Pagina 2 van 3

Geplaatst: do 3 jun, 2010 13:51
door Rossero
De bumperbevestiging vind ik wel een goed idee, dat lijkt mij degelijker dan de sleepogen! Jammer alleen dat je dan een scharnier moet inbouwen, en ik zou niet weten waar ik die vandaan moet halen of hoe ik die moet opbouwen. Ik ga misschien dit weekeinde al kijken hoe ik er één kan bouwen!

Bedankt voor alle reacties

Geplaatst: do 3 jun, 2010 15:49
door Rossero
Het idee met de spanbanden lijkt mij ook wel wat, alleen ben ik bang dat er verkeerde krachten op komen te staan aangezien de afstand tussen de draagarmen varieert.

Geplaatst: zo 13 jun, 2010 23:58
door Rossero
Ik ben uiteindelijk gegaan voor het direct monteren aan het chassis. Hieronder de foto's van het eerste gedeelte, het scharnierende A-frame met koppeling komt volgende week!

Het zit in ieder geval zeer degelijk vast voor zover ik het nu kan inschatten! Beter dan een stangetje met een borgpen door de sleepogen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: ma 14 jun, 2010 07:17
door Geert
Ben je niet bang dat je de ogen van de scharnieren open trekt??
Ik zou voor een pen met bus gekozen hebben. Deze scharnieren zijn niet berekend op trek-krachten!!

Geplaatst: ma 14 jun, 2010 07:32
door AZL57
Ja dat zou ik ook zeggen. Zeker in een bocht wordt er flink gewrongen. Misschien kun je de ogen dichtlassen .

Geplaatst: ma 14 jun, 2010 09:43
door Rossero
De ogen heb ik reeds lichtgelast met een dubbele las! (op de tweede foto zie je de doorbranding) En de pennen ga ik ook nog rondom aflassen. Er word inderdaad flink aan getrokken, maar de krachten werken bij een minimale doorbuiging al vrijwel volledig op de voet van de pen, waardoor verdere doorbuiging zeer onwaarschijnlijk is. Ik gebruik dus eigenlijk alleen de materialen van de scharnier, de constructie pas ik aan. Misschien dat ik nog ga berekenen wat de maximale kracht is die het systeem aan kan.

Geplaatst: ma 14 jun, 2010 16:53
door Geert
Moet zo'n ding trouwens niet gekeurd worden??
Ik denk hierbij aan de verzekering in geval van een ongeluk .

Geplaatst: ma 14 jun, 2010 17:41
door Punky
Je bent voor de verzekering sowieso de Sjaak vermoed ik. Want de eend die geslopen wordt, wordt gezien als zelfstandig voertuig. Leg maar uit aan de verzekering waar de bestuurder was? ;-)

Geplaatst: ma 14 jun, 2010 21:18
door deusjevo

Geplaatst: di 15 jun, 2010 10:37
door Rossero
Omdat ik geen APK heb ga ik proberen om de auto aan de eisen van een ongeremde aanhanger lichter dan 750 kg te laten voldoen. Deze hoeft niet gekeurd te worden en hoeft maar aan weinig eisen te voldoen. Ik heb de scharnieren al gemodelleerd maar een stijfheidberekening lukte helaas nog niet, een huisgenoot van mij gaat dat nu voor mij doen. Maar ik verwacht dat hij stevig genoeg zal zijn!

Geplaatst: di 15 jun, 2010 13:39
door Race
lees ff die pdf: zonder APK triangelen mag niet...

Geplaatst: di 15 jun, 2010 13:42
door Rossero
Ja, ik heb die PDF al gelezen, en vele andere artikels en wetten omtrend de triangel. Vandaar dat ik hem qua eisen wil laten voldoen aan een aanhanger dan heb ik al die problemen niet. Vandaar ook dat ik de triangel direct wil bevestigen aan de auto.

Geplaatst: di 15 jun, 2010 16:24
door Punky
Zijn al vaak topics geweest over triangels. En de conclusie is dat een eend nooit een aanhanger kan worden. Als triangelen al mag, dan moet de eend verzekerd zijn en een geldige APK hebben.

Als hij ooit los zou raken, dan durf ik te wedden dat de verzekering moeilijk gaat doen. Maar het is je eigen verantwoordelijkheid. Suc6.

Geplaatst: wo 16 jun, 2010 12:43
door Rossero
Ja, het is ook voor korte afstanden, geen vakanties ofzo. Heen en weer naar de garage. Hij is gewoon goedkoper en makkelijker op te bergen dan een auto-ambulance. Daarnaast is voor een auto-ambulance vaak een E-rijbewijs nodig ivm het max toegestane gewicht.

Geplaatst: wo 16 jun, 2010 13:54
door Rossero
Okay, de scharnier is doorgerekend en wanneer hij compleet afgelast is en je hangt er een stuk of 10 acadyane's aan, dan is de maximale druk in de scharnier 36MPa. De maximale druk die staal aan kan voordat het vervormd is 250MPa. Daarbij komt dat er 2 scharnieren zijn bevestigd, dus ik verwacht wel dat het goed gaat komen!

Edit: hierbij nog een mooie print-screen:

Afbeelding

De grootste druk is waar de twee platen bij elkaar komen onder de lasnaad. De doorbuiging is overdreven weergegeven, de maximale doorbuiging is 16 micrometer.