooie michelins met een goed profiel.
Zal zeker de remmen laten nakijken. Zelf ga ik er niet aan prutsen. Remmen zijn te belangrijk om als beginneling zelf af te regelen.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 27 dec, 2008 20:38

Kan je je wielen laten blokkeren ? Dus slippen ? Zo ja: dan kan het normaal zijn maar dat je even moet wennen. Al klinkt dat 'schokkerige' niet gezond en zou ik er toch even naar laten kijken. Zo nee: volg de instructies op die eens in een Toyota-instructieboekje stonden: "Indien de remmen weigeren, onmiddelijk stoppen en naar de dichtstbijzijnde garage rijden". Wat ik in feite bedoel is dat je dan het beste je Eend kan laten staan. Breng hem naar een 2cv-garage, het liefst op een aanhanger of met een triangel zodat je de remmen niet nodig hebt. ZEKER niet gewoon slepen met een touw of iets dergelijks.
Afblijven.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 27 dec, 2008 23:13

als je je best doet, staat een eend zelfs eerder stil dan een 1200 kg zware xant met abs..........

maar goed, das met enig oefenen, lol

laat je remmen nakijken, zeker weten, zoals beschreven, een lege weg zoeken, parkeerplaats ofzo, en rij maar met 30 en ga vanuit niets van het gas en vol op de remmen, dan moet je 4 strepen op het wegdek hebben staan. Achter slipt vaak eerder, omdat het gewicht voorin ligt, maar als je in 1 keer bruut remt, heeft het gewicht de tijd niet om voorover te gaan hangen, en blokkeert ie voor ook zeker snel. Als je eend dat niet doet, zeker na laten kijken, ZSM

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 27 dec, 2008 23:48

Schokkend remmen kan ook kromme remschijven zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1927
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 28 dec, 2008 09:44

Op mijn website staat een testrapport van de Autokampioen. http://home.wanadoo.nl/boudewijnpeeters ... mepage.htm
Remweg bij 100 Km/uur 48 meter.
Lees ook eens het verhaal van Martijn over de slipcursus. http://www.eendeei.nl/oud/eendenverhalen/slipcursus.htm

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5838
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 28 dec, 2008 12:43

Haha mooi verhaal van Martijn, dat is ook de reden waarom ik zo graag in mijn eend rijd als er sneeuw ligt, rijd heerlijk.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 28 dec, 2008 13:11

Spookeend,Gelukkig heb je ongelijk en zullen de voorremmen eerder blokkeren,want als je gelijk had zou de auto zich omkeren,want blokkerende remmen zijn hun maximale vertraging al gepasseerd,vandaar ABS.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » zo 28 dec, 2008 13:23

Zal de wagen zeker in garage binnendoen,
Toch eerst nog eens testen op een verlaten stuk hier in de buurt.
Zouden ze dit niet gezien hebben op auto keuring moesten remschijven krom zijn. De wagen is nog maar een maand geleden naar keuring geweest.
Hoeveel zou mij dit in slechte geval mogen kosten als ik alles die met remmen te maken heeft vernieuw. Heb daar niet direct een idee van van wat dit zou kosten.
Hoogstwaarschijnlijk zal alles wel niet vernieuwd worden, maar ben niet van plan om te besparen op de remmen.

Groeten sander
En prettige feestdagen allemaal

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5838
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 28 dec, 2008 13:40

alles bij elkaar ongeveer 200 euro. Als de hoofdremcilinder niet goed is nog eens 70 euro daar bij tellen.

Plaats reactie