Pagina 2 van 6
Geplaatst: zo 11 apr, 2010 10:01
door Bull Frog Bleu
en al aan de slag met de body?
je kan er (ingekorte) 2cv6 bodemplaten in lassen in combinatie met een 6je voetenbak.
Dan heb je het eerste probleem al opgelost. chassis inkorten en dan past hij erop als het goed is.
foto's zijn altijd welkom

Geplaatst: zo 11 apr, 2010 11:59
door henk
Bull Frog Bleu schreef:en al aan de slag met de body?
je kan er (ingekorte) 2cv6 bodemplaten in lassen in combinatie met een 6je voetenbak.
Dan heb je het eerste probleem al opgelost. chassis inkorten en dan past hij erop als het goed is.
foto's zijn altijd welkom

Nee helaas, de body in nog niet 'thuis'. Nog even wachten dus. De wielbasis zal wel kloppen (ik was in de war gebracht door deze link
http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... html#_1953). Maar diverse personen hebben hun AZ(U) nagemeten en komen uit op ca. 240 cm (is dan gelijk aan mijn chassis). Verder wil ik proberen om het uiterlijk zo origineel mogelijk te houden (trouwens hiervoor zoek ik nog documentatie, heeft iemand wat?). Voor het interieur zal ik wel wat concessies moeten doen: hoewel ik het dashbord graag zo wil houden zal het met de 12V van de 2CV6 motor wel niet gaan lukken (misschien zo min mogelijk meters aanpassen?).
Het schutbord, voetenbak en de bodemplaten worden vervangen. De rest wordt aangepast. Vraag ik me alleen nog af of de koplampen in de loop van de tijd ook veranderd zijn. Het liefste doe ik de originele lampen erop (zijn die nog te krijgen?). En natuurlijk zo'n spiegeltje op het linkerspatbord.
Foto's worden uiteraard geplaatst. Nadere berichten volgen.[/img]
Geplaatst: zo 11 apr, 2010 12:31
door marcopr
-Voor je dashbord is een leuk altenatief een jaren 60 dashbord. Dat is klein, en de redelijk eenvoudig naar 12 volt om te zetten.
-Een stalen stuur natuurlijk.
-Het belangrijkste verschil van koplampen is dat ze bij een ribbelkap wat dichter bij elkaar staan dan bij de eenden van na '70. Je kan een oud lamphuis met oud glas en spiegel pakken. En je hoeft alleen maar een 12 volt lamp met fitting te monteren. Gerard2cv weet vast wat je dan moet pakken.
-Ik had nog aan de wielen gedacht. Maar een AU had 400 velgen met een pilote band. Ik weet niet of die de snelheid van een 2cv6 goed aankan en de AZU had een 135/400 band. Mooi maar kosten een vermogen.
ALs je nu een dichte (in het midden zit geen vierkant gat) begin jaren 60 velg pakt met een Mabor bandje erop ziet het er wel oud uit maar is het veeeel betaalbaarder. Of een (tweede hands)135 Michelin erop.
Zie voor de velgen bijvoorbeeld deze ad.
http://link.marktplaats.nl/336348042
Hoeft zeker niet veel te kosten, maar wel een mooie oude bolle dichte velg.
En foto's; Googlen doet veel, kijk eens op de fotosite van Martijn, doe een oproep op het Franse forum 2pattes.
Een exacte kopie kan het niet worden. Maar als je het gevoel en de sfeer van de eerste Franse bestellers kan weergeven dan is het gelukt.
Geplaatst: ma 12 apr, 2010 07:53
door Gerard2cv
Het klopt dat die oude eendjes nog die oude franse koplampen hadden.
Je moet dan de reflectors van aan a-symetrische koplamp over zetten
Het kan zijn dat die oude franse nog met clipjes zitten,maar die nieuwe moet je er tegen lijmen met siliconenkit oid.
Geplaatst: ma 12 apr, 2010 16:49
door AZL57
Waarom zou je je dashbord voor 12 volt moeten aanpassen? Een ander lampje in de km-teller moet genoeg zijn. De rest moet ook werken op 12 volt.
Geplaatst: ma 12 apr, 2010 17:16
door Gerard2cv
Welke Rest?

Geplaatst: ma 12 apr, 2010 17:45
door marcopr
Dashboard naar twaaf volt aanpassen.....
dan bedoel inderdaad de lampjes en mogelijk fittingen.
Gerard2cv weet vast hoe de Kilometer kabel past
Geplaatst: ma 12 apr, 2010 18:02
door Gerard2cv
Als het om die teller links bovenin gaat,is er maar 1 kabel die past.
Geplaatst: ma 12 apr, 2010 19:54
door AZL57
Ja een oude, die is wat langer dan de moderne. en met de rest bedoelde ik de amperemeter, die heeft niets van doen met voltage

Geplaatst: ma 12 apr, 2010 19:58
door marcopr
Ik dacht eigenlijk om een 18 pk dashbordje te monteren, maar als die oude past is dat nog veel beter.
Zo, de eerste foto's van de A(Z)U 1953/1954
Geplaatst: vr 7 mei, 2010 21:36
door henk
'Zij' is thuis! De eerste foto's komen eraan. De body ziet er voor haar leeftijd inderdaad goed uit. Wel moeten vervangen worden: bodemplaten, dorpels, achterbalk laadruimte, linker en rechter zijpaneel, deel bodem laadruimte. Dat was het wel zo ongeveer. De rest (schutbord, deuren?) aanpassen op het 2cv6-chassis/motor.
Wij gaan ons best doen (kan helaas wel even duren, ben eerst nog bezig met een andere koets).
Fourgonnette 1953 op 2cv6 chassis
Geplaatst: di 30 aug, 2011 11:18
door henk
Even een update:
het bestelgedeelte van de koets is nagenoeg gerestaureerd (lees: bodemplaats, zijschermen, tussenschotten en bodemsteun zijn vervangen). Ga nu verder met het voorste deel: bodemplaten, dorpels, voetenbak en eventueel het schutbord.
Maar nu komt het probleem: in eerste instantie was het de bedoeling (zie titel topic) om de koets op een 2cv6 met 32pk motor te plaatsen om zo mooi met het huidige verkeer mee te kunnen komen. Echter: zo langzamerhand (aangestoken door de berichten over de azu 1966 (
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=102 ... sc&start=0) begin ik het toch mooier te vinden om het zoveel mogelijk origineel te houden.
Kan het volgende: een oud chassis (met frotteurs en batteurs?), het originele dasbord, maar wel een 2cv6 motor?
En waar moet ik op letten als ik een 'oud' chassis koop. Ik bedoel: nu heb ik alleen de koets. Het chassis en de motor komen dan van andere donoren: is zoiets wel legaal op de weg te krijgen?
Fourgonnette op 2cv6 chassis
Geplaatst: di 30 aug, 2011 11:19
door henk
Euh: graag wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen met foto's: alleen hoe plaats ik die?
Geplaatst: di 30 aug, 2011 11:30
door Bull Frog Bleu
Leuk dat je weer even een update doet. Was lange tijd stil rondom het project.
Foto's plaatsen kan als je ze eerst dropt op een site zoals flickr of mijnalbum.nl. Link van de foto vervolgens kopieeren en dan invoegen in topic door op button IMG te drukken. En dan krijg je zoiets:
IMG ...(www.foto1_AU1953)..IMG/
Was de AU koets overigens ooit uit leeuwarden geplukt? Daar heeft lange tijd één in de schuur te koop gestaan namelijk.
forugonnette op 2cv6 chassis
Geplaatst: di 30 aug, 2011 12:18
door henk