Motor valt uit en maakt stotend geluid bij optrekken

Gebruikersavatar
Danitsja
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: di 21 okt, 2008 19:31
Locatie: Vlaardingen

Motor valt uit en maakt stotend geluid bij optrekken

Bericht door Danitsja » zo 18 jul, 2010 09:50

Hoi allemaal,

Ik ben 5 dagen geleden vertrokken naar Zuid-Frankrijk maar helaas niet probleemloos. Inmiddels zit ik wel in het Zuiden maar met een hoop problemen met het eendje. Wij hebben het volgende probleem: als de motor koud is start het prima en loopt hij ook goed. Zodra we enige tijd hebben gereden en wij in een file of stil moeten staan, gaat de motor steeds trager, gaat het rode lampje branden en valt meteen de motor uit. Als ik de motor weer wil starten draait hij wel nog rond maar slaat niet meer aan. Na 20 minuten wachten kan ik met moeite weer starten. Als de motor niet uitvalt gaat hij na enige tijd rijden moeilijker rijden, is het heel moeilijk om nog op te trekken en stottert de motor.

Nu is 2x de anwb erbij gekomen en die zeiden dat mijn vlotterniveau niet goed was en hebben het opnieuw afgesteld. Ook hier naar de garage geweest, die zeiden hetzelfde maar na 1,5 uur rijden begon het hele verhaal weer opnieuw.

Nu denk ik zelf dat het of mijn contactpuntjes zijn of mijn bobine. Weet iemand of dit het kan zijn? Hoe kan ik mijn bobine testen? Ik heb hier namelijk niet super veel gereedschap bij me.

In ieder geval bedankt alvast.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5118
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 18 jul, 2010 10:22

Lijkt heel erg op een defecte bobine.
Is je oliekoeler goed schoon en staat je onstekingstijdstip goed?
Wat is je locatie nu?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Danitsja
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: di 21 okt, 2008 19:31
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Danitsja » zo 18 jul, 2010 16:09

De oliekoeler is goed schoon. Ik heb de contactpuntjes in april nog nagekeken en toen was alles goed, alleen ga ik er nu toch aan twijfelen.

Wij zitten nu in le grau du roi en volgens mij zitten er niet zoveel garages hier.

Hoe kan ik precies zelf testen of de bobine kapot is? Of is het niet zelf te testen?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 18 jul, 2010 19:22

Lijkt inderdaad een defect bobine, maar controlleer ook eens of je contactpunten ver genoeg open gaan. Volgens de kenner 0,45, dit om te voorkomen dat de bobine oververhit raakt. Als er geen leveranciers zijn voor spullen, je kunt een bobine gebruiken van een motorfiets met contactpunten. Viercilinders of harley hebben dubbel vonkende bobines, in geval van nood een perfecte oplossing. Als dat niet gaat gewoon 2 bobines van een reguliere auto met contactpunten en deze parallel aansluiten, dus de plus aan elkaar en de min aan elkaar.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5118
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 18 jul, 2010 22:05

Er zit een 2cv club in de regio
Gard O Deuchs, 416 Chemin du Masde Foucard, 30250 in Aubias teleffon 06-20205603 of 06-12831351 mail gardodeuchs@free.fr
Misschien kan daar iemand je helpen met onderdelen of weet waar die te krijgen zijn.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Danitsja
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: di 21 okt, 2008 19:31
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Danitsja » di 20 jul, 2010 09:17

Okee, dankjewel! Ik ga contact met ze opnemen! Super!

Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Bericht door Pistachke » di 20 jul, 2010 09:44

Klinkt idd. als een bobijn die oververhit geraakt... 't Kan ook de condensator zijn die stilletjesaan de geest aan het geven is. Om zeker te zijn, vervang puntjes EN condensator ! Suc6 ginder en nog een fijne vakantie !
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 20 jul, 2010 14:55

ik vermoed ook de bobine. een handig boekje om bij je te hebben (schiet je nu niets mee op, ik weet het) is de apua help. dit is een boekje met allemaal adressen van mensen die eendrijders willen helpen in geval van nood.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 20 jul, 2010 16:36

Als oliekoeler goed schoon is denk ik idd ook bobine!!

trouwens, ff tussen haakjes, iedere drie maanden hoor je het ontstekingstijdstip te controleren ;) Zou ik dus ook voordat ik op vakantie ging gedaan hebben!!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 20 jul, 2010 17:11

thomaaas schreef:trouwens, ff tussen haakjes, iedere drie maanden hoor je het ontstekingstijdstip te controleren ;)
:shock:

elke 10000km toch? anyway genoeg reden voor mij om met een electronische ontsteking rond te rijden
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 21 jul, 2010 07:03

Elke Citroen garage in Frankrijk kan je helpen. En als ze geen bobine in voorraad hebben dan bestellen ze er een en hebben ze die de volgende dag in huis. Garages in Frankrijk zijn meestal een stuk goedkoper dan Nederlandse garages.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 21 jul, 2010 08:28

dyane_maniac schreef:
thomaaas schreef:trouwens, ff tussen haakjes, iedere drie maanden hoor je het ontstekingstijdstip te controleren ;)
:shock:

elke 10000km toch? anyway genoeg reden voor mij om met een electronische ontsteking rond te rijden
Verschilt een beetje. Vraagbaak zegt 15000, restauratiemanual zegt 10000 en de onderhoudslijst onder "alledag" zegt 7500. Maar voor ik op vakantie ging, zou ik dat toch wel controleren ;) En ff alles lekker in het vet zetten.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 21 jul, 2010 09:41

wat je zou kunnen proberen, om je bobine te testen..... is als deze warm is, en hij wil niet aanslaan, is de 2 kleine draadjes te wisselen.

Dus, de ene eraf, de andere erop, en dan die ene weer op het lege plekje. Niet de bougie kabels, maar die die 2 kleinere.

Het zou inderdaad kunnen dat je bobine aan het overlijden is, maar, met zo'n kleine ingreep, heb ik meermaals met een te warme bobine de eend toch aan de gang gekregen.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 21 jul, 2010 10:39

Dan nog doettie het niet echt lang toch?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » wo 21 jul, 2010 10:52

Ompolen is een noodoplossing bij overlijdende bobines. Maar het is zeker wel een handige tip om zo gewoon naar huis te kunnen rijden. (om daar met spoed een neiuwe bobine in je eend te knallen!)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Plaats reactie