Roest hier, roest daar, roest everywhere
-
- Regelmatige poster
Wij hebben een dergelijk argentijns chassis onder de Mehari. De stukken die je moet afslijpen om het passend te krijgen hebben hier ongeveer 3,5 jaar in de tuin gelegen zonder ernstige roest schade.
Ik vraag mij dan dus ook af of de doorgeroeste chassis waar je het over hebt zijn ontdaan van de transportlak en daarna opnieuw gespoten, en of de ML behandelingen onderhoud hebben gehad?
En ik deel je mening dat dit misschien een discussie is die offtopic begint te raken, vanwege een verschil in mening. Maar aan de andere kant worden er van beide kanten nog steeds valide meningen aangedragen over het roestduiveltje, dus daar kan de topicstarter nog steeds mee geholpen zijn. Misschien iets voor een modje om een uitspraak over te doen ?
Ik vraag mij dan dus ook af of de doorgeroeste chassis waar je het over hebt zijn ontdaan van de transportlak en daarna opnieuw gespoten, en of de ML behandelingen onderhoud hebben gehad?
En ik deel je mening dat dit misschien een discussie is die offtopic begint te raken, vanwege een verschil in mening. Maar aan de andere kant worden er van beide kanten nog steeds valide meningen aangedragen over het roestduiveltje, dus daar kan de topicstarter nog steeds mee geholpen zijn. Misschien iets voor een modje om een uitspraak over te doen ?
-
- Las Expert
- Contacteer:
hmm vreemt allemaal
ik heb nu in totaal 10 2cv koetsen gedaan en tweceve heeft de eerst met roest en van de 10 zijn er 5 gespoten
van de 5 zijn er 4 die niks vertonen en alleen die van tweceve, en ik begon al gelijk te wijvelen aan dat plaatwerk, want deze gebruik ik nooit.
dus de dorpels maar weer kaal halen en behandelen
ik heb nu in totaal 10 2cv koetsen gedaan en tweceve heeft de eerst met roest en van de 10 zijn er 5 gespoten
van de 5 zijn er 4 die niks vertonen en alleen die van tweceve, en ik begon al gelijk te wijvelen aan dat plaatwerk, want deze gebruik ik nooit.
dus de dorpels maar weer kaal halen en behandelen
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
-
- Addicted user
- Contacteer:
Als de auto gespoten is door een erkende spuiter dan moet hij maar eens serieus zijn excuses aanbieden en die delen opnieuw doen. Als wat Siemens zegt waar is dan heeft de spuiter ergens een steek laten vallen, want anders duurt het zeker 10 jaar voordat er op nieuw plaatwerk roest ontstaat.
Als dit geen optie is, dan blijf ik er bij dat de TS'er de zooi snel kaal moet maken, epoxy - primer en lak er op, voordat het erger wordt.
Als dit geen optie is, dan blijf ik er bij dat de TS'er de zooi snel kaal moet maken, epoxy - primer en lak er op, voordat het erger wordt.
De bovenstaande plek is sinds de behandeling gelijk gebleven, en dus onder de RX5 en RX10 niet verder gaan roesten. Dat is heel positief.
Paar weken terug, net voor mn vakantie, is mn eend voor de verzekering opnieuw getaxeerd. De taxateur wees me op wat roestprobleempjes die mogelijk onder de kit zitten tussen balk en bodemplaat. En idd met mn autosleutel zitten krabben:

Dito aan de rechterkant en op sommige plekken aan de buitenkant van de eend op de balken onder de deur.
Bewijst maar weer dat die zijbalken van inferieure kwaliteit waren. Had bij de leverancier om goede originele gevraagd en geen immitatie. Toch immitatie meegekregen (het verbaast me niet dat die leverancier inmiddels over de kop is). De bodemplaten, geen immitatie, is bijv. nog niks mee aan de hand.
Mijn plan:
Alles kaalkrabben (de slechte plekken), staalborstel erop en dan RX5 erover. Aan de buitenkant (gezien de weersinvloeden) ook een laag RX10 erover (nog laten maken in juiste RAL-kleur).
Maar wat is wijsheid? Moet ik de "kit" tussen bodemplaten en balk over de gehele lengte alsvast weghalen?
Paar weken terug, net voor mn vakantie, is mn eend voor de verzekering opnieuw getaxeerd. De taxateur wees me op wat roestprobleempjes die mogelijk onder de kit zitten tussen balk en bodemplaat. En idd met mn autosleutel zitten krabben:

Dito aan de rechterkant en op sommige plekken aan de buitenkant van de eend op de balken onder de deur.
Bewijst maar weer dat die zijbalken van inferieure kwaliteit waren. Had bij de leverancier om goede originele gevraagd en geen immitatie. Toch immitatie meegekregen (het verbaast me niet dat die leverancier inmiddels over de kop is). De bodemplaten, geen immitatie, is bijv. nog niks mee aan de hand.
Mijn plan:
Alles kaalkrabben (de slechte plekken), staalborstel erop en dan RX5 erover. Aan de buitenkant (gezien de weersinvloeden) ook een laag RX10 erover (nog laten maken in juiste RAL-kleur).
Maar wat is wijsheid? Moet ik de "kit" tussen bodemplaten en balk over de gehele lengte alsvast weghalen?
Zoals hierboven beschreven wat mindere plekken tegengekomen. Afgelopen vrijdagmiddag en deel van de zaterdag de eend te lijf gegaan met krabber, staalborstel en RX5 om die plekken kaal te krabben en in te smeren met RX5. Het resultaat is erger dan gevreesd.
Raar hoor, dan zit er bijvoorbeeld midden aan de binnenkant van het achterspatbord een bobbeltje. Dan druk je erop, breekt de lak en spuit er gewoon een straaltje water uit.
Je ziet het verschil in kwaliteit staal want de bodemplaten en kofferbakbodem (dure van club cassis) hebben nergens last van. Het zijn echt de linker en rechterbalk en de binnenkant van de achterschermen die de ellende veroorzaken.
Die wilde ik destijds ook in goede kwaliteit hebben, maar mocht toen bij de tussenleverancier van Club Cassis al blij zijn als het je lukte om uberhaupt in één dagdeel de onderdelen bij elkaar te krijgen die je nodig had. Wat een chaoot zeg.
Hierbij de foto's:
De linkerkant (Dat voorste zwarte gedeelte zit onder de RX10, dat zit er al 1,5 jaar op en het is niet verder gaan roesten. Erg goed spul dat RX5/RX10)

(is dit apk afkeur?)

prikte er hier tijdens het krabben zo doorheen

En ja hoor

Rechterkant

hier is tie al door

etc. etc.
Raar hoor, dan zit er bijvoorbeeld midden aan de binnenkant van het achterspatbord een bobbeltje. Dan druk je erop, breekt de lak en spuit er gewoon een straaltje water uit.
Je ziet het verschil in kwaliteit staal want de bodemplaten en kofferbakbodem (dure van club cassis) hebben nergens last van. Het zijn echt de linker en rechterbalk en de binnenkant van de achterschermen die de ellende veroorzaken.
Die wilde ik destijds ook in goede kwaliteit hebben, maar mocht toen bij de tussenleverancier van Club Cassis al blij zijn als het je lukte om uberhaupt in één dagdeel de onderdelen bij elkaar te krijgen die je nodig had. Wat een chaoot zeg.
Hierbij de foto's:
De linkerkant (Dat voorste zwarte gedeelte zit onder de RX10, dat zit er al 1,5 jaar op en het is niet verder gaan roesten. Erg goed spul dat RX5/RX10)

(is dit apk afkeur?)

prikte er hier tijdens het krabben zo doorheen

En ja hoor

Rechterkant

hier is tie al door

etc. etc.
-
- Veelvuldig poster
maar die van jou staat ook altijd binnen, toch? dat scheelt echt heel veel! en er zijn bepaalde bouwjaren (midden 80) die echt van slecht plaatwerk zijn gemaakt! (zoals die van mij) maar t is idd triest te zien dat een gerestaureerde eend zo snel achteruit gaat!
ik hoop dat je grip krijgt op de roest en t een beetje kan stoppen, zo te zien idd goed met de RX aan de gang!
greetzzzzzzzzzzzzz
ik hoop dat je grip krijgt op de roest en t een beetje kan stoppen, zo te zien idd goed met de RX aan de gang!
greetzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
- André Post
- Heavy user
Het is inderdaad wel apart.
Die 18PK van mij is van1969, kenteken januari 1970,
en staat altijd buiten maar roest vrijwel alleen op het nieuwe plaatwerk.
En dat is alweer bijna 10 jaar na opknappen.
Die 18PK van mij is van1969, kenteken januari 1970,
en staat altijd buiten maar roest vrijwel alleen op het nieuwe plaatwerk.
En dat is alweer bijna 10 jaar na opknappen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Bouwjaar 86 is het slechtste. We hebben er een gehad die was na 3 jaar helemaal gaar. Oorzaak??? Citroen transporteerde de onderdelen onbeschermd over zee naar portugal, daar lag alles buiten te wachten tot het gebruikt werd. Daarna weer de onbeschermde auto's over zee terug naar frankrijk. Die dingen zijn dus voorrgeroest. Dat heeft ze o.a. veel nieuwe chassis in garantie gekost. Daarom zijn de laatste bouwjaren weer beter, het werd toch te duur dat knoeiwerk....
diverse Citroens, wat anders.
Deze eend is uit 87. Jaren 80 eenden roesten al in de folder. Hier zie je echter gewoon verschil in kwaliteit plaatwerk. Alleen balken en binnenschermen roesten. Bodemplaten die er tegelijkertijd zijn ingezet hebben helemaal nergens last van. Had ook originele zijbalken besteld maar toen ik de troep kwam halen had hij ze niet liggen. Tussenleverancier is inmiddels failliet en dat verbaast me niks.
Punky schreef:
Rectificatie: We hebben contact gehad met de genoemde tussenleverancier. Er is geen enkele spraken van een Faillissement. Dit is bericht geheel voor rekening van de berichtgever: Twécévé.
Gezien dit in strijd is met de forumregels, zullen dergelijke berichten in het vervolg onmiddelijk worden verwijderd.
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Daar heb je een punt. De laatste jaren wordt de mijne echter meer gespaard in de wintermaanden door de komst van de Ami. Maar in het begin heeft ook de eend veel pekel en enkele blubberpaden gezien. Kan me nog herrineren dat tijdens de Kerstmeeting in Boerdonk het water uit het chassis kwam toen ik een keer hard remde. Zat er toen nog in van het voorrijden van de tocht een week ervoor.rusty schreef:maar die van jou staat ook altijd binnen, toch? dat scheelt echt heel veel! en er zijn bepaalde bouwjaren (midden 80) die echt van slecht plaatwerk zijn gemaakt! (zoals die van mij) maar t is idd triest te zien dat een gerestaureerde eend zo snel achteruit gaat!

PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!