Alleen bij arbeidsslag een vonk
-
- Beginner
- Contacteer:
Alleen bij arbeidsslag een vonk
Misschien een rare vraag. De eenden motor heeft een ontstekingsysteem waarbij de twee bougies gelijktijdig vonken. Er is dus ook een vonk bij een niet arbeidsslag. IK weet dat bij Harley Davidson hetzelfde principe plaats vindt. Ik weet van iemand die de HD ontsteking zo heeft veranderd dat alleen die cilinder die een arbeidsslag heeft een vonk krijgt. Het gevolg zou zijn meer vermogen en een totaal ander motorgeluid. Het zou betekenen dat je twee set puntjes in de ontsteking moet hebben
Heeft iemand ooit gehoord van iets dergelijks bij een eend?
Heeft iemand ooit gehoord van iets dergelijks bij een eend?
Het klinkt wel leuk. Maar ik vraag me af waarom HD en Citroen dan voor het bestaande principe gekozen hebben?
Over het technische gedeelte kan ik je geen antwoord geven.
Overigens, nu we het toch hebben over een keertje extra vonken, een HD toerenteller kun je simpel gebruiken in je 2cv. Toch handig die overeenkomsten.
Over het technische gedeelte kan ik je geen antwoord geven.
Overigens, nu we het toch hebben over een keertje extra vonken, een HD toerenteller kun je simpel gebruiken in je 2cv. Toch handig die overeenkomsten.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Voor de Eend heeft dat waarschijnlijk te maken met de eenvoud: minder onderdelen, geen verdeler, maar het werkt allemaal precies goed. Zo is de hele Eend ontwikkeld!TB schreef:Het klinkt wel leuk. Maar ik vraag me af waarom HD en Citroen dan voor het bestaande principe gekozen hebben?

Ik kan je helaas niet helpen bij het interessante idee van een systeem waarbij je nog maar voor de helft vonkt. Hopelijk een andere forummer wel.
Ik kan wel vertellen waarom hij tegelijk op twee cylinders vonkt, dit komt omdat beide cylinders tegelijk naar buiten en binnen bewegen. Dus per rotatie is er maar één ontsteking op beide cylinders tegelijk. Het is ook heel erg simpel waarom meneer citroen het zo heeft gedaan qua cylinderbeweging en dat heeft er mee te maken dat de cylinders anders allebei tegelijk naar links en rechts zouden bewegen. Hierdoor zou de motor uit evenwicht raken en gaat dan 'tegen' bewegen. De auto gaat dan hevig naar links en rechts bewegen. Bij een harley heb je eigenlijk een V2 die een kwartslag gedraaid is. De krachten lopen hierbij in de lengterichting van het voertuig (stabieler) en vooral naar beneden. Hierbij kunnen de cylinders ook om en om vonken. Als de cylinders bij een harley tegelijk zouden bewegen zou de motor juist op en neer 'hupsen'. Het schudden van de motor van een eend word dus ook niet veroorzaakt door de translatiekracht van de cylinders maar de rotatiekracht van de motor.
Hieronder kun je goed zien dat de cylinders tegenover elkaar op de as zitten en daardoor tegelijk naar binnen en buiten bewegen:

Kort samengevat, de bougies vonken dus niet onnodig tegelijk
Hieronder kun je goed zien dat de cylinders tegenover elkaar op de as zitten en daardoor tegelijk naar binnen en buiten bewegen:

Kort samengevat, de bougies vonken dus niet onnodig tegelijk

-
- Beginner
- Contacteer:
Als de ene cilinder een arbeidsslag maakt hoeft de andere cilinder geen vonk te krijgen. Echter door het eenvoudige elektrische systeem is dit wel zo. Het zou wenselijker zijn als die tegenoverliggende vonk er niet is omdat er ook in deze cilinder een lichte ontbranding van restgassen blijkt plaatst te vinden door klepoverlap. Als deze tweede vonk er niet zou zijn dan zou de arbeidsslag krachtiger zijn door betere vulling. Dat was de uitleg van de HD-tuner.Kort samengevat, de bougies vonken dus niet onnodig tegelijk
Maar als je kijkt naar een boxermotor dat gaan beide cilinders toch tegelijk door dezelfde fasen heen?

Of begrijp ik het princype van de motor verkeerd en zuigt de ene cilinder benzine aan terwijl de andere juist de benzine laat ontsteken? Ik had altijd het idee dat er bij iedere rotatie een ontsteking was. Dan heb ik niets gezegd!

Of begrijp ik het princype van de motor verkeerd en zuigt de ene cilinder benzine aan terwijl de andere juist de benzine laat ontsteken? Ik had altijd het idee dat er bij iedere rotatie een ontsteking was. Dan heb ik niets gezegd!
Laatst gewijzigd door Rossero op wo 26 mei, 2010 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Veelvuldig poster
zou dat dan betekenen dat de uitlaatgassen net iets schoner gebrand worden?vantasy schreef:Als de ene cilinder een arbeidsslag maakt hoeft de andere cilinder geen vonk te krijgen. Echter door het eenvoudige elektrische systeem is dit wel zo. Het zou wenselijker zijn als die tegenoverliggende vonk er niet is omdat er ook in deze cilinder een lichte ontbranding van restgassen blijkt plaatst te vinden door klepoverlap. Als deze tweede vonk er niet zou zijn dan zou de arbeidsslag krachtiger zijn door betere vulling. Dat was de uitleg van de HD-tuner.Kort samengevat, de bougies vonken dus niet onnodig tegelijk
-
- Veelvuldig poster
nee, als het een tweetactmotor was had je gelijk, omdat het een viertact is wisselen de arbeidslagen elkaar af. Op het moment dat de linker cylinder de arbeidsslag heeft heeft de rechter de uitlaatslag, en andersom. Per arbeidsslag zijn er twee omwentelingen.Rossero schreef:Maar als je kijkt naar een boxermotor dat gaan beide cilinders toch tegelijk door dezelfde fasen heen?
(hopelijk heb ik de verwarring niet nog groter gemaakt

-
- Veelvuldig poster
-
- Beginner
- Contacteer:
Ik denk dat ie zuiniger en krachtiger wordt. Bij de loze ontsteking zit je op het punt van uitlaatklep dicht en inlaatklep open maar daar heb je een klepoverlap en op dat moment heb je een vonk waardoor brandstof nutteloos verbrandt. Het probleem met twee setjes contactpuntjes is dat wel iedere cilinder zijn eigen vonk krijgt maar omdat er twee nokken op de nokkenas zitten voor de ontsteking blijft hij zijn loze vonk houden, die zou je moeten kunnen elimineren
-
- Heavy user
-
- Veelvuldig poster
Citroen koos voor eenvoud maar vooral ook voor lage kosten. Het voordeel van eenvoud is dat er weinig aan defect kan gaan en vooral dat het weinig storingen geeft. Wie kent niet de ellende van niet-startende auto's in de jaren 1960-1970? Dat kwam door vocht in de verdelerkap. Je moest dan met een spuitbus over of in de verdelerkap het vocht bestrijden, nadat je de accu al half leeggestart had.
Geef mij maar een vonk extra die niets doet!
Geef mij maar een vonk extra die niets doet!