Alles over de wielophanging
-
Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Bericht
door Bertje Beige » vr 13 feb, 2009 17:39
Ook bij mij is er een voorwiellager na 9000 km al weer kaduuk
, vorig jaar vervangen door een merkloze garage en ik hoor hem nu weer als ik instuur.
Het zal mij benieuwen wat ze zeggen als ik hem binnenkort weer breng voor de APK.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
-
siemen
- Las Expert
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
- Locatie: wijnjewoude
-
Contacteer:
Bericht
door siemen » vr 13 feb, 2009 18:32
nooit problemen met wielagers
ik monteer nieuwe en we rijden er gewoon 30.000 mee en ze gaan gewoon door.
je moet die lagers wel stamvol vet pompen en als je ze monteerd dat het vet eruit perst, dan is het goed
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
-
Ramon
- Heavy user
- Berichten: 3690
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
- Locatie: ibiza
-
Contacteer:
Bericht
door Ramon » vr 13 feb, 2009 19:00
als eerste skf is ook niet alles!
het helpt zoizo als je je banden laat balanceren, als je altijd in je eentje er in zit valt het ook wel mee. ga je elke dag rijden met 5 man er in dan slijten de lagers erg hard idd
maar een wielager heb je zo vervangen
er zijn ook hele goedkope lager te koop volgensmij.
-
AZL57
- Addicted user
- Berichten: 5122
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » vr 13 feb, 2009 20:03
Mijn lagers zitten er al 157.000 km in. Nooit een probleem mee gehad. Vreemd?
diverse Citroens, wat anders.
-
TB
- Moderator
- Berichten: 3478
- Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
- Locatie: Zuid Holland
Bericht
door TB » zo 22 feb, 2009 20:09
Ik vind het bijzonder hoor. Normaal gesproken hoort zo een lager langer mee te gaan.
Zoals al gezegd maakt zo een lager bij eend vaak wat geluid. Maar dat is nog geen afkeur.
Zou een ander apk adres zoeken!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
Ramon
- Heavy user
- Berichten: 3690
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
- Locatie: ibiza
-
Contacteer:
Bericht
door Ramon » zo 22 feb, 2009 21:26
in nederland is het helaas zo als je ze hoort is het afkeur dus dat is jammer dan, in sommige andere landen is het alleen op speling
-
AZL57
- Addicted user
- Berichten: 5122
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » ma 23 feb, 2009 11:21
Een APK keurmeester meende een keer dat mijn lagers niet goed waren, hij legde zijn oor bijna tegen het draaiende wiel. Ik hoor het lager, ja ja. Anders was je ook doof geweest. Nu 20 jaar later zitten die zelfde lagers er nog steeds in. Elk jaar weer goedgekeurd
diverse Citroens, wat anders.
-
TB
- Moderator
- Berichten: 3478
- Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
- Locatie: Zuid Holland
Bericht
door TB » ma 23 feb, 2009 13:22
Ramon schreef:in nederland is het helaas zo als je ze hoort is het afkeur dus dat is jammer dan, in sommige andere landen is het alleen op speling
Klopt helemaal, maar zoals gezegd werkt de draagarm als een toeter. En een keurmeester kan dan 2 dingen doen. Mijn apk adres keurt ze dus niet zomaar af.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Bericht
door Gerard2cv » ma 23 feb, 2009 13:41
Als ik hier als ex monteur en dus niet als keurmeester antwoord op moet
geven,zeg ik,waarom kan je een wiellager horen,toch alleen maar als de
kogel of de kogelbaan beschadigd is.En daar moet je niet mee willen rijden
Het kan vastlopen,met alle gevolgen van dien
-
TB
- Moderator
- Berichten: 3478
- Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
- Locatie: Zuid Holland
Bericht
door TB » ma 23 feb, 2009 14:02
Dat is zo. Maar zit er geen verschil tussen de fases van slijtage? Als je m hoort met rijden, dan ben je inderdaad te ver en moet ie vervangen worden. Daarvoor zal ie echt niet vastlopen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Bericht
door Gerard2cv » ma 23 feb, 2009 14:09
Je geef het antwoord zelf al.Als je hem hoort,is hij te ver
-
Bartje
- Veelvuldig poster
- Berichten: 573
- Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
-
Contacteer:
Bericht
door Bartje » ma 23 feb, 2009 14:23
Als je ze met rijden hoort zou ik me idd zorgen gaan maken, maar er is horen en horen... zeker bij de achterwielen want daar kan het ook dat je roeststof hoort ruisen in de trommel. Als ik me niet vergis is een 2cv wiellager zogemaakt dat hij spelingsvrij moet zijn in tegen stelling tot b.v. wielagers van oude jaguars...
Maar volgen mij dwalen we een beetje af, want het gaat erom dat hier iemand zit met razend snel slijtende lagers.
Sorry ik heb geen idee hoe dat kan/komt. In princiepe is een lager ontwikkeld op een oneindige levensduur en verslijt hij alleen door fabrikage fouten, vervuiling of verkeerde/overbelasting.
Groetjes, Bart
-
Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Bericht
door Gerard2cv » ma 23 feb, 2009 14:49
Een wiellager kan vroegtijdig slijten door,verkeerd vet erin of dat tijdens
de fabricage er een vingerafdruk is achter gebleven of vetlekkage
-
Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
-
Contacteer:
Bericht
door Hanzzl69 » ma 23 feb, 2009 18:40
Bartje schreef:
Maar volgen mij dwalen we een beetje af, want het gaat erom dat hier iemand zit met razend snel slijtende lagers.
Nou, daar geloof ik zelf dus geen barst meer van. Gebeurde me net iets te vaak dat die afgekeurd worden. Ik rij er wel dagelijks mee maar doe echt geen gekke dingen onderweg.
Ik snap het ook niet helemaal, de APK garage doet niet zelf de vervanging. Dat doet de eendenspecialist.
Dus die APK boer verdient er niks aan. Zou die de veiligheid echt zo enorm hoog in het vaandel hebben staan?
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
-
Ramon
- Heavy user
- Berichten: 3690
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
- Locatie: ibiza
-
Contacteer:
Bericht
door Ramon » ma 23 feb, 2009 18:57
hij wil niet dat er een steekproef komt op dat schijt hok! dus neemt geen risico's