Pagina 2 van 4
Geplaatst: wo 28 jan, 2009 00:25
door Deuche Fester
Stomme picasa... Check ze dan maar op
www.picasaweb.com/thadeez
Geplaatst: wo 28 jan, 2009 08:26
door robin2cv
heyhey
Heb je de nokvolgers ook vervangen? of op zijn minst een stukje laten afnemen en terug opnieuw laten harden?
Robin
Geplaatst: wo 28 jan, 2009 08:30
door Deuche Fester
robin2cv schreef:heyhey
Heb je de nokvolgers ook vervangen? of op zijn minst een stukje laten afnemen en terug opnieuw laten harden?
Robin
Aan de nokvolgers is niks gedaan. Dit zou toch ook niet hoeven?
Edit: foto's in vorige post gefikst!
Geplaatst: wo 28 jan, 2009 08:48
door dyane_maniac
Thadeez schreef: Nou had ik een klein keerringetje (of plastic ringetje dat er heel erg op lijkt) en dacht dat deze in het gat hoorde waar op de laatste foto de 5 bouten los ingedraaid omheen zaten. Daar waar het vliegwiel op komt te zitten. Dat gat in het midden, daar paste dit ringetje precies in.
Kan iemand dit bevestigen? Of me vertellen waar dit ringetje anders moet zitten?
idd dit is een klein olie keerringetje wat in dat gat moet. daar zit je priseas in namelijk en daar smeer je een heeel klein beetje vet of olie in afhankelijk van het soort lager dat er in zit. dit lager (kan een bronzen busje zijn of een naaldlager) zou ik ook vervangen. nu kun je er nog bij. het bronzen busje moet je 24 uur in motorolie laten staan zodat deze de olie opneemt (klinkt raar, maar schijnt toch zo te zijn)
officieel moet het vliegwiel vast met nieuwe rek bouten!
Geplaatst: wo 28 jan, 2009 09:18
door robin2cv
ik heb me altijd laten vertellen dat je de nokvolgers ook moet vervangen omdat deze door de nieuw gevormde nokken opnieuw ingeslepen worden he. door het geweld van al de jaren is er een bepaald patroon op ontstaan en deze kan je nok beschadigen als de ze niet afvlakt en terug laat harden.
dit hebben ze mij bij catcams verteld en heb ik dan ook laten doen voor 20 euro het stuk is kostelijke maar ja een geslepen nokkenas stuk is ook niet fijn.
Robin
Geplaatst: wo 28 jan, 2009 09:59
door Deuche Fester
dyane_maniac schreef:
idd dit is een klein olie keerringetje wat in dat gat moet. daar zit je priseas in namelijk en daar smeer je een heeel klein beetje vet of olie in afhankelijk van het soort lager dat er in zit. dit lager (kan een bronzen busje zijn of een naaldlager) zou ik ook vervangen. nu kun je er nog bij. het bronzen busje moet je 24 uur in motorolie laten staan zodat deze de olie opneemt (klinkt raar, maar schijnt toch zo te zijn)
officieel moet het vliegwiel vast met nieuwe rek bouten!
Thanks! Bij deze gevonden:
De mijne zag er nog prima uit, dus die heb ik erin gezet.
Nieuwe rekbouten? Die 5 bouten bedoel je? Ik wist niet dat dat vernieuwd moest worden maar als het toch niks kost doe ik dat liever wel. Nog specifiek ergens te vinden? zoeken naar "rekbouten" werkt niet zo lekker.
robin2cv schreef:ik heb me altijd laten vertellen dat je de nokvolgers ook moet vervangen omdat deze door de nieuw gevormde nokken opnieuw ingeslepen worden he. door het geweld van al de jaren is er een bepaald patroon op ontstaan en deze kan je nok beschadigen als de ze niet afvlakt en terug laat harden.
dit hebben ze mij bij catcams verteld en heb ik dan ook laten doen voor 20 euro het stuk is kostelijke maar ja een geslepen nokkenas stuk is ook niet fijn.
Robin
Ik kan het me heel goed voorstellen inderdaad, tot zover ik kan zien zijn de oppervlakken van de nokvolgers helemaal vlak, en geen sporen te bekennen. Ik vraag het even na bij Kent Cams voor de zekerheid, die de nokkenas hebben gedaan. 4x 20 euro is toch een aardig bedrag...
Geplaatst: wo 28 jan, 2009 10:02
door robin2cv
is inderdaad een aardig bedrag voor wat het maar is .
ik moet zeggen dat dit dan wel zonder btw is he in het zwart zoals ze zeggen hier in het belgenlandje.
anders was het duurder.
Geplaatst: wo 28 jan, 2009 11:19
door Bartje
Dennis, ik heb ook overal gehoort dat je nokvolgers moet vervangen of op z'n minst vlak moet laten slijpen.
Hou het raakvlak van een nokvolger maar eens tegen de zijkant van een ander nokvolger in het licht. Dan zul je zien dat'ie niet 100% vlak is... Meestal zijn ze hol ingesleten, alhoewel ik laats bij mijn oud ami blokje bol gesleten nokvogers had.
Succes, Bart
Geplaatst: wo 28 jan, 2009 11:40
door Deuche Fester
Net antwoord terug van Kent Cams, dat als de slijtage niet te zien is, het goed ZOU moeten zijn. Ik kijk het zeker weten even na inderdaad, en desnoods bestel ik nieuwe of laat ik deze fiksen.
Thanks voor het advies!
En Punky thanks voor de PM. Zal voor de cilinders en zuigers, evenals de rekbouten even navragen bij ....
Geplaatst: wo 28 jan, 2009 11:56
door dyane_maniac
Thadeez schreef:
Nieuwe rekbouten? Die 5 bouten bedoel je?
ja.
Thadeez schreef:Ik wist niet dat dat vernieuwd moest worden
ik eerst ook niet, maar staat in de haynes, werkplaatshandboek en vraagbaak dus het zal wel. die bouten moet je dermate vastzetten dat ze iets rekken en hierdoor eenmalig te gebruiken. maar ken ook genoeg mensen die ze gewoon hergebruiken, maar officieel....
Thadeez schreef: maar als het toch niks kost doe ik dat liever wel.
ik heb niet gezegd dat het nix kost, ik zie zo gauw even 3,5 e p/stuk staan. is niet nix
Thadeez schreef: Nog specifiek ergens te vinden? zoeken naar "rekbouten" werkt niet zo lekker.
bij mijn leverancier vroeg ik om "die bouten waarmee het vliegwiel vastzit" (en op de site waar ik wel eens bestel heten ze: securing bolt flywheel 13x35 (7 5429 058) - € 3,5
Geplaatst: wo 28 jan, 2009 12:44
door Deuche Fester
5x 3,50 kan er nog wel af
Geplaatst: do 29 jan, 2009 16:56
door Deuche Fester
Men wees mij erop dat ik de voorste keerring op de krukas al geplaatst had voor ik de carterhelften aan elkaar zette. Dit zou een lek kunnen veroorzaken, dus ik zal deze even opnieuw plaatsen.
Geplaatst: zo 1 feb, 2009 10:15
door Deuche Fester
Nog 1 vraag... het eerder genoemde kleine keerringetje dat in het gat zit midden tussen de 5 gaten voor rekbouten... moet er op die plek ook nog een naaldlager tussen?
Geplaatst: zo 1 feb, 2009 16:56
door robin2cv
ik dacht van niet.
Je prise as moet hier gewoon in.
Robin
Geplaatst: zo 1 feb, 2009 20:32
door Deuche Fester
Nokvolgers, links 2 oude en rechts 2 nieuwe. Ik heb echter geconstateerd dat de oude nog perfect vlak waren maar voor de zekerheid maar een set opnieuw gevlakte exemplaren gemonteerd.
cilinderkoppen van grof vuil ontdoen in een badje met ontvetter.
Daarna even met de compressor en een reservoir vol verse ontvetter goed schoonspuiten. Zo kom je ook in de hoekjes waar de kwast niet komt.
De kleppen opschuren (fijn schuurpapier). mooi glad maken.
polijsten van de randjes waar de kleppen aan de kop aansluiten.
nieuwe klepseals geplaatst.
Kleppen terugplaatsen in de kop met onze zelfgemaakte klem
Prachtige nieuwe zuigers met bijhorende zuigerveren.
Zuigers gemonteerd.
Eerste cilinder geplaatst.
Mooooooi
De koppen met een momentsleutel vastgezet
En zo liet ik de werkbank vandaag achter.
Het was een zeer productief dagje vandaag. De motor zit bijna helemaal in elkaar! Meer en grotere foto's zijn hier te vinden:
http://picasaweb.google.com/Thadeez/2cv#