Pagina 2 van 2
Geplaatst: wo 31 mar, 2004 22:17
door Joos
goed idee,
doe ik misschien. (was ik al van plan)
morgen eens met halve choke en op het gehoor proberen...
Geplaatst: do 1 apr, 2004 23:20
door Hanzzl69
Ik heb ook 123. Ik start door de sleutel om te draaien, trek tegelijk de choke vol open, geef een klein beetje gas als ik hoor dat de motor aanslaat en laat het gas dan weer los. Met de choke komt de motor op toeren, dat fluctueert een beetje. Als de toeren op 1 niveau blijven ga ik rijden. Aan het eind van de straat gaat de choke weer uit, tenzij ik merk dat de motor af dreigt te slaan bij het stoplicht. Dan zet ik de choke weer een beetje open tot ik verder rij.
Ene ... ik blijf met m'n poten van het koppelingspedaal af bij het starten.
Geplaatst: do 1 apr, 2004 23:21
door Lelijke Eend
Hanzzl schreef:(...)Ene ... ik blijf met m'n poten van het koppelingspedaal af bij het starten.
Waarom?
Geplaatst: vr 2 apr, 2004 12:17
door Bullit
inderdaad...waarom? Je motor start net wat makkelijker als de bak niet hoeft mee te draaien...
B.
Geplaatst: vr 2 apr, 2004 16:31
door Joos
Het lukte vrij goed...
eerst halve choke, toen hij begon te hikken wat gas...
hij sloeg aan, maar ook meteen weer af.
dan volle choke en opnieuw proberen...
na even emt volle choke naar halve, en dan steeds maar verminderen.
Geplaatst: za 3 apr, 2004 17:54
door Christian
Bullit schreef:inderdaad...waarom? Je motor start net wat makkelijker als de bak niet hoeft mee te draaien...
B.
Dat klopt, maar als je van de koppeling af blijft, draait de prise-as mee, waardoor de olie al door de bak gespetterd wordt, waardoor je tandwielen en lagers gesmeerd worden, voordat je er kracht op zet bij het wegrijden.
Geplaatst: za 3 apr, 2004 21:03
door Joos
Zorg er wel voor dat ie uit versnelling staat!
Geplaatst: wo 7 apr, 2004 17:36
door Gast
ontsteking maakt zeker uit als je ontsteking goed afgesteld staat moet hij altijd direct aanslaan als je een beetje gas of choke geeft. bij een slechter afgestelde ontsteking start hij vaak wat lastiger. bovendien verschilt het van eend tot eend hoe hij het beste start. maar als hij niet vrijwel direct start moet je toch de afstelling controleren. een eend hoort altijd makkelijk te starten.
groet Frank
p.s. ik heb mijn mercedes diesel uit 1970 vaker met de eend gestart als anderom.
Geplaatst: wo 7 apr, 2004 18:13
door Joos
dat heb ik nog gehoord.
ik dacht dat de ontsteking dus niet goed zat,
maar blijkbaar verzoop ik hem gewoon altijd