Pagina 2 van 2
Geplaatst: wo 25 mar, 2009 14:13
door Deuche Fester
Zo ziet de vlotter eruit:

Geplaatst: wo 25 mar, 2009 14:55
door Casonline
Mijn benzinemeter schommelt er ook vrolijk op los, tussen 90% volle tank en 10% volle tank, daar buiten staat de meter op vol of leeg.
Maar schommelt je meter dan ook als je tank helemaal vol zit?
Geplaatst: wo 25 mar, 2009 15:19
door BasvanEerden
Bij de burton schommelt de meter alleen in lange bochten. Dan zie je die langzaam teruglopen of de andere kant op lopen. Van de dyane weet ik het niet. Daarvan is de benzinemeter gewoon kapot - eigenlijk de vlotter die zit vast. Die moet ik nog vervangen maar zonder brug doe ik dat niet. Of met mooi weer buiten op straat.
Geplaatst: wo 25 mar, 2009 19:11
door WillemT
De meter schommelt ook bij een volle tank. En de meter schommelt al als je zelf een beetje beweegt, dus zeg maar behoorlijk. In mijn special uit '84 heb ik dat probleem niet. Natuurlijk schommelt de meter ook (een beetje in een lange bocht inderdaad), maar niet zoals in de AK.
Misschien inderdaad een lekke dobber?
Bedankt voor de reacties!
Willem
Geplaatst: wo 25 mar, 2009 19:28
door Kulio
Een Electronicus constueert in dit soort gevallen een zgn integrerende regeling. Dat kan in dit geval met behulp van een condensator. Een condensator in de benzinetank is een onding, dus het zou in de benzinemeter moeten.
Een condensator over de meter die wel oplaadt maar niet leegloopt is een onding. Die zou altijd een volle tank aangeven, ook als de tank leeg raakt. Dus de condnsator, als die er al zou zijn moet opladen maar ook leeglopen. De snelheid waarmee dat gebeurt is gelijk aan de capaciteit maal de weertstand waarover hij leegloopt. Dat heet de tijdconstante.
Dus een condensator van 1 Microfarad die ontlaadt over 1 Mega Ohm heeft een tijdconstante van 1 seconde, een redelijke snelheid. Als de weerstand lager is moet de capaciteit evenredig omhoog.
De weerstand van een (benzine) meter is doorgaans in de orde van 1 MOhm of meer. Dus een bescheiden condensator van 1 MicroFarad zou dus de job van een demping van de uitslag goed kunnen doen.
Welke liefhebber heeft ooit een benzinemeter gesloopt om te kijken wat er in zit en heeft inwendige weerstand gemeten?
Geplaatst: wo 25 mar, 2009 20:22
door Willem2
Maar hij werkt toch wel gewoon? Ik vind het persoonlijk wel grappig, dat ie bij elke beweging meebeweegt. Gewoon gezellig

Geplaatst: wo 25 mar, 2009 22:06
door wouter87
voor mij is het een duidelijke meter van mijn tank is bijna leeg. als mijn mter op leeg staat scheur ik door een bocht beweegt hij omhoog weet ik dat er nog een beetje benzine inzit. doet hij bijna niets meer Tanken!!
Geplaatst: za 18 jun, 2011 14:07
door WillemT
Om nog even terug te komen op dit probleem: ik heb vandaag (eindelijk) een nieuwe vlotter gemonteerd. Het probleem is echter gebleven. De benzinemeter schommelt al als je een beetje gaat verzitten in je stoel..
Zou het inderdaad aan de meter op het dashboard liggen? En zo ja, hoe ga ik dat oplossen?
Maar goed, ik heb dus nu een oude (originele) vlotter voor een AK400 over. Iemand interesse?
Geplaatst: za 18 jun, 2011 14:18
door Transat
Volgens mij kun je dat niet oplossen. De meter in iedere Eend danst toch alle kanten op? Ik tank altijd als de meter op het linker bolletje staat (ik heb een Special dashboard) bij horizontaal stilstaan of rechtuit rijden. Dan zit er nog 3 tot 5 liter in m'n tank.
Geplaatst: zo 19 jun, 2011 22:18
door André Post
De meeste auto's hebben (hadden) een meter die thermisch werkt.
De 2CV is gewone electromagnetische meter, dus ongedempt.
Waarschijnlijk valt de onrust iets te dempen door een condensator
van iets van 500 microfarad 25V over de meter kontakten aan te sluiten.
Maar eigenlijk is het gewoon systeem gedrag.