Pagina 2 van 3
Geplaatst: do 27 mei, 2010 08:37
door Willem2
De cilinder die de uitlaatslag verricht, die dus de onnodige vonk krijgt, is toch gewoon leeg. Of zie ik dat verkeerd?
Het maakt dan dus niet uit wat er gebeurt, het lijkt me raar dat het ontbreken van een vonk aan die kant een beter rendement van de motor oplevert. En een ander geluid snap ik al helemaal niet.
Of snap ik iets niet?
Geplaatst: do 27 mei, 2010 10:12
door vantasy
Ik wil hier niet het principe van de 2 CV ter discussie stellen maar vraag mij af of men nu 70 jaar later misschien voor een ander principe van ontsteken zou kiezen.
De uitlaatslag wordt opgevolgd door de inlaatslag. Voordat de zuiger in zijn hoogste stand is is de inlaatklep al aan het open gaan, dat noemt men klepoverlap. Op dat moment is er ook een vonk. Vlgs de HD -tuner krijg je daardoor ook een kleine verbranding die met een plof gepaard gaat. Door de vonk weg te nemen is er geen plof dus een ander motor geluid en is bij de aanzuigslag meer mengsel aanwezig. Dit is de achterliggende theorie en ik had graag de mening van 2CV techneuten daarover.
voor werking
http://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor
Geplaatst: do 27 mei, 2010 13:14
door Willem2
Als er iets verbeterd kan worden, waarom niet? Ben ik helemaal voor.
Maar bij een Harley motor zijn de zuigers niet tegelijkertijd op het hoogste punt, bij een eend wel.
Kijk en vergelijk:
Harley
boxer
Geplaatst: do 27 mei, 2010 13:49
door vantasy
Ja dat is wel zo, maar het gaat erom dat bij de uitlaatslag er een vonk is en dat is bij HD ook teminste bij de oudere modellen.
vergeten we de vergelijking.
De vraag is, zou het uitmaken als bij de uitlaatslag geen vonk plaats vindt en zo ja, hoe bereik je dat.
Geplaatst: do 27 mei, 2010 14:17
door backfire
Door twee kontaktpunten te montere, voor elke cilinder 1. de ontsteking die op de nokkenas zit en draait dus al de helft van het aantal omwentelingen. Of door gebruik te maken van megasquirt, nulsensor voor krukas en dan nog gewone sensor voor de ontsteking. Klinkt simperl maar je zal moeten bepalen wanneer cilinder 1 in de ontbrandingsslag is, dan moet je nog een slag verder want je hebt namelijk voorontsteking nodig en dan kan je de andere cilinder ontsteken.
Waarom wil je het? De meeste motorfietsen worden nog steeds gemaakt met dubbelvonkenede bobines. De enige reden om dit niet te doen is om beter aan de milieueisen te kunnen voldoen. Maar dan moet je ook aan de EGR en dat is wel het laatste wat je wil.
Geplaatst: do 27 mei, 2010 14:23
door backfire
Voor een betere vulling hoef je niets te doen aan het vonken maar ga je flowen. Een juiste flow zorgt ervoor dat uitlaatgassen er uit getrokken kunnen worden en inlaatgassen er goed ingezogen kunnen worden.
Beste optie, monteer een turbo.
De HD tuner heeft waarschijnlijk vergeten te vemelden dat de nokkenas andere overlap heeft en dat de boel geflowd is, dan krijg je zo wie zo een ander motorgeluid, zeker bij Harley.
Veel van het motorgeluid wordt gevormd door de vorm van de cilinderkop, uitlaatpoorten en uitlaatbuis. Zo probeert men al jaren het geluid van een Duc na te maken. Maar door de vorm en constructie blijft deze altijd een ander geluid maken dan bijvoorbeeld een SV1000.
Geplaatst: do 27 mei, 2010 19:57
door Bertje Beige
Ik heb een ZX gehad met zogenaamde DIS ontsteking, en mij is verteld dat dat hetzelfde principe is als bij de 2CV, dus tot een jaar of 10 geleden werd dit principe nog gebruikt.
Geplaatst: vr 28 mei, 2010 11:30
door AZL57
Daf en Panhard hadden een tweecylinder boxer met verdeler. Iemand enige ervaring hiermee?
Geplaatst: vr 28 mei, 2010 11:34
door backfire
Ja veel ervaring met verdelers, wordt je er blij van, nee, want ook met een verdeler heb je problemen door de roternde verdelen en overspringende vonk. Maar idee is er wel, als je van nokkenas met tandriem een 2:1 overbrenging maakt een daarmee wat halsensoren ontsteking gaat maken. Alleen eerst even BDP van cilinder 1 gaan bepalen. Leuk idee voor de crea's onder ons.
Geplaatst: za 29 mei, 2010 21:05
door flash
Volgens mij is dit ook met de MegaSquirtII op te lossen. In ieder geval een interessant puntje om mee te pakken!
Geplaatst: za 29 mei, 2010 22:30
door vantasy
Met twee set puntjes zou het moeten gaan en twee bobines maar dan heb je wel 1 nok nodig en niet twee. Het tweede setje moet wel zo gemonteerd worden dat het verschoven kan worden om dezelfde voorontsteking te krijgen want het huis kun je maar 1 keer verstellen.
Een andere mogelijkheid is misschien het bestaande systeem met een vliegwielsensor die dan een schakeling geeft zodat bij de uitlaatslag de vonk wordt geelimineerd
Graag nog ideeen.
Geplaatst: zo 30 mei, 2010 00:00
door supercees
vantasy schreef: Voordat de zuiger in zijn hoogste stand is is de inlaatklep al aan het open gaan, dat noemt men klepoverlap. Op dat moment is er ook een vonk. Vlgs de HD -tuner krijg je daardoor ook een kleine verbranding die met een plof gepaard gaat.
bijna goed: klepoverlap is net wat anders, dat betekent dat de uitlaatklep nog niet volledig gesloten is op het moment dat de inlaatklep opent. de verbrande gassen "zuigen" als het ware nieuw mensel binnen zodat er een betere vulling is. inderdaad is de zuiger op dat moment nog niet in het bovenste dode punt.
dus in theorie is hier inderdaad voordeel te behalen.
er is natuurlijk nu reeds de electronische onsteking, die altijd op tijd staat en een krachtiger vonk bewerkstelligt en een eenvoudig, relatief goedkoop en bewezen middel om wat meer vermogen te creeeren.
als het je lukt een combinatie van beide te fabrieken, dan zullen er veel mensen geinteresseerd zijn...
Geplaatst: zo 30 mei, 2010 11:58
door vantasy
Ik zou als leek toch zeggen dat het geen enorm probleem zou moeten zijn om b.v. bij de 123 ontsteking 1 keer een vonk weg te laten.
Geplaatst: zo 30 mei, 2010 12:00
door Captain Krimson
vantasy schreef:Ik zou als leek toch zeggen dat het geen enorm probleem zou moeten zijn om b.v. bij de 123 ontsteking 1 keer een vonk weg te laten.
dat zou inderdaad niet moeilijk moeten zijn, maar dan krijgt één van de twee cylinders tijdens de arbeidsslag geen vonk en doet niet meer mee.
Geplaatst: zo 30 mei, 2010 12:45
door Willem2
Dat geeft dan iig een ander motorgeluid