Pagina 2 van 2
Geplaatst: wo 3 nov, 2010 17:28
door AK350
Eerst advies vragen en dan toch op je eigen manier verder gaan waarvan je weet dat je niet goed bezig bent noem ik eerder hardleers...
Door een zeer kleine en eenvoudige preventieve ingreep, kun je een hoop (mogelijke) schade en kosten voorkomen.
Ik ben benieuwd hoe dit verhaal verder gaat...
Geplaatst: wo 3 nov, 2010 17:37
door Roel l'Hiver
't was inderdaad niet heel verstandig (en dat is een understatement).
Dus, niet meer lopen kloten (want dat was het inderdaad!) maar loshalen die motor. Koppen er af voordat er nóg meer schade wordt aangericht!
Geplaatst: wo 3 nov, 2010 20:02
door TB
Achteraf kijkt men inderdaad de bekende koe in de kont.
Alsnog maar openmaken en alles schoonmaken lijkt toch wel wijs. Er kan schade zijn. In dat geval is het een kwestie van een set nieuwe zuigers en cilinders. En eventueel de cilinderkoppen reinigen of reviseren, afhankelijk van de staat.
De rest zal nog wel goed zijn, maar daar kom je maar op 1 manier achter.
Geplaatst: ma 15 nov, 2010 20:13
door Wandels
Oké, eens gaan kijken met iemand die er meer verstand van heeft dan mij.
Met een soort van ether product in de carburateur te spuiten startte hij meteen!
De motor loopt redelijk vlot. Even met gereden ook, ging allemaal perfect.
Startmotor was gewoon door een draadje dat was los gekomen aan het contact.
Nu nieuwe uitlaat, kleppen afstellen, nieuwe bougies en hij zou moeten klaar zijn voor de keuring.
Geplaatst: wo 17 nov, 2010 20:05
door AZL57
Dat dacht ik ook met een 18 pk die ik van een sloop had gekocht. 12v erop starten en lopen. Maar na enige tijd rijden ging hij raar doen. Soms inhouden even stationair dan weer alles normaal de rest van die dag. Toch maar eens open gemaakt en helaas bleek de rand van een zuiger toch beschadigd te zijn van de zooi in het blok. Ik hoop dat je meer geluk ermee hebt.
Geplaatst: wo 17 nov, 2010 20:16
door Ramon
dat heb ik ook een keer gehad bij een 12 pk! maar meestal gaat dat bij 6jes vrij goed, heb in het verleden heel veel motoren na lang stilstand gewoon gestart en dat gaat prima, als je maar weet wat je doet, lopen doen ze altijd maar vraag soms niet hoe, dat kan je oplossen door veel te vervangen of te reviseren of opzoek te gaan naar een ander blok.
leuk dat deze het weer doet, succes en vooral zo doorgaan, gewoon ontdekken en van je fouten leren!
Geplaatst: wo 17 nov, 2010 20:24
door dyane_maniac
tsja, maar toch weet je nu nix. ik heb het ook gehad (toen ik nog onwetend was en op advies van een eendenspecialist) bij het opstarten van een blok dat 12 jaar stil had gestaan. wel het spruitstuk er af gehad en schoongemaakt. maar niet de koppen en cilinders er af gehaald. na 10dkm had ik ineens een rare ratel die opkwam en weer verdween. en later weer een keer en weer een keer. toto het zo erg was dat ik er niet mee mee durfde te rijden. boel opengemaakt en toen bleek dat de zuigerveer in stukjes gebroken te zijn en de groef zover uitgesleten dat er telkens stukjes in de verbrandingskamer terecht kwamen (grote rammel) en die stukjes zuigerveer kleiner werden en via de kleppen verdwenen (geluid werd weer minder) resultaat: complete set nieuwe cilinders, zuigers en zuigerveren en een andere kop.
nuja het kan goed gaan
Geplaatst: za 20 nov, 2010 15:38
door TimVS
@ wandels,
als hij nu vlot draait zonder vreemde geluiden. zou ik inderdaad gewoon de kleppen afstellen en de ontsteking ook. Dan kan je best nog even de compressie meten als deze goed is (ongeveer 9 geloof ik) dank denk ik wel dat je er nog mee kan rijden.
Geplaatst: za 20 nov, 2010 19:18
door Punky
Zegt niet altijd alles. Mijn Ami blok liep ook 120 zonder bijgeluiden. Na demontage bleek de cilinderkop en zuiger fors beschadigd.
Geplaatst: vr 26 nov, 2010 12:36
door Wandels
Geplaatst: vr 26 nov, 2010 16:48
door Ramon
leuke dyane!!!