Pagina 2 van 4

Geplaatst: vr 13 feb, 2009 17:39
door Bertje Beige
Ook bij mij is er een voorwiellager na 9000 km al weer kaduuk :( , vorig jaar vervangen door een merkloze garage en ik hoor hem nu weer als ik instuur.

Het zal mij benieuwen wat ze zeggen als ik hem binnenkort weer breng voor de APK.

Geplaatst: vr 13 feb, 2009 18:32
door siemen
nooit problemen met wielagers
ik monteer nieuwe en we rijden er gewoon 30.000 mee en ze gaan gewoon door.
je moet die lagers wel stamvol vet pompen en als je ze monteerd dat het vet eruit perst, dan is het goed

Geplaatst: vr 13 feb, 2009 19:00
door Ramon
als eerste skf is ook niet alles!

het helpt zoizo als je je banden laat balanceren, als je altijd in je eentje er in zit valt het ook wel mee. ga je elke dag rijden met 5 man er in dan slijten de lagers erg hard idd

maar een wielager heb je zo vervangen
er zijn ook hele goedkope lager te koop volgensmij.

Geplaatst: vr 13 feb, 2009 20:03
door AZL57
Mijn lagers zitten er al 157.000 km in. Nooit een probleem mee gehad. Vreemd?

Geplaatst: zo 22 feb, 2009 20:09
door TB
Ik vind het bijzonder hoor. Normaal gesproken hoort zo een lager langer mee te gaan.

Zoals al gezegd maakt zo een lager bij eend vaak wat geluid. Maar dat is nog geen afkeur.

Zou een ander apk adres zoeken!

Geplaatst: zo 22 feb, 2009 21:26
door Ramon
in nederland is het helaas zo als je ze hoort is het afkeur dus dat is jammer dan, in sommige andere landen is het alleen op speling

Geplaatst: ma 23 feb, 2009 11:21
door AZL57
Een APK keurmeester meende een keer dat mijn lagers niet goed waren, hij legde zijn oor bijna tegen het draaiende wiel. Ik hoor het lager, ja ja. Anders was je ook doof geweest. Nu 20 jaar later zitten die zelfde lagers er nog steeds in. Elk jaar weer goedgekeurd ;-)

Geplaatst: ma 23 feb, 2009 13:22
door TB
Ramon schreef:in nederland is het helaas zo als je ze hoort is het afkeur dus dat is jammer dan, in sommige andere landen is het alleen op speling
Klopt helemaal, maar zoals gezegd werkt de draagarm als een toeter. En een keurmeester kan dan 2 dingen doen. Mijn apk adres keurt ze dus niet zomaar af.

Geplaatst: ma 23 feb, 2009 13:41
door Gerard2cv
Als ik hier als ex monteur en dus niet als keurmeester antwoord op moet
geven,zeg ik,waarom kan je een wiellager horen,toch alleen maar als de
kogel of de kogelbaan beschadigd is.En daar moet je niet mee willen rijden
Het kan vastlopen,met alle gevolgen van dien :oops:

Geplaatst: ma 23 feb, 2009 14:02
door TB
Dat is zo. Maar zit er geen verschil tussen de fases van slijtage? Als je m hoort met rijden, dan ben je inderdaad te ver en moet ie vervangen worden. Daarvoor zal ie echt niet vastlopen.

Geplaatst: ma 23 feb, 2009 14:09
door Gerard2cv
Je geef het antwoord zelf al.Als je hem hoort,is hij te ver

Geplaatst: ma 23 feb, 2009 14:23
door Bartje
Als je ze met rijden hoort zou ik me idd zorgen gaan maken, maar er is horen en horen... zeker bij de achterwielen want daar kan het ook dat je roeststof hoort ruisen in de trommel. Als ik me niet vergis is een 2cv wiellager zogemaakt dat hij spelingsvrij moet zijn in tegen stelling tot b.v. wielagers van oude jaguars...

Maar volgen mij dwalen we een beetje af, want het gaat erom dat hier iemand zit met razend snel slijtende lagers.
Sorry ik heb geen idee hoe dat kan/komt. In princiepe is een lager ontwikkeld op een oneindige levensduur en verslijt hij alleen door fabrikage fouten, vervuiling of verkeerde/overbelasting.

Groetjes, Bart

Geplaatst: ma 23 feb, 2009 14:49
door Gerard2cv
Een wiellager kan vroegtijdig slijten door,verkeerd vet erin of dat tijdens
de fabricage er een vingerafdruk is achter gebleven of vetlekkage

Geplaatst: ma 23 feb, 2009 18:40
door Hanzzl69
Bartje schreef: Maar volgen mij dwalen we een beetje af, want het gaat erom dat hier iemand zit met razend snel slijtende lagers.
Nou, daar geloof ik zelf dus geen barst meer van. Gebeurde me net iets te vaak dat die afgekeurd worden. Ik rij er wel dagelijks mee maar doe echt geen gekke dingen onderweg.

Ik snap het ook niet helemaal, de APK garage doet niet zelf de vervanging. Dat doet de eendenspecialist.
Dus die APK boer verdient er niks aan. Zou die de veiligheid echt zo enorm hoog in het vaandel hebben staan?

Geplaatst: ma 23 feb, 2009 18:57
door Ramon
hij wil niet dat er een steekproef komt op dat schijt hok! dus neemt geen risico's