Pagina 2 van 2

Geplaatst: wo 21 jul, 2010 20:36
door Kulio
The nosepicker schreef:
Ompolen is een noodoplossing bij overlijdende bobines. Maar het is zeker wel een handige tip om zo gewoon naar huis te kunnen rijden. (om daar met spoed een neiuwe bobine in je eend te knallen!)
Ompolen is helemaal geen oplossing voor een stervende bobine. Dat heeft Nosepicker niet goed begrepen. Aan een stervende bobine is niets meer te doen; die moet er uit.

Ompolen helpt als het contact te lang aangestaan heeft (zonder 123) waardoor er te lang een gelijkstroom door de bobine is gegaan. Er is dan een voormagnetisatie in het metaal van de bobine gekomen, waardoor het magnetisch veld niet meer goed wisselt als de puntjes de stroom onderbreken. Gevolg: de bobine wekt geen goede hoogspanning op. De remedie is de primaire kant van de bobineaansluiting omwisselen.

Geplaatst: do 22 jul, 2010 09:57
door Spookeend
ompolen is wel een (tijdelijke) oplossing, stervende bobines worden vaak te heet, bij een te hete bobine, te lang contact aan, hoge buiten temp, lang file rijden, kan de temp van de temp behoorlijk doen oplopen. Als de motor dan uit staat, of uit gaat, dan is ompolen gewoon een eenvoudig uit te proberen middel om te zien of het gewoon werkt. Werkt het, dan kun je rijden, en weet je wat het is, ben je klaar met een vere bobine. Werkt het niet, moet je wellicht verder zoeken, te hete carb, vlotterhoogte, etc.....

Kulio technische gedeelte is waar, maar te hoge vloeistof temp werkt ook ernstig tegen een goede werking in van een bobine. Het ompolen is dan een manier dat tijdelijk even te omzeilen......

Het is niet dat ik het zelf nooit gedaan heb ofzo, in de files van en naar mijn werk, vroeger.......

Geplaatst: do 22 jul, 2010 11:21
door the Nosepicker
Ompolen is helemaal geen oplossing voor een stervende bobine.
Aan een stervende bobine is niets meer te doen; die moet er uit.
Stimmt, niet dé oplossing, maar een noodoplossing zoals ik schreef. Om toch thuis te komen zonder te duwen, om dan met spoed de bobine te vervangen.
Het voorbeeld van Spookeend ken ik ook, bijvoorbeeld na een lange rit in een file terecht komen komen en op het moment dat het lijk dan afslaat hem met geen mogelijkheid gestart krijgen. Ondertussen flikkert een bouwvakker zijn broodtrommel voor m'n eend op de vluchtstrook leeg. ;)

Checken: bobine heet. Ompolen, starten, lijk op toeren houden en naar huis.
Met de eend van mijn vriendin wel vaker zo gestaan. En steeds zo weggekomen.

Maar idd, het is geen oplossing, die bobine moet er uit.

Geplaatst: do 22 jul, 2010 20:39
door achtpeter
Ompolen is een remedie als je het contact te lang hebt laten aanstaan bij stilstaande motor. De bobine wordt dan niet alleen te heet, de weekijzeren kern wordt ook permanent magnetisch. Door om te polen en een minuutje te wachten (weer met contact aan) en contactpuntjes gesloten) wordt het permanente veld teniet gedaan. Daarna starten en rijden maar, tenzij de bobine ook nog kapotgekookt is. Soms is ompolen een definitieve oplossing, soms helpt het een beetje en in het meest dramatische geval (verbrande wikkelingen) helemaal niet.