Erasmo's galvabak
Erasmo's galvabak
Hallo allemaal,
Dit topic is gaat over de verbouwing van mijn 2CV Special uit 1986 naar een ode aan de 2CV Sahara.
Het slachtoffer:
Een 2CV Special uit 1986, chassis, koets en eigenlijk alles wat er maar te verzinken valt is verzonken. Een mooi hard eendje om mee te beginnen dus.
Waarom de Sahara?
Ik ben al mijn hele leven een Citrofiel geweest, maar de laatste jaren begon ik steeds meer waardering te krijgen voor de 2CV. M’n eerste auto werd dan ook een goedkope Charleston uit 1985, heb er een half jaar in rond gereden en een ontzettend leuke tijd gehad.
Het originele plan was om de Charleston te restaureren en te verzinken, maar helaas bleek dat prijziger te zijn dan een andere eend te kopen die al gerestaureerd en verzonken was.
De Charleston staat dus nu ook te koop en in plaats ervan is er nu de Special gekomen.
Jammer van de Charleston, maar ik heb wel ontzettend veel plezier aan haar gehad en dankzij haar weet ik ook dat de 2CV mijn type auto is.
Wel leuk, zo’n verzonken eend maar er zit geen enkel persoonlijk tintje aan. Ik heb er een tijdje over nagedacht en een aantal opties overwogen, van het terugbrengen tot origineel tot een overdreven hippie-eend. Toen toevallig op de site van Jeroen Cats een stukje over de 2CV Sahara gelezen en ik wist gelijk, dit is het.
Ok, en wat ga je er precies van maken dan?
Ik probeer in grote lijnen het 2CV Sahara concept over te nemen met hier en daar mijn eigen invulling;
Het chassis wordt op verschillende plekken verstevigd
De assen worden verbeterd
Er komen grotere wielen onder(waarschijnlijk GSA)
De benzinetank wordt (misschien) vervangen
De koets wordt op verschillende plaatsen versterkt
Er komt een rolkooi in
De wielkasten worden aangepast
De vering wordt aangepast
Er komt een motorkap met reservewiel op
De bumpers worden vervangen
De lampen worden beschermd met gaas en er komen extra ver- en breedstralers
En last but not least, er komt achter een extra elektrische motor
Een groot gedeelte van de veranderingen hierboven komt van de site van Jeroen Cats.
Een elektrische motor?
Jup, ik kies bewust voor een elektrische motor ipv nog een 6-je achterin. De achterste motor gaat niet alleen als hulpmotor gebruikt worden maar ik wil er ook tot een 30-40 kmp/u puur elektrisch mee gaan rijden, voor in de file of in de stad en thuis kan ze dan weer aan het stopcontact. Ook wil ik op het achterklepje een zonnepaneel.
De planning
Het project gaat in 3 fases plaatsvinden:
1e fase:
Ik werk bij de Koninklijke Marine en ben tot het einde van dit jaar varende, ik hoop in deze periode zoveel mogelijk uit te zoeken zodat ik bij thuiskomst gelijk aan de slag kan.
2e fase:
Het verstevigen van de auto.
3e fase:
Het inbouwen van de elektromotor.
Nog uit te zoeken:
- Wat is beter, de huidige assen verstevigen of Mehari/Acadiane assen aanschaffen Wordt waarschijnlijk een chassiswissel met een verschuur/wheels chassis
- Kan de huidige benzinetank blijven
- Hoe moet de motorkap precies worden, en is er eventueel een soort van kap te maken ivm. luchtweerstand
- Wat voor motor/accu is geschikt
- Hoe drijft deze de achteras aan
- Hoe gaan de beide motoren samenwerken
- Hoe kan er op 1 van beide motoren worden gereden
- Waar haal ik een exemplaar van ‘Ici commence l’aventure’ vandaan
Nog veel uit te zoeken, voorlopig is het nog enkel een hersenspinsel maar we gaan wel zien wat het wordt! [/b]
Dit topic is gaat over de verbouwing van mijn 2CV Special uit 1986 naar een ode aan de 2CV Sahara.
Het slachtoffer:
Een 2CV Special uit 1986, chassis, koets en eigenlijk alles wat er maar te verzinken valt is verzonken. Een mooi hard eendje om mee te beginnen dus.
Waarom de Sahara?
Ik ben al mijn hele leven een Citrofiel geweest, maar de laatste jaren begon ik steeds meer waardering te krijgen voor de 2CV. M’n eerste auto werd dan ook een goedkope Charleston uit 1985, heb er een half jaar in rond gereden en een ontzettend leuke tijd gehad.
Het originele plan was om de Charleston te restaureren en te verzinken, maar helaas bleek dat prijziger te zijn dan een andere eend te kopen die al gerestaureerd en verzonken was.
De Charleston staat dus nu ook te koop en in plaats ervan is er nu de Special gekomen.
Jammer van de Charleston, maar ik heb wel ontzettend veel plezier aan haar gehad en dankzij haar weet ik ook dat de 2CV mijn type auto is.
Wel leuk, zo’n verzonken eend maar er zit geen enkel persoonlijk tintje aan. Ik heb er een tijdje over nagedacht en een aantal opties overwogen, van het terugbrengen tot origineel tot een overdreven hippie-eend. Toen toevallig op de site van Jeroen Cats een stukje over de 2CV Sahara gelezen en ik wist gelijk, dit is het.
Ok, en wat ga je er precies van maken dan?
Ik probeer in grote lijnen het 2CV Sahara concept over te nemen met hier en daar mijn eigen invulling;
Het chassis wordt op verschillende plekken verstevigd
De assen worden verbeterd
Er komen grotere wielen onder(waarschijnlijk GSA)
De benzinetank wordt (misschien) vervangen
De koets wordt op verschillende plaatsen versterkt
Er komt een rolkooi in
De wielkasten worden aangepast
De vering wordt aangepast
Er komt een motorkap met reservewiel op
De bumpers worden vervangen
De lampen worden beschermd met gaas en er komen extra ver- en breedstralers
En last but not least, er komt achter een extra elektrische motor
Een groot gedeelte van de veranderingen hierboven komt van de site van Jeroen Cats.
Een elektrische motor?
Jup, ik kies bewust voor een elektrische motor ipv nog een 6-je achterin. De achterste motor gaat niet alleen als hulpmotor gebruikt worden maar ik wil er ook tot een 30-40 kmp/u puur elektrisch mee gaan rijden, voor in de file of in de stad en thuis kan ze dan weer aan het stopcontact. Ook wil ik op het achterklepje een zonnepaneel.
De planning
Het project gaat in 3 fases plaatsvinden:
1e fase:
Ik werk bij de Koninklijke Marine en ben tot het einde van dit jaar varende, ik hoop in deze periode zoveel mogelijk uit te zoeken zodat ik bij thuiskomst gelijk aan de slag kan.
2e fase:
Het verstevigen van de auto.
3e fase:
Het inbouwen van de elektromotor.
Nog uit te zoeken:
- Wat is beter, de huidige assen verstevigen of Mehari/Acadiane assen aanschaffen Wordt waarschijnlijk een chassiswissel met een verschuur/wheels chassis
- Kan de huidige benzinetank blijven
- Hoe moet de motorkap precies worden, en is er eventueel een soort van kap te maken ivm. luchtweerstand
- Wat voor motor/accu is geschikt
- Hoe drijft deze de achteras aan
- Hoe gaan de beide motoren samenwerken
- Hoe kan er op 1 van beide motoren worden gereden
- Waar haal ik een exemplaar van ‘Ici commence l’aventure’ vandaan
Nog veel uit te zoeken, voorlopig is het nog enkel een hersenspinsel maar we gaan wel zien wat het wordt! [/b]
Laatst gewijzigd door Erasmo op di 3 nov, 2015 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat versta jij onder zwaar terrein? Want uiteindelijk wil ik er ook een paar raids mee gaan doen.AZL57 schreef:Normale assen zij stevig genoeg. Onze 4x4 kan ook zwaar terrein aan zonder problemen.
Originele benzinetank positie lastig ivm plaats voor aandrijfassen.
Succes met je projekt
Heb trouwens het geluk dat ik vlakbij een bedrijf woon dat zich specialiseert in het ombouwen van auto's naar elektrisch, met een beetje geluk kan ik daar de accu vandaan halen.
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Ik zeg zéér gaaf project!Ramon schreef:ik zeg gaaf project!!!!
Heb je de site van Barbour al bekeken? Die bouwt 4x4 2cv's. Wel op benzinemotorbasis, maar wellicht kun je toch nog inspiratie vinden voor jouw project op zijn site: http://www.2cv4x4.com/
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
- Bluespirit
- Beginner
- Berichten: 49
- Lid geworden op: ma 26 nov, 2007 19:37
- Locatie: Brielle
Dat Burton bezig is met een elektra Burton is volgens mij een broodje aap.
Ze zouden op de autorai aanwezig zijn, maar toen ik er naar vroeg ontweken ze mijn vraag en ze hebben hem nog steeds niet.
In Frankrijk zit een bedrijf waar je een complete ombouw set kopen om je motor te vervangen door een elektra motor. En in Hongarije rijdt ook al iemand rond die het zelf gedaan heeft met veel technische informatie op zijn website.
Maar om voor je normale motor te houden en achter een elektra motor te plaatsen, dat wordt wel heel apart. Ik ben wel heel benieuwd naar de voortgang van je project.
Veel succes.
Ze zouden op de autorai aanwezig zijn, maar toen ik er naar vroeg ontweken ze mijn vraag en ze hebben hem nog steeds niet.
In Frankrijk zit een bedrijf waar je een complete ombouw set kopen om je motor te vervangen door een elektra motor. En in Hongarije rijdt ook al iemand rond die het zelf gedaan heeft met veel technische informatie op zijn website.
Maar om voor je normale motor te houden en achter een elektra motor te plaatsen, dat wordt wel heel apart. Ik ben wel heel benieuwd naar de voortgang van je project.
Veel succes.
Dit bedoel ik met zwaar terrein
http://www.2cv4x4.nl/historie/HOMEPAGEx.htm
Maar je kunt ook nog je wielarmen versterken kijk ook eens op de site van een 2cv cross club.
http://www.2cv4x4.nl/historie/HOMEPAGEx.htm
Maar je kunt ook nog je wielarmen versterken kijk ook eens op de site van een 2cv cross club.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Is een heel logische keuze, als je met de elektromotor van stilstand weg rijdt, trekt deze enorme hoeveelheden ampere's. Door gebruik te maken van een versnellingsbak reduceer je dat aanzienlijk.Rossero schreef:Burton is bezig met de ontwikkeling van een elektromotor die op een 2cv versnellingsbak past. Het concept van de versnellingsbak snap ik alleen nog niet omdat een elektromotor maar één versnelling nodig heeft. Hoe was je van plan deze auto door de keuring heen te krijgen?
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Voor de EV motor optie zoals de TS wil zou ik concenpt van 4x4 gebruiken van babour met een koppeling in de achterste bak (en nee dat hoeft geen koppelingsplaat te zijn, maar er zijn askoppelingen verkrijgbaar) zodat je de achterste bak los kan koppelen van de voorste, voor als je EV wilt rijden.
Alleen dat verstevigen van je verzinkte chassis is ook niet echt fijn. Je moet alle zink er af slijpen voordat je fatsoenlijk kunt gaan lassen. Dus op die plekken is de roestbescherming ook meteen om zeep.
Als je chassis hebt met lossen bovenplaat zou ik er eens aan gaan denken om in de tussenruimte de opslagplek te maken voor je accu's voor de EV.
Uitgaande van 30-40 Km/h zou 5KW meer dan voldoende moeten zijn. Die kosten zo rond de 500 euro en heb je als platte schijf motor. Je hebt ze ook met een door en door as, zodat je ze zelfs tussen een aandrijfas kunt monteren.
Ik ben er namelijk ook al geruime tijd mee bezig, maar de kosten van een compleet EV systeem liggen momenteel op de 4000 tot 6000 euro. Echter met een 5KW systeem kun je die kosten halveren.
Als je 16 accu's hebt van 12 volt en 26 ampere dan heb je voldoende om 1 uur te rijden.
Het mooiste zijn natuurlijk Lion accu's, maar die zijn erg duur en het laadsysteem is ook erg duur.
Alleen dat verstevigen van je verzinkte chassis is ook niet echt fijn. Je moet alle zink er af slijpen voordat je fatsoenlijk kunt gaan lassen. Dus op die plekken is de roestbescherming ook meteen om zeep.
Als je chassis hebt met lossen bovenplaat zou ik er eens aan gaan denken om in de tussenruimte de opslagplek te maken voor je accu's voor de EV.
Uitgaande van 30-40 Km/h zou 5KW meer dan voldoende moeten zijn. Die kosten zo rond de 500 euro en heb je als platte schijf motor. Je hebt ze ook met een door en door as, zodat je ze zelfs tussen een aandrijfas kunt monteren.
Ik ben er namelijk ook al geruime tijd mee bezig, maar de kosten van een compleet EV systeem liggen momenteel op de 4000 tot 6000 euro. Echter met een 5KW systeem kun je die kosten halveren.
Als je 16 accu's hebt van 12 volt en 26 ampere dan heb je voldoende om 1 uur te rijden.
Het mooiste zijn natuurlijk Lion accu's, maar die zijn erg duur en het laadsysteem is ook erg duur.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
die ami heeft, zo hoog, wel wat weg van een range rover. gaaf!AZL57 schreef:Dit bedoel ik met zwaar terrein
http://www.2cv4x4.nl/historie/HOMEPAGEx.htm
Maar je kunt ook nog je wielarmen versterken kijk ook eens op de site van een 2cv cross club.
albert van 123 ignition heeft natuurlijk ook een hybride eend, met een elektromotor aan de bak hangen. wie weet kun je bij hem eens om raad vragen?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Op mijn website staat een pdf van "ici commence l'aventure".
http://www.2cvtransahara.nl/index.php?o ... &Itemid=40
http://www.2cvtransahara.nl/index.php?o ... &Itemid=40
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl