Pagina 2 van 3
Geplaatst: vr 22 okt, 2010 20:20
door Punky
Vandaag toch een nieuwe electronische SR gemonteerd. Maar deze geeft ook 15,7V max af. Vreemd allemaal. Deze doet dus precies hetzelfde als die andere nieuwe electronische die ik heb liggen.
Ami rijdt er niks minder om en accu wordt ook niet warmer dan normaal.
Weet iemand het?
Zal de accu van de eend eens monteren.
Geplaatst: vr 22 okt, 2010 20:28
door Wammes Waggel
Wat een optie zou kunnen zijn....
Maar nu ben ik heel erg aan het koffiedik kijken..
Is dat de multimeter TE goed is.
Met andere woorden dat de effectieve spanning wel 14,4 is maar dat er pieken/blokken in zitten die voor een uitslag van 15,7 zorgen.
Om daar een zekere uitspraak over te kunnen doen moet je eigenlijk de spanning op de accu op een scoop zetten om te kijken of de aangeboden spanning echt gelijkspanning is of dat er toch nog een wisselspanningscomponent in zit.
Geplaatst: vr 22 okt, 2010 20:45
door Punky
Wat is een scoop precies.
De meter op het dashboard geeft trouwens wel een nette waarde aan. Al zit hij in het meest gunstige geval net tegen het rode gedeelte aan, maar er zeker niet ver in.
Geplaatst: vr 22 okt, 2010 20:54
door supercees
Punky schreef:Wat is een scoop precies.
Scoop kan verwijzen naar:
een afkorting van oscilloscoop
een Nederlands tijdschrift Scoop
een Belgisch tijdschrift
een uit het Engels afkomstige term voor een primeur
een film van Woody Allen
een dance-act
een Canadese tv-programma
een hockeyvereniging uit Sittard
een studentenhockeyvereniging uit Delft
een richtkijker op een Sluipschuttersgeweer
een boek van Evelyn Waugh
een hockeyterm voor een manier om een hoge bal te spelen
een oscilloscoop is een electronisch meetinstrument met een schermpje waarop een golfpatroon te zien. werking heb ik nooit begrepen...
Geplaatst: vr 22 okt, 2010 21:18
door André Post
Lenen?
Ik heb er een paar.
Geplaatst: vr 22 okt, 2010 21:20
door achtpeter
Ik denk niet dat een gevoelige volt- of universeelmeter heel korte hoge piekjes zal aanwijzen. De accu kun je immers beschouwen als een heel grote elektrolytische condensator, dus die dempt de pieken en dalen. Tenzij natuurlijk je accu bijna dood is, dan is hij een condensator met een te kleine capaciteit. Dat laatste kun je merken aan fluctuerende verlichting tijdens het rijden. Of je kunt het vaststellen door je groot licht tien minuten te laten branden en daarna te starten. Als de lampen helemaal uitgaan of als de startmotor niet ronddraait, heb je inderdaad een accuprobleem. In dat geval is het goed mogelijk dat je na een accuwissel geen pieken meer meet. Wel een duur experiment, natuurlijk...
Geplaatst: za 23 okt, 2010 06:26
door Wammes Waggel
Ik doelde ook niet op de piekmeting maar op de gem waarde meting die een (digitale)voltmeter doet. Afhankelijk van de meetwijze van de voltmeter kan die een (te) hoge spanning aangeven terwijl de effectieve spanning lager is.
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 13:24
door BasvanEerden
Bij de burton blijft hij ook steeds tegen het rood aanhangen en meet hij 14,7 - 14,9 Volt.
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 13:38
door backfire
14,7 is een goeie laadspanning. Aan welke kant van het rode?
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 13:45
door BasvanEerden
Aan de voorkant blijft hij er tegenaan hangen en soms ook het rode gebied in. Maar dan ineens blijft hij ervoor hangen.
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 15:26
door Gerard2cv
Het kan natuurlijk geen kwaad om de accupolen en klemmen en de andere kant van die kabels goed schoon te maken.dit kan het probleem veroorzaken
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 19:02
door Bjorn
meet ook eens de massakabel naar je spanningregelaar door. Als je regelaar geen goede massa maakt, blijft ie de dynamo aansturen. Ik zo eens gehad dat de spanning opliep tot 18v.
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 20:36
door BasvanEerden
Ik zal de accupolen is schoonmaken en moet je het dan nog inspuiten? En waar kan je het beste de accupolen mee schoonmaken?
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 21:58
door Punky
Accuklemmen en kabels zijn nieuw. Ik heb ook al een extra massa getrokken die vrijwel direct naar de accu gaat.
Net een andere multimeter erop gehad, maar hij blijft hem afregelen op 15,7V.
Geplaatst: di 26 okt, 2010 22:13
door BasvanEerden
Ik heb ook mijn accupolen schoongemaakt en ook de kabelaansluitingen. De voltmeter blijft vrij hoog staan met rijden. Want zijn acceptabele waarden? Kan het kloppen als ik mijn verlichting aanzet dat ongeveer 2 volt daling geeft? Want met draaiende motor geeft hij 14,7 volt en als ik mijn verlichting aan doe zakt hij tot ongeveer 12,4 Volt.