Pagina 11 van 19

Re: AZAM 1967

Geplaatst: di 23 feb, 2021 20:17
door RobM
wijze woorden, dank daarvoor. Inderdaad: even snel. Dat is dus niet zo'n goede raadgever.
Inmiddels zijn de draadeinden via de post onderweg en ligt de juiste momentsleutel op de werkbank.

Volgende vraag:

1 achterrem houdt iets druk vast....
DOT 4 , werkelijk alles nieuw, opgebouwd op chassis zonder koets, werkte perfect.
Inmiddels aantal weken verder: wil ik de wielmoeren achter borgen, loopt de linker achterrem aan. Rechts niet.
Als ik via de ontluchtingnippel wat druk aflaat komt er een stroompje remolie. Dan loopt de rem vrij. Tot ik opnieuw rem..

Vuiltje in een leiding? Demonteren en dat gedeelte terug- doorblazen?

Groet, Rob

Re: AZAM 1967

Geplaatst: di 23 feb, 2021 21:05
door AZL57
Zit de veer om remschoenen terug te trekken goed of is het de goede veer? Wij hebben al eens een kapotte slang gehad. Het binnenwerk was deels los gegaan en blokkeerde de vloeistof stroom.

Re: AZAM 1967

Geplaatst: wo 24 feb, 2021 09:16
door RobM
AZL57 schreef: di 23 feb, 2021 21:05..... of is het de goede veer?
briljant, zo'n forum.
het is het oude type veer. haakje-veertje-tussenstukje-veertje-haakje. En die geeft niet genoeg kracht. Ik heb er nu een nieuw type veer ingezet, zo'n U vormige. Opgelost. Andere kant ook maar even veranderen.

Gr Rob

Re: AZAM 1967

Geplaatst: wo 24 feb, 2021 18:36
door AZL57
Mooi. Misschien is de oude veer uitgegloeid door een hangende rem. Heb ik ook eens gehad 1000km van huis in Normandie toen viel mijn remveertje uitelkaar en bleven de schoenen open liggen. Twee citroendealers wilden me niet helpen. Een kleine dorpsgarage haalde mijn trommel eraf en we vonden losse ringetjes alles wat er over was van de veer. De garage vond geen andere in hun grote stapel oude veren. Dus werd monteur met een gereedschapskist in de auto gezet en naar de sloop gestuurd. Hij kwam terug met een moderne U-veer. En die zit er nu 20 jaar later nog steeds in :extra_cool:
Thuis heb ik dus meteen een dop 44 gekocht. Ik ga nu nooit meer op vacantie zonder een goede set speciaal gereedschap.

Re: AZAM 1967

Geplaatst: vr 26 feb, 2021 17:17
door RobM
Dat is op dat moment niet leuk maar achteraf een goed verhaal.
Hier op beide achterremmen een moderne veer gezet. origineel is leuk maar slepende remmen niet.


kijk:
https://youtu.be/etuf-1Mh5a4

Na het kleppen stellen was het getik weg.
vandaag de oprit heen- en weer gereden. Remt goed, schakelt, koppelt.......

Gr Rob

Re: AZAM 1967

Geplaatst: za 27 feb, 2021 12:22
door RobM
Brilrubbers lekken, beide kanten.
Wie weet wat precies het juiste type is?

deze zaten er in:
Afbeelding

ik heb deze set gekocht, maar zie dat het bouwjaar niet klopt.
https://www.burton2cvparts.com/nl/motor ... 18pk-425cc

deze lijken er meer op maar daar staat bij: eerste jaren 50??
https://www.burton2cvparts.com/nl/brilr ... e-type-2cv

Groet, Rob

Re: AZAM 1967, vraag brilrubbers

Geplaatst: za 27 feb, 2021 12:29
door erictej
die laatste zitten er bij mij ook op
gr eric

Re: AZAM 1967, vraag brilrubbers

Geplaatst: za 27 feb, 2021 17:20
door RobM
je eendje is ook 10 jaar ouder.
in de advertentie tekst 'jaren 50'
daar valt die van jou duidelijk onder, van de mijne weet ik dat dus niet.

Gr Rob

Re: AZAM 1967, vraag brilrubbers

Geplaatst: zo 28 feb, 2021 10:17
door Michiel van G.
neem anders gewoon even contact op met Burton. Ik heb ook wel eens iets dergelijks aan de hand gehad en uitgelegd wat er gebeurde. Toen kon men mij zo vertellen wat ik wel nodig had. Sindsdien geen issues meer gehad.

Re: AZAM 1967, vraag brilrubbers

Geplaatst: di 2 mar, 2021 17:19
door RobM
bericht van Burton:
Op de latere 18 pk en bv AZAM 6 zitten niet-excentrische brilrubbers. Die zijn los, geen verbindingstukje.
Je kan dit nakijken door de cylinderkoppen op de cylinder te zetten en te kijken of de buisjes in het midden van de gaten in het blok vallen.

Dan heb je de brilrubbers met de grote flap. Die zijn voor stoterstang buisjes met een iets kleinere diameter op een 12-18-21 pk

en de brilrubbers met het kleine verbindinstukje voor de grotere diameters en de 435 pk

Ik heb 3 gemonteerd, en moet 2 hebben.

Wordt vervolgt.

Gr Rob

Re: AZAM 1967, vraag brilrubbers

Geplaatst: wo 3 mar, 2021 23:16
door Data58
Gelukkig en ook weer een mooi leerpunt. Niks zo irritant als een auto die olie lekt.

Re: AZAM 1967, vraag brilrubbers

Geplaatst: do 4 mar, 2021 20:02
door RobM
andere brilrubbers: geen olielekkage meer. Dank voor het meedenken.

volgende stap: dynamo.
Laadt niet bij.
Er zijn twee systemen: plus en min geregeld.

deze vond ik op internet, plus geregeld,:
Afbeelding

echter: bij mijn dynamo ligt de bekrachtiging spoel aan massa, niet aan de plus.
(ohm meter aan massa en aan bekrachtiging: 3 ohm. 1 koolborstel optillen: 3 ohm)
(ohm meter aan plus dynamo en bekrachtiging: 3 ohm. 1 koorborstel optillen: oneindig)
De spanningsregelaar is dezelfde als op de foto bij het schema: een paris-rhone

de dynamo:
Afbeelding

Ik lees in de haynes: om de dynbamo te testen beide draden loshalen, aansluitklemmen met elkaar verbinden en een voltmeter op de verbinding. Nu moet met draaiende motor het voltage oplopen. Resultaat: voltage van 14 naar 18V
dus: dynamo is goed.
De sync draad van de spanningsregelaar ligt in rust tegen de massa. Dat is zoals op tekening hierboven.

heb ik nu een mismatch qua pos/neg geregeld?

er staat best veel over op het forum maar bijna overal zijn de plaatjes niet meer beschikbaar. Een verhaal zonder schema is niet makkelijk te begrijpen.

Gr Rob

Re: AZAM 1967, volgende stap: dynamo

Geplaatst: vr 5 mar, 2021 09:26
door AZL57
Ik stuur je vanavond een pdf met alles over 2cv 6volt techniek.
Gr Fer

Re: AZAM 1967, volgende stap: dynamo

Geplaatst: vr 5 mar, 2021 10:22
door Corbi
Rob,

Op deze link :

-https://www.restauratie2cv.nl/start.html

Restauratieverslag van Michel de Leeuw staat , onder techniek/electrisch, nuttige info.

Succes,

Re: AZAM 1967, volgende stap: dynamo

Geplaatst: za 6 mar, 2021 07:37
door RobM
dat is zeer behulpzaam. Maar man, daar valt wat over te lezen.

er zit een paris rhone G11R111 dynamo in
met een paris rhone PR XT 212 regelaar.
Afbeelding

dat is dus goed..

wat ik meet tot dusver is goed. Gisteravond de magneet opnieuw geladen (via een 21 W lampje) en nu even wachten op een net tijdstip om met draaiende motor eea te meten