Pagina 2 van 4
Geplaatst: di 30 jun, 2009 16:19
door Kulio
Franko schreef:dit probleem is trouwens opgelost .... Spontaan haha

Het vuiltje in je sproeier spontaan verdwenen.....
Geplaatst: di 30 jun, 2009 20:32
door Franko
zou goed kunnen ja
heb even een fototje gemaakt van de enige "bout" die ik buiten de carterplug kon vinden.
zit tussen mijn carter en chassis in, dus ik neem aan dat dit de draineer plug is voor de versnellingsbak?
zo ja waar zit dan degene waar je mee bij vult?

Geplaatst: di 30 jun, 2009 20:45
door ArneBrys
Dat is weldegelijk de aflaat plug. De plug om te vullen zit langs de rechter kant van de versnellingsbak (op het grote vlakke deel).
Het is best deze eerst te lossen voor je de aflaatplug eruit laat en laat maar lang leegdruppen, versnellingsbak olie is nogal dik.
Achteraf gewoon terug tot aan de rand van de bijvulplug vullen (0.9L als ik mij niet vergis)
Geplaatst: di 30 jun, 2009 20:45
door TB
Als je zo onder de versnellingsbak kijkt, dan zit er linksboven de vulplug. Dus aan de zijkant van de bak. Vullen totdat de olie eruit loopt (1 liter ongeveer). Overigens is het een zelfde soort bout als onderaan. En hier hoort eenzelfde koperen ring tussen als voor de motorolie.
Geplaatst: di 30 jun, 2009 20:49
door Franko
dank voor de reacties!
wat is de "makkelijkste" manier om bij de vulplug te komen?
EDIT: Laat maar heb hem al gevonden
Zal zaterdag eens proberen
vraagje: moet dit ook met warme motor?
Geplaatst: di 30 jun, 2009 20:58
door ArneBrys
Bij een 2pk kan je best de gardebou verwijderen maar misschien kan je er zo aan.
Bij een dyane moet je de batterij verwijderen en de plastieken schotel van de batterijsteun eraf halen. Dan kan je erbij.
Er word vaak wel aangeraden van eerst wat te rijden zodat de olie warm is. Aangezien deze anders nogal dik kan zijn. Let dan wel op dat je je niet verband aan de uitlaat ofzo.
Geplaatst: di 30 jun, 2009 21:07
door Franko
volgens mij kan ik er bij mijn 2cv6 gewoon makkelijk bij?
deed de motorkap open en keek aan de linkerkant van mijn bak ( van vooraf gekeken ) en zag hem zo zitten. volgens mij als ik inderdaad even uitkijk voor de uitlaat kan ik er zo bij.
Geplaatst: di 30 jun, 2009 21:42
door AZL57
als je een driehoekje eruit pakt gaat het nog simpeler.
Dan krijg je er ook geen deuk in als je er overheen hangt om te vullen

Geplaatst: wo 1 jul, 2009 08:30
door TB
Gewoon vullen met een cardanspuit. Dan kun je er makkelijker bij. Makkelijker dan met een flesje olie rommelen.
Maar het blijft lastig om zonder te knoeien alle olie erin te krijgen. En ook op het juiste moment stoppen met vullen, anders loopt het vloeibaar goud er zo weer uit bij de vulopening.
Geplaatst: wo 1 jul, 2009 08:31
door 2cvmaarten
TB schreef:Gewoon vullen met een cardanspuit. Dan kun je er makkelijker bij. Makkelijker dan met een flesje olie rommelen.
Maar het blijft lastig om zonder te knoeien alle olie erin te krijgen. En ook op het juiste moment stoppen met vullen, anders loopt het vloeibaar goud er zo weer uit bij de vulopening.
Een stukje siliconenslang aan een grote spuit bevestigen, dan gaat wel goed en zonder geknoei, tenzij je hem tevol doet en hij overloopt

Geplaatst: wo 13 feb, 2013 11:34
door Mart
Bij de Aca is het een beetje lastig om bij de vulbout van de versnellingsbak te komen.
Nou vroeg ik me af, kun je niet gewoon olie bijvullen van bovenaf dus onder het afsluitrubber waar de pook de bak ingaat?
Geplaatst: wo 13 feb, 2013 12:31
door Erikjan
Ik ben bang dat het erg lang gaat duren voor dat je 0,9 liter olie door die kiertjes hebt gegoten.
Ik heb zelf een gat voor een olie pijlstok in het deksel daar door kan je hem wel snel vullen.
Alleen draai ik toch altijd de vulplug er uit om te zien wanneer er genoeg olie inzit.
Als het door de vulplug naar buiten gaat lopen is hij vol.
Alleen als je hem eerste helemaal aftapt kun je ook 0,9 liter afmeten dat zou ook goed moeten zijn .
Geplaatst: do 14 feb, 2013 21:48
door TB
Mart schreef:Bij de Aca is het een beetje lastig om bij de vulbout van de versnellingsbak te komen.
Nou vroeg ik me af, kun je niet gewoon olie bijvullen van bovenaf dus onder het afsluitrubber waar de pook de bak ingaat?
Was het maar zo makkelijk. Dat is geen open gat de bak in, maar dat gedeelte beweegt heen en weer zodat je kunt schakelen.
Ik gebruik een cardanspuit voor zulke klusjes. Eigenlijk is dat een handpomp met een slang eraan. Maar dan nog is het een beetje behelpen.
Geplaatst: ma 18 feb, 2013 17:42
door Mart
Nou ja, ik hoef er geen 0.9 ltr. in te gooien. Ik wil 'm na 6 jaar gebruik maar eens controleren en evt. bijvullen.
Dan toch maar ouderwets vanaf de zijkant. Uit een C15D heb ik een handpompje voor de ontluchting van diesel, misschien is dat makkelijk te gebruiken.
Geplaatst: ma 18 feb, 2013 19:05
door RobM
laatst gedaan met zo'n klein trechtertje met een lange flexibele slang er aan. Ging prima.
Gr Rob