Schommelende benzinemeter
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
Bij de burton schommelt de meter alleen in lange bochten. Dan zie je die langzaam teruglopen of de andere kant op lopen. Van de dyane weet ik het niet. Daarvan is de benzinemeter gewoon kapot - eigenlijk de vlotter die zit vast. Die moet ik nog vervangen maar zonder brug doe ik dat niet. Of met mooi weer buiten op straat.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
De meter schommelt ook bij een volle tank. En de meter schommelt al als je zelf een beetje beweegt, dus zeg maar behoorlijk. In mijn special uit '84 heb ik dat probleem niet. Natuurlijk schommelt de meter ook (een beetje in een lange bocht inderdaad), maar niet zoals in de AK.
Misschien inderdaad een lekke dobber?
Bedankt voor de reacties!
Willem
Misschien inderdaad een lekke dobber?
Bedankt voor de reacties!
Willem
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Een Electronicus constueert in dit soort gevallen een zgn integrerende regeling. Dat kan in dit geval met behulp van een condensator. Een condensator in de benzinetank is een onding, dus het zou in de benzinemeter moeten.
Een condensator over de meter die wel oplaadt maar niet leegloopt is een onding. Die zou altijd een volle tank aangeven, ook als de tank leeg raakt. Dus de condnsator, als die er al zou zijn moet opladen maar ook leeglopen. De snelheid waarmee dat gebeurt is gelijk aan de capaciteit maal de weertstand waarover hij leegloopt. Dat heet de tijdconstante.
Dus een condensator van 1 Microfarad die ontlaadt over 1 Mega Ohm heeft een tijdconstante van 1 seconde, een redelijke snelheid. Als de weerstand lager is moet de capaciteit evenredig omhoog.
De weerstand van een (benzine) meter is doorgaans in de orde van 1 MOhm of meer. Dus een bescheiden condensator van 1 MicroFarad zou dus de job van een demping van de uitslag goed kunnen doen.
Welke liefhebber heeft ooit een benzinemeter gesloopt om te kijken wat er in zit en heeft inwendige weerstand gemeten?
Een condensator over de meter die wel oplaadt maar niet leegloopt is een onding. Die zou altijd een volle tank aangeven, ook als de tank leeg raakt. Dus de condnsator, als die er al zou zijn moet opladen maar ook leeglopen. De snelheid waarmee dat gebeurt is gelijk aan de capaciteit maal de weertstand waarover hij leegloopt. Dat heet de tijdconstante.
Dus een condensator van 1 Microfarad die ontlaadt over 1 Mega Ohm heeft een tijdconstante van 1 seconde, een redelijke snelheid. Als de weerstand lager is moet de capaciteit evenredig omhoog.
De weerstand van een (benzine) meter is doorgaans in de orde van 1 MOhm of meer. Dus een bescheiden condensator van 1 MicroFarad zou dus de job van een demping van de uitslag goed kunnen doen.
Welke liefhebber heeft ooit een benzinemeter gesloopt om te kijken wat er in zit en heeft inwendige weerstand gemeten?
Om nog even terug te komen op dit probleem: ik heb vandaag (eindelijk) een nieuwe vlotter gemonteerd. Het probleem is echter gebleven. De benzinemeter schommelt al als je een beetje gaat verzitten in je stoel..
Zou het inderdaad aan de meter op het dashboard liggen? En zo ja, hoe ga ik dat oplossen?
Maar goed, ik heb dus nu een oude (originele) vlotter voor een AK400 over. Iemand interesse?
Zou het inderdaad aan de meter op het dashboard liggen? En zo ja, hoe ga ik dat oplossen?
Maar goed, ik heb dus nu een oude (originele) vlotter voor een AK400 over. Iemand interesse?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De meeste auto's hebben (hadden) een meter die thermisch werkt.
De 2CV is gewone electromagnetische meter, dus ongedempt.
Waarschijnlijk valt de onrust iets te dempen door een condensator
van iets van 500 microfarad 25V over de meter kontakten aan te sluiten.
Maar eigenlijk is het gewoon systeem gedrag.
De 2CV is gewone electromagnetische meter, dus ongedempt.
Waarschijnlijk valt de onrust iets te dempen door een condensator
van iets van 500 microfarad 25V over de meter kontakten aan te sluiten.
Maar eigenlijk is het gewoon systeem gedrag.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.