power tube

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 12 mar, 2007 14:40

Ok ik meende dat dat echt heel veel scheelde. Bij onze espace scheelde het toendertijd 17 pk, een carburatiemotor leverde 103 en een met Injectie 120 pk, bij een eend zou dat dan net die 4-5 pk waar BW het over had. Maar nogmaals, je zul nauwelijks harder rijden dan je al doen want
A: je rijd eigenlijk al met het maximaal aantal toeren en
B: de luchtweerstand neemt kwadratisch toe, wil je echt merkbaar harder kunnen moet je véééél meer vermogen hebben dan 4-5 pk extra.
Laatst gewijzigd door thomaaas op ma 12 mar, 2007 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 12 mar, 2007 14:49

thomaas volgens mij verspreek je je, maar je vergeet even dat autofabrikanten aan milieueisen moeten voldoen. De reden dat ze dan met injectie meer vermogen voor je beschikbaar hebben kan aan 2 punten liggen.

1, met injectie kun je door de betere afregeling de milieueisen halen met dit hogere vermogen
2, de carburatie versie wordt expres met 103 PK verkocht om zodoende de injectie met 120pk beter aan de man te kunnen brengen.

In de jaren 80 zie je dit verschijnsel sterk. Kennis van mij had een Lancia Delta met 105PK, na het uibrengen van de opvolger met injectie had de carburatie versie in eens nog maar 96PK tegen 108PK voor de injectie.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 12 mar, 2007 15:18

backfire heeft het goed.
Sinds 1973 ongeveer worden motoren niet mer afgeregeld op max vermogen maar op emissies. Mooi voorbeeld zijn de amerikanen. 5.7liter blokken die in 1970 nog 425 sae pk leveren, leveren vanaf 1974 nog 195 pk!
Lang leve de oliekrisis.

gelukkig heeft de eend hier weinig last van gehad. Er werd wel wat mer carburateuren gepield door citroen maar max vermogen nam niet af.
En dus neem het vermogen ook niet toe als je er injectie op zet, of een andere carbu, want het ding staat al op max vermogen (enkele duitse types en post 1985er eenden daargelaten)
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 12 mar, 2007 15:19

Ja idd ik vertypte me ;)

Maar met injectie kun je veel beter fijn afstellen dan met een carburateur. Maar jullie hebben wel gelijk hoor, dit is idd niet zoveel als ik eerst dacht, en ik zou het zeker niet doen voor het geld wat het kost.

Ik denk dat het beste alternatief is, als je niet teveel moeite wil doen, er gewoon een visa blok inleggen. Of een renault espace 2000-1injection kopen :lol:

edit: of je carbu idd op max afstellen, zoals Jeroen al zei
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 12 mar, 2007 15:45

precies, je kunt een injectie veel nauwkeuriger afstellen, dus over het hele bereik zul je zeker wel wat kunnen winnen met injectie, ook de verfijndere verneveling van de brandstof zal bij lage toerentallen zorgen voor meer koppel. Maar max vermogen (bij 5750tpm) haal je net zoveel als met een carbu, al zal het verbruik en de emissies bij een carbu hoger zijn.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 12 mar, 2007 21:43

Mag ook wel, voordat je de kosten van injectie eruit hebt :P
zijn we toch een heel eind afgedwaald hier, gauw op slot
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 12 mar, 2007 22:05

tunen is kosten technisch nooit verantwoord.
Het kosten bergen geld en het gaat alleen maar eerder kapot. Citroen heeft een robust ontwerp gemaakt, wat je er ook aan veranderd, het wordt er niet beter op, geloof me ik heb al heel wat veranderd.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » zo 20 mei, 2007 20:20

Maar toch Jeroen, kleine verbeteringen helpen altijd wel iets!
Zoals het topic zegt, power tube.

Ik had eerst een AM2A blok in de eend liggen, die gaat nu weer terug een dyane in, waar het blok thuis hoort. Maar ik had de koeltunnel nog liggen. Dus heb ik de koeltunnel vanavond weer even gemonteerd en de powertube dus ook weer.

Ik merk duidelijk wat meer trekkracht op wat hogere toeren, dus ik trek nu iets sneller op.

Wat het voor het verbruik doet hou ik nog wel even in de gaten, maar ik merk wel een minimale verbetering en dat is bij een eend al snel wel veel :-)
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 14 dec, 2009 10:12

Een oud-topic maar weer is nieuw leven inblazen.

Ik ga na de restauratie van de dyane weer verder met de motor van de burton. Ik kwam ergens een powertube-achtige luchtfilter van K&N tegen? Het was volgens mij ergens op het forum maar ik kom hem nergens meer tegen. Je kon hem op je carburateur aansluiten en de andere kant aan de koelhuis. Grofweg een open luchtfilter met links en rechts een stuk pijp.

Ongeveer als dit:
Afbeelding
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 14 dec, 2009 14:19

Klinkt interessant, maar een aantal vragen;
Kwantas kostas?
Past het in de eend?
Is het effectiever dan een powertube, dit ding lijkt meer bochten te hebben.

Hoe zit een "echte" powertube eigenlijk, gaat die het standaard luchtfilter in?

Ben wel geïnteresseerd, ben bezig met een visablokje en die schijnen veel lucht nodig te hebben, dan moet ik ook iets van een powertube inbouwen en wou er graag een sportfilter op idd ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 14 dec, 2009 15:12

deze zuigt lucht van achter de grille/ onder de auto, volgens mij is een turbotube (met groter luchtfilter) een stuk effectiever, of je moet zoiets natuurlijk op het ventilatorhuis aansluiten, heb je een turbotube met groot luchtfilter :twisted:

heb zelf zoiets gemaakt:
nog zonder verfje, geen bocht meer tussen filter en carb (alle beetjes helpen)
Afbeelding

Afbeelding

nog meer open filter :twisted:
Afbeelding

greetzzzzzzz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » di 15 dec, 2009 19:29

Navraag gedaan bij EFKA Import en welke daarvoor gebruikt kan worden:

http://www.knfilters.com/search/product ... =RC-5052AB

Afbeelding

Er moet wel nog aansluiting gemaakt op de koeltunnel.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 15 dec, 2009 22:36

Verwacht er niet teveel van he. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 15 dec, 2009 22:57

big bore is stukke sneller!
het is alleen slecht gemaakt loopt vaak vast! als je gaat planken wat je altijd doet met je eend!

ramon

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » wo 16 dec, 2009 11:19

Ach, als je creatief wilt zijn met een open luchtfilter en powertube-effect. Het kost ongeveer 160 euro. Misschien samen met een big bore wel interessant.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Plaats reactie