power tube
-
- Heavy user
Ok ik meende dat dat echt heel veel scheelde. Bij onze espace scheelde het toendertijd 17 pk, een carburatiemotor leverde 103 en een met Injectie 120 pk, bij een eend zou dat dan net die 4-5 pk waar BW het over had. Maar nogmaals, je zul nauwelijks harder rijden dan je al doen want
A: je rijd eigenlijk al met het maximaal aantal toeren en
B: de luchtweerstand neemt kwadratisch toe, wil je echt merkbaar harder kunnen moet je véééél meer vermogen hebben dan 4-5 pk extra.
A: je rijd eigenlijk al met het maximaal aantal toeren en
B: de luchtweerstand neemt kwadratisch toe, wil je echt merkbaar harder kunnen moet je véééél meer vermogen hebben dan 4-5 pk extra.
Laatst gewijzigd door thomaaas op ma 12 mar, 2007 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Addicted user
- Contacteer:
thomaas volgens mij verspreek je je, maar je vergeet even dat autofabrikanten aan milieueisen moeten voldoen. De reden dat ze dan met injectie meer vermogen voor je beschikbaar hebben kan aan 2 punten liggen.
1, met injectie kun je door de betere afregeling de milieueisen halen met dit hogere vermogen
2, de carburatie versie wordt expres met 103 PK verkocht om zodoende de injectie met 120pk beter aan de man te kunnen brengen.
In de jaren 80 zie je dit verschijnsel sterk. Kennis van mij had een Lancia Delta met 105PK, na het uibrengen van de opvolger met injectie had de carburatie versie in eens nog maar 96PK tegen 108PK voor de injectie.
1, met injectie kun je door de betere afregeling de milieueisen halen met dit hogere vermogen
2, de carburatie versie wordt expres met 103 PK verkocht om zodoende de injectie met 120pk beter aan de man te kunnen brengen.
In de jaren 80 zie je dit verschijnsel sterk. Kennis van mij had een Lancia Delta met 105PK, na het uibrengen van de opvolger met injectie had de carburatie versie in eens nog maar 96PK tegen 108PK voor de injectie.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Contacteer:
backfire heeft het goed.
Sinds 1973 ongeveer worden motoren niet mer afgeregeld op max vermogen maar op emissies. Mooi voorbeeld zijn de amerikanen. 5.7liter blokken die in 1970 nog 425 sae pk leveren, leveren vanaf 1974 nog 195 pk!
Lang leve de oliekrisis.
gelukkig heeft de eend hier weinig last van gehad. Er werd wel wat mer carburateuren gepield door citroen maar max vermogen nam niet af.
En dus neem het vermogen ook niet toe als je er injectie op zet, of een andere carbu, want het ding staat al op max vermogen (enkele duitse types en post 1985er eenden daargelaten)
Sinds 1973 ongeveer worden motoren niet mer afgeregeld op max vermogen maar op emissies. Mooi voorbeeld zijn de amerikanen. 5.7liter blokken die in 1970 nog 425 sae pk leveren, leveren vanaf 1974 nog 195 pk!
Lang leve de oliekrisis.
gelukkig heeft de eend hier weinig last van gehad. Er werd wel wat mer carburateuren gepield door citroen maar max vermogen nam niet af.
En dus neem het vermogen ook niet toe als je er injectie op zet, of een andere carbu, want het ding staat al op max vermogen (enkele duitse types en post 1985er eenden daargelaten)
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Heavy user
Ja idd ik vertypte me
Maar met injectie kun je veel beter fijn afstellen dan met een carburateur. Maar jullie hebben wel gelijk hoor, dit is idd niet zoveel als ik eerst dacht, en ik zou het zeker niet doen voor het geld wat het kost.
Ik denk dat het beste alternatief is, als je niet teveel moeite wil doen, er gewoon een visa blok inleggen. Of een renault espace 2000-1injection kopen
edit: of je carbu idd op max afstellen, zoals Jeroen al zei
Maar met injectie kun je veel beter fijn afstellen dan met een carburateur. Maar jullie hebben wel gelijk hoor, dit is idd niet zoveel als ik eerst dacht, en ik zou het zeker niet doen voor het geld wat het kost.
Ik denk dat het beste alternatief is, als je niet teveel moeite wil doen, er gewoon een visa blok inleggen. Of een renault espace 2000-1injection kopen
edit: of je carbu idd op max afstellen, zoals Jeroen al zei
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Contacteer:
precies, je kunt een injectie veel nauwkeuriger afstellen, dus over het hele bereik zul je zeker wel wat kunnen winnen met injectie, ook de verfijndere verneveling van de brandstof zal bij lage toerentallen zorgen voor meer koppel. Maar max vermogen (bij 5750tpm) haal je net zoveel als met een carbu, al zal het verbruik en de emissies bij een carbu hoger zijn.
-
- Contacteer:
tunen is kosten technisch nooit verantwoord.
Het kosten bergen geld en het gaat alleen maar eerder kapot. Citroen heeft een robust ontwerp gemaakt, wat je er ook aan veranderd, het wordt er niet beter op, geloof me ik heb al heel wat veranderd.
Het kosten bergen geld en het gaat alleen maar eerder kapot. Citroen heeft een robust ontwerp gemaakt, wat je er ook aan veranderd, het wordt er niet beter op, geloof me ik heb al heel wat veranderd.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Maar toch Jeroen, kleine verbeteringen helpen altijd wel iets!
Zoals het topic zegt, power tube.
Ik had eerst een AM2A blok in de eend liggen, die gaat nu weer terug een dyane in, waar het blok thuis hoort. Maar ik had de koeltunnel nog liggen. Dus heb ik de koeltunnel vanavond weer even gemonteerd en de powertube dus ook weer.
Ik merk duidelijk wat meer trekkracht op wat hogere toeren, dus ik trek nu iets sneller op.
Wat het voor het verbruik doet hou ik nog wel even in de gaten, maar ik merk wel een minimale verbetering en dat is bij een eend al snel wel veel
Zoals het topic zegt, power tube.
Ik had eerst een AM2A blok in de eend liggen, die gaat nu weer terug een dyane in, waar het blok thuis hoort. Maar ik had de koeltunnel nog liggen. Dus heb ik de koeltunnel vanavond weer even gemonteerd en de powertube dus ook weer.
Ik merk duidelijk wat meer trekkracht op wat hogere toeren, dus ik trek nu iets sneller op.
Wat het voor het verbruik doet hou ik nog wel even in de gaten, maar ik merk wel een minimale verbetering en dat is bij een eend al snel wel veel
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Een oud-topic maar weer is nieuw leven inblazen.
Ik ga na de restauratie van de dyane weer verder met de motor van de burton. Ik kwam ergens een powertube-achtige luchtfilter van K&N tegen? Het was volgens mij ergens op het forum maar ik kom hem nergens meer tegen. Je kon hem op je carburateur aansluiten en de andere kant aan de koelhuis. Grofweg een open luchtfilter met links en rechts een stuk pijp.
Ongeveer als dit:
Ik ga na de restauratie van de dyane weer verder met de motor van de burton. Ik kwam ergens een powertube-achtige luchtfilter van K&N tegen? Het was volgens mij ergens op het forum maar ik kom hem nergens meer tegen. Je kon hem op je carburateur aansluiten en de andere kant aan de koelhuis. Grofweg een open luchtfilter met links en rechts een stuk pijp.
Ongeveer als dit:
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
-
- Heavy user
Klinkt interessant, maar een aantal vragen;
Kwantas kostas?
Past het in de eend?
Is het effectiever dan een powertube, dit ding lijkt meer bochten te hebben.
Hoe zit een "echte" powertube eigenlijk, gaat die het standaard luchtfilter in?
Ben wel geïnteresseerd, ben bezig met een visablokje en die schijnen veel lucht nodig te hebben, dan moet ik ook iets van een powertube inbouwen en wou er graag een sportfilter op idd
Kwantas kostas?
Past het in de eend?
Is het effectiever dan een powertube, dit ding lijkt meer bochten te hebben.
Hoe zit een "echte" powertube eigenlijk, gaat die het standaard luchtfilter in?
Ben wel geïnteresseerd, ben bezig met een visablokje en die schijnen veel lucht nodig te hebben, dan moet ik ook iets van een powertube inbouwen en wou er graag een sportfilter op idd
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Veelvuldig poster
deze zuigt lucht van achter de grille/ onder de auto, volgens mij is een turbotube (met groter luchtfilter) een stuk effectiever, of je moet zoiets natuurlijk op het ventilatorhuis aansluiten, heb je een turbotube met groot luchtfilter
heb zelf zoiets gemaakt:
nog zonder verfje, geen bocht meer tussen filter en carb (alle beetjes helpen)
nog meer open filter
greetzzzzzzz Rusty
heb zelf zoiets gemaakt:
nog zonder verfje, geen bocht meer tussen filter en carb (alle beetjes helpen)
nog meer open filter
greetzzzzzzz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Navraag gedaan bij EFKA Import en welke daarvoor gebruikt kan worden:
http://www.knfilters.com/search/product ... =RC-5052AB
Er moet wel nog aansluiting gemaakt op de koeltunnel.
http://www.knfilters.com/search/product ... =RC-5052AB
Er moet wel nog aansluiting gemaakt op de koeltunnel.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer: