Pagina 2 van 14

Geplaatst: vr 18 sep, 2009 14:40
door Nicky
maar niet op de foto gezet?

Geplaatst: vr 18 sep, 2009 14:48
door Erasmo
Bluespirit schreef:Da
backfire schreef:Voor de EV motor optie zoals de TS wil zou ik concenpt van 4x4 gebruiken van babour met een koppeling in de achterste bak (en nee dat hoeft geen koppelingsplaat te zijn, maar er zijn askoppelingen verkrijgbaar) zodat je de achterste bak los kan koppelen van de voorste, voor als je EV wilt rijden.

Alleen dat verstevigen van je verzinkte chassis is ook niet echt fijn. Je moet alle zink er af slijpen voordat je fatsoenlijk kunt gaan lassen. Dus op die plekken is de roestbescherming ook meteen om zeep.

Als je chassis hebt met lossen bovenplaat zou ik er eens aan gaan denken om in de tussenruimte de opslagplek te maken voor je accu's voor de EV.

Uitgaande van 30-40 Km/h zou 5KW meer dan voldoende moeten zijn. Die kosten zo rond de 500 euro en heb je als platte schijf motor. Je hebt ze ook met een door en door as, zodat je ze zelfs tussen een aandrijfas kunt monteren.

Ik ben er namelijk ook al geruime tijd mee bezig, maar de kosten van een compleet EV systeem liggen momenteel op de 4000 tot 6000 euro. Echter met een 5KW systeem kun je die kosten halveren.

Als je 16 accu's hebt van 12 volt en 26 ampere dan heb je voldoende om 1 uur te rijden.

Het mooiste zijn natuurlijk Lion accu's, maar die zijn erg duur en het laadsysteem is ook erg duur.
Slim idee van de accuplek, ik ga eens contact opnemen met babour voor de koppeling naar achteren.

Wellicht een idee om de verstevigingen er op een andere manier op te zetten? En is het heel erg nodig?
Misschien anders maar aan een verzinkt Mehari chassis zien te komen oid, ik vermoed alleen dat dat een behoorlijke smak geld gaat kosten...

1 uur is al een boel tijd, helemaal als je bedenkt dat je in de file ook vaak stilstaat dus dan gaat ie waarschijnlijk nog langer mee...

Zelf denk ik verder dat een tweedehands heftruckmotor er wel geschikt voor is, die zijn ook non wel voor een redelijke prijs te koop.
dyane_maniac schreef:
die ami heeft, zo hoog, wel wat weg van een range rover. gaaf!

albert van 123 ignition heeft natuurlijk ook een hybride eend, met een elektromotor aan de bak hangen. wie weet kun je bij hem eens om raad vragen?
Ik zal eens kijken, probleem is dat ik hier maar een half uur internet per dag heb wat ook nog eens pokketraag is dus ik kan lang niet alles doen wat ik wil :roll:
Rossero schreef:
Bluespirit schreef:Dat Burton bezig is met een elektra Burton is volgens mij een broodje aap.
Ik heb 'm gezien ;)
Ik woon niet al te ver van Zutphen, tijd voor een bezoekje als ik straks weer terug ben :Pt Burton bezig is met een elektra Burton is volgens mij een broodje aap.
Ze zouden op de autorai aanwezig zijn, maar toen ik er naar vroeg ontweken ze mijn vraag en ze hebben hem nog steeds niet.

In Frankrijk zit een bedrijf waar je een complete ombouw set kopen om je motor te vervangen door een elektra motor. En in Hongarije rijdt ook al iemand rond die het zelf gedaan heeft met veel technische informatie op zijn website.

Maar om voor je normale motor te houden en achter een elektra motor te plaatsen, dat wordt wel heel apart. Ik ben wel heel benieuwd naar de voortgang van je project.

Veel succes.
Weet je toevallig de sites nog? Dat zou zeer gewaardeerd worden!

Geplaatst: vr 18 sep, 2009 15:10
door Bluespirit

Geplaatst: za 19 sep, 2009 06:39
door Erasmo
Die opstelling die de mensen van 123 hebben gebruikt is wel interessant, het vermogen van de motor dat anders verloren zou gaan en de energie van de remmen gebruiken om je batterij weer op te laden.

Het enige nadeel is dat het dan wel een complex laadsysteem wordt...

Geplaatst: za 19 sep, 2009 07:49
door CitroenAZU
123 ignition heeft inmiddels eenvolledig electrische 2cv...

Voorheen was dat de 2cv Prius, de hybride.

Geplaatst: za 19 sep, 2009 13:58
door Erasmo
Voor achter is een versnellingsbak wel nodig zoals het er nu uitziet, dan ga je veel efficienter met de energie om met wegrijden.
Alleen moet je dan wel een treintje naar achteren maken voor het schakelen, misschien is een oude automaat een idee?

Geplaatst: za 19 sep, 2009 17:09
door AZL57
automaat betekent vermogensverlies, ik dacht dat bij de electrische eenden maar 1 versnelling in de bak gebruikt werd.

Hier nog een exemplaar
http://www.evconvert.com/article/bobs-ev-part-iii

Geplaatst: zo 20 sep, 2009 01:00
door rusty
Hallo,

Een elektromotor heeft bijna vanaf stilstand het maximale koppel beschikbaar en dus eigenlijk geen versnellingsbak nodig (als je de juiste motor hebt) en ik zou voor ieder wiel een aparte motor nemen, dan heb je ook geen differentieel nodig! en met een beetje mazzel kun je de motoren vrij ver naar buiten plaatsen (of zelfs in het wiel) zodat je een deel van je bagageruimte vrij houdt voor accu's o.i.d.

Ik heb ergens een keer een systeem gezien van een bedrijf die bijvoorbeeld een (sorry) VW Golf variant ombouwd naar elektro met 2 motoren in de achterwielen.

Je moet ook niet vergeten dat de accu's natuurlijk behoorlijk zwaar zijn, dus echt het terrein ermee in lijkt me niet een echt goed plan, een goede terrreineend is het liefst zo licht mogelijk met een behoorlijk grote bodemspeling.

suc6 met het project, zeer interresant!

greetzzzzzzz, Rusty

Geplaatst: zo 20 sep, 2009 14:15
door 2cvfreak
een heel intresant project!! :D

heel veel succes gewenst!!

Lars,

2cvfreak

Geplaatst: zo 20 sep, 2009 18:32
door Erasmo
rusty schreef:Hallo,

Een elektromotor heeft bijna vanaf stilstand het maximale koppel beschikbaar en dus eigenlijk geen versnellingsbak nodig (als je de juiste motor hebt) en ik zou voor ieder wiel een aparte motor nemen, dan heb je ook geen differentieel nodig! en met een beetje mazzel kun je de motoren vrij ver naar buiten plaatsen (of zelfs in het wiel) zodat je een deel van je bagageruimte vrij houdt voor accu's o.i.d.

Ik heb ergens een keer een systeem gezien van een bedrijf die bijvoorbeeld een (sorry) VW Golf variant ombouwd naar elektro met 2 motoren in de achterwielen.

Je moet ook niet vergeten dat de accu's natuurlijk behoorlijk zwaar zijn, dus echt het terrein ermee in lijkt me niet een echt goed plan, een goede terrreineend is het liefst zo licht mogelijk met een behoorlijk grote bodemspeling.

suc6 met het project, zeer interresant!

greetzzzzzzz, Rusty
Een 2e verbrandingsmotor met 60 liter tank is ook niet zo licht :wink:

Ik ga morgen met een middelbare school bellen bij mij in het dorp, ze zijn nog op zoek naar een oude 2cv voor hun werktuigbouwkundeafdeling(dubbele woordwaarde!) om om te bouwen naar een Burton.

Misschien kan ik regelen dat hun mijn oude Charleston voor een zacht prijsje overnemen en hun uitzoeken en uittekenen hoe ik het vermogen van de elektromotor op assen krijg en hoe ik energie van de remmen kan terugwinnen...
2cvfreak schreef:een heel intresant project!! :D

heel veel succes gewenst!!

Lars,

2cvfreak
Dank je :)

Geplaatst: ma 21 sep, 2009 23:18
door backfire
Kwam op deze site terecht met zeer betaalbare 5kw motor en controller en gaspedaal. http://www.goldenmotor.com/

Geplaatst: di 22 sep, 2009 10:06
door Erasmo
backfire schreef:Kwam op deze site terecht met zeer betaalbare 5kw motor en controller en gaspedaal. http://www.goldenmotor.com/
Heel interessant! Even rondkijken daar...

Edit: Vooral deze: http://www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm
De bovenste en dan met de controller en pedaal erbij, ben je nog voor een redelijke prijs klaar...

Geplaatst: za 26 sep, 2009 16:20
door Erasmo
Ondertussen is Goldenmotor aangeschreven, ik wacht nog op antwoord.

Waarschijnlijk ga ik er geen PO-modificatie onder lassen, het lijkt me bij nader inzien toch beter om een chassiswissel te doen met een Mehari cassis-chassis.

Geplaatst: za 26 sep, 2009 17:04
door AZL57
Let er ook op dat je een waterdichte electromotor koopt, want anders is ie na een eerste modderbad al op zeep.... wordt dan een duur grapje.

Geplaatst: zo 27 sep, 2009 07:35
door Erasmo
AZL57 schreef:Let er ook op dat je een waterdichte electromotor koopt, want anders is ie na een eerste modderbad al op zeep.... wordt dan een duur grapje.
De motor die ik wil is waterbestendig, maar in principe hoop ik hem samen met de controller in de reservewieluitsparing te kunnen proppen.