Schommelende benzinemeter

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » wo 25 mar, 2009 14:13

Zo ziet de vlotter eruit:

Afbeelding
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » wo 25 mar, 2009 14:55

Mijn benzinemeter schommelt er ook vrolijk op los, tussen 90% volle tank en 10% volle tank, daar buiten staat de meter op vol of leeg. :lol:

Maar schommelt je meter dan ook als je tank helemaal vol zit?

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » wo 25 mar, 2009 15:19

Bij de burton schommelt de meter alleen in lange bochten. Dan zie je die langzaam teruglopen of de andere kant op lopen. Van de dyane weet ik het niet. Daarvan is de benzinemeter gewoon kapot - eigenlijk de vlotter die zit vast. Die moet ik nog vervangen maar zonder brug doe ik dat niet. Of met mooi weer buiten op straat.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

WillemT
Beginner
Beginner
Berichten: 49
Lid geworden op: do 3 aug, 2006 09:14
Locatie: Zijtaart

Bericht door WillemT » wo 25 mar, 2009 19:11

De meter schommelt ook bij een volle tank. En de meter schommelt al als je zelf een beetje beweegt, dus zeg maar behoorlijk. In mijn special uit '84 heb ik dat probleem niet. Natuurlijk schommelt de meter ook (een beetje in een lange bocht inderdaad), maar niet zoals in de AK.
Misschien inderdaad een lekke dobber?

Bedankt voor de reacties!

Willem

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 25 mar, 2009 19:28

Een Electronicus constueert in dit soort gevallen een zgn integrerende regeling. Dat kan in dit geval met behulp van een condensator. Een condensator in de benzinetank is een onding, dus het zou in de benzinemeter moeten.

Een condensator over de meter die wel oplaadt maar niet leegloopt is een onding. Die zou altijd een volle tank aangeven, ook als de tank leeg raakt. Dus de condnsator, als die er al zou zijn moet opladen maar ook leeglopen. De snelheid waarmee dat gebeurt is gelijk aan de capaciteit maal de weertstand waarover hij leegloopt. Dat heet de tijdconstante.

Dus een condensator van 1 Microfarad die ontlaadt over 1 Mega Ohm heeft een tijdconstante van 1 seconde, een redelijke snelheid. Als de weerstand lager is moet de capaciteit evenredig omhoog.

De weerstand van een (benzine) meter is doorgaans in de orde van 1 MOhm of meer. Dus een bescheiden condensator van 1 MicroFarad zou dus de job van een demping van de uitslag goed kunnen doen.

Welke liefhebber heeft ooit een benzinemeter gesloopt om te kijken wat er in zit en heeft inwendige weerstand gemeten?

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » wo 25 mar, 2009 20:22

Maar hij werkt toch wel gewoon? Ik vind het persoonlijk wel grappig, dat ie bij elke beweging meebeweegt. Gewoon gezellig :D
Eend voor allen, allen voor eend..

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » wo 25 mar, 2009 22:06

voor mij is het een duidelijke meter van mijn tank is bijna leeg. als mijn mter op leeg staat scheur ik door een bocht beweegt hij omhoog weet ik dat er nog een beetje benzine inzit. doet hij bijna niets meer Tanken!!
C'est une bonne voiture

WillemT
Beginner
Beginner
Berichten: 49
Lid geworden op: do 3 aug, 2006 09:14
Locatie: Zijtaart

Bericht door WillemT » za 18 jun, 2011 14:07

Om nog even terug te komen op dit probleem: ik heb vandaag (eindelijk) een nieuwe vlotter gemonteerd. Het probleem is echter gebleven. De benzinemeter schommelt al als je een beetje gaat verzitten in je stoel..

Zou het inderdaad aan de meter op het dashboard liggen? En zo ja, hoe ga ik dat oplossen?

Maar goed, ik heb dus nu een oude (originele) vlotter voor een AK400 over. Iemand interesse?

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » za 18 jun, 2011 14:18

Volgens mij kun je dat niet oplossen. De meter in iedere Eend danst toch alle kanten op? Ik tank altijd als de meter op het linker bolletje staat (ik heb een Special dashboard) bij horizontaal stilstaan of rechtuit rijden. Dan zit er nog 3 tot 5 liter in m'n tank.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 19 jun, 2011 22:18

De meeste auto's hebben (hadden) een meter die thermisch werkt.
De 2CV is gewone electromagnetische meter, dus ongedempt.
Waarschijnlijk valt de onrust iets te dempen door een condensator
van iets van 500 microfarad 25V over de meter kontakten aan te sluiten.
Maar eigenlijk is het gewoon systeem gedrag.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie