Spanning te hoog
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Spanning te hoog
Mijn Ami heeft een probleem met de spanning.
De laadstroom blijft hangen op 15,7. Nieuwe spanningsregelaar (electronisch) maakt geen verschil. De spanning blijft stationair, gas, lampen aan of uit 15,7V. Als ik de spanningsregelaar geen massa laat maken, dan klimt de spanning op naar 17 stationair. Een directe kabel tussen de massa van de accu en de massa van de spanningsregelaar zorgt voor een spanning van 15,7V. Dus de spanningsregelaar lijkt wel een goede massa te maken.
De draad van de spanningsregelaar naar de Dynamo gemeten (weerstand) en deze lijkt goed te zijn.
Alleen de + van de spanningsregelaar was een kabel waar de fransen aan geknoeid hebben. Deze was verlengd en de koperbanen waren alleen aan mekaar gedraaid, zonder ze verder af te schermen of vast te klemmen of iets dergelijks. Deze verbinding weer goed gemaakt.
De electronische spanningsregelaar doorgemeten met een losse voeding en een multimeter en deze werkt naar behoren.
Naar mijn weten is de Dynamo goed.
Wie kan mij vertellen waar ik het probleem moet zoeken?
De laadstroom blijft hangen op 15,7. Nieuwe spanningsregelaar (electronisch) maakt geen verschil. De spanning blijft stationair, gas, lampen aan of uit 15,7V. Als ik de spanningsregelaar geen massa laat maken, dan klimt de spanning op naar 17 stationair. Een directe kabel tussen de massa van de accu en de massa van de spanningsregelaar zorgt voor een spanning van 15,7V. Dus de spanningsregelaar lijkt wel een goede massa te maken.
De draad van de spanningsregelaar naar de Dynamo gemeten (weerstand) en deze lijkt goed te zijn.
Alleen de + van de spanningsregelaar was een kabel waar de fransen aan geknoeid hebben. Deze was verlengd en de koperbanen waren alleen aan mekaar gedraaid, zonder ze verder af te schermen of vast te klemmen of iets dergelijks. Deze verbinding weer goed gemaakt.
De electronische spanningsregelaar doorgemeten met een losse voeding en een multimeter en deze werkt naar behoren.
Naar mijn weten is de Dynamo goed.
Wie kan mij vertellen waar ik het probleem moet zoeken?
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 266
- Lid geworden op: do 30 jul, 2009 14:33
- Locatie: Vierlingsbeek
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 266
- Lid geworden op: do 30 jul, 2009 14:33
- Locatie: Vierlingsbeek
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
De accu geeft 12,9V.
Net nog een tijd bezig geweest. Uiteindelijk de nieuwe spanningsregelaar direct op de accu aangesloten met een nieuwe draad en een nieuwe draad van SR naar de Dynamo. En spanning blijft 15,5V. Dynamo vervangen, zonder resultaat.
Uiteindelijk wilde ik er voor vandaag mee ophouden, kreeg ik nog een laatste idee om even snel de oude mechanische SR te monteren. En wat denk je 14,9V Zoals het hoort dus.
Dus nu weer de mechanische erin gezet.
Het vreemde is dat deze vanmiddag ook 15,5V gaf. Maar wel met een draadboom die aan mekaar geknoopt was zonder af te schermen (12V die naar de SR gaat) en de draad die van de SR naar de Dynamo ging zat los op de SR geschoven en een krokodillenbekje zorgde ervoor dat deze er niet af kon vallen.
Kunnen deze slechte contacten het probleem geweest zijn???
Net nog een tijd bezig geweest. Uiteindelijk de nieuwe spanningsregelaar direct op de accu aangesloten met een nieuwe draad en een nieuwe draad van SR naar de Dynamo. En spanning blijft 15,5V. Dynamo vervangen, zonder resultaat.
Uiteindelijk wilde ik er voor vandaag mee ophouden, kreeg ik nog een laatste idee om even snel de oude mechanische SR te monteren. En wat denk je 14,9V Zoals het hoort dus.
Dus nu weer de mechanische erin gezet.
Het vreemde is dat deze vanmiddag ook 15,5V gaf. Maar wel met een draadboom die aan mekaar geknoopt was zonder af te schermen (12V die naar de SR gaat) en de draad die van de SR naar de Dynamo ging zat los op de SR geschoven en een krokodillenbekje zorgde ervoor dat deze er niet af kon vallen.
Kunnen deze slechte contacten het probleem geweest zijn???
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Zojuist nog een keer gemeten en de spanning was weer boven de 15,4V. Daarna even de auto oip contact laten staan met de motor uit, zodat de SR toch zijn stromtoevoer hield. En later nog een keer gemeten met motor aan en wat toeren en de spanning zat op 15,1V. Het lijkt erop dat de kou invloed heeft op het systeem.
Ga ook mijn multimeter eens testen, mogelijk dat daar ook een afwijking in zit.
Ga ook mijn multimeter eens testen, mogelijk dat daar ook een afwijking in zit.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Hoe is dit eigenlijk afgelopen/opgelost?
Ik heb dit weekend ook ruzie met de spanningsregelaar.
3 nieuwe heb ik vrijdag aangeschaft. Twee van merk A en één van merk B.
Die van merk A laden beiden door tot 15,46 volt. Die van merk B laadt door tot 14,23 volt. ( er staat op de regelaar zelf 14,3 V)
Het laadstroommetertje in de auto komt in het grijs wanneer ik met lampen aan rij. Ook komt het metertje niet meer tot aan het midden.
De waardes met spanningsregelaar B zijn:
stationair: 14,01 V
iets gas: 14,2 V
grootlicht aan en met gas: 14,2 V
grootlicht en met ruitenwissers aan: 14,2 V
Dit zijn normale waardes. Maar het irriteert me dat het metertje niet meer goed aangeeft.
Vraag blijft wat er met die twee spanningsregelaars van merk A aan de hand is. Het zou toch wel toevallig zijn dat ze beide kapot zouden zijn.
Jeroen
Ik heb dit weekend ook ruzie met de spanningsregelaar.
3 nieuwe heb ik vrijdag aangeschaft. Twee van merk A en één van merk B.
Die van merk A laden beiden door tot 15,46 volt. Die van merk B laadt door tot 14,23 volt. ( er staat op de regelaar zelf 14,3 V)
Het laadstroommetertje in de auto komt in het grijs wanneer ik met lampen aan rij. Ook komt het metertje niet meer tot aan het midden.
De waardes met spanningsregelaar B zijn:
stationair: 14,01 V
iets gas: 14,2 V
grootlicht aan en met gas: 14,2 V
grootlicht en met ruitenwissers aan: 14,2 V
Dit zijn normale waardes. Maar het irriteert me dat het metertje niet meer goed aangeeft.
Vraag blijft wat er met die twee spanningsregelaars van merk A aan de hand is. Het zou toch wel toevallig zijn dat ze beide kapot zouden zijn.
Jeroen
Ami6 Grand Confort 11/1967 73-27-EP
www.citroenami6.nl
www.citroenami6.nl
Het verhaal zal niet altijd opgaan, maar voor wat het waard is: De regelaar kan alleen goed regelen als ook de massa-aansluitingen ( van de regelaar en van de accu) in orde zijn. In mijn Ami 8, met zo'n aanhangregelaar met een drievoudige stekker, hielp het schoonmaken van de massadraad prima. Daarvoor had ik drie keer zonder resultaat de regelaar vervangen...
Dat ga ik dan ook maar eens doen.
Dat wordt dan na mijn vakantie. Gisteren heeft mijn voorste knaldemper het ook nog begeven, dus genoeg te doen . Ik kom er hier nog op terug!
Jeroen
Dat wordt dan na mijn vakantie. Gisteren heeft mijn voorste knaldemper het ook nog begeven, dus genoeg te doen . Ik kom er hier nog op terug!
Jeroen
Ami6 Grand Confort 11/1967 73-27-EP
www.citroenami6.nl
www.citroenami6.nl
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Met de nieuwe spanningsregelaar bleef de spanning te hoog. Zodoende de oude weer gemonteerd en toen deed hij het wel.
Moet er wel bij zeggen dat een van de draden naar de spanningsregelaar bloot lag en had een of andere fransman aan mekaar gebonden, maar niet afgetaped en een van de stekkers aan de spanningsregelaar zat niet vast met een moertje maar met een klem. Deze zorgde ervoor dat de draad er niet af kon vallen, maar de draad kon wel een paar mm los bewegen over de schroefdraad. Ook veel roest daar. Dus vermoedelijk slecht contact.
Moet er wel bij zeggen dat een van de draden naar de spanningsregelaar bloot lag en had een of andere fransman aan mekaar gebonden, maar niet afgetaped en een van de stekkers aan de spanningsregelaar zat niet vast met een moertje maar met een klem. Deze zorgde ervoor dat de draad er niet af kon vallen, maar de draad kon wel een paar mm los bewegen over de schroefdraad. Ook veel roest daar. Dus vermoedelijk slecht contact.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
De aansluitingen van de massadraden goed gereinigd etc.
De waarden die ik meet zijn goed. Het metertje staat ook weer in het midden.
De twee electronische spanningsregelaars van merk A blijven beiden te hoog bijladen. (15, 6). Zou dit met opzet zo zijn ingesteld?
Merk B doet het nu goed.
Jeroen
De waarden die ik meet zijn goed. Het metertje staat ook weer in het midden.
De twee electronische spanningsregelaars van merk A blijven beiden te hoog bijladen. (15, 6). Zou dit met opzet zo zijn ingesteld?
Merk B doet het nu goed.
Jeroen
Ami6 Grand Confort 11/1967 73-27-EP
www.citroenami6.nl
www.citroenami6.nl