Erasmo's galvabak

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » zo 4 apr, 2010 21:28

Duovraag:

Op de normale bumper zitten 2 rubbertjes, ik neem aan dat daar extra verlichting geplaatst moet worden?

Die extra verlichting zal gaan bestaan uit een setje Hella verstralers maar die moeten achter een relais. Nu heb ik H4 en wordt mijn hendeltje al aardig warm, dus ik wil alles achter een relais zetten.
Maar waar is de beste plaats? Op het schutbord of bij rond de lampen?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 5 apr, 2010 20:58

Mijn relais zitten allemaal op het schutbord. Lekker dicht bij het dashboard en de accu. Hoef je de minste draden te trekken door je eend.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » ma 5 apr, 2010 21:10

Ok en hoe en waar heb je draadjes gesplitst?

En heb je misschien een foto van de huidige staat? Afbeelding

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 5 apr, 2010 21:35

Draadjes splitsen??? Lees eerst dit even: http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.html ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » ma 5 apr, 2010 23:25

Punky schreef:Draadjes splitsen??? Lees eerst dit even: http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.html ;-)
Al gedaan, wat ik bedoelde was of je de bestaande draden richting hendel hebt gebruikt of nieuwe hebt getrokken.

En hoe heb je de relais gemonteerd? Op een plaatje en dat op het schutbord gelast?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 6 apr, 2010 00:36

de draad die je wilt schakelen moet je ergens aftappen. Makkelijkste is bij de hendel of schakelaar. Bijvoorbeeld verstralers mogen alleen in combinatie met je grootlicht. Dus tap je de grootlicht draad af bij je hendel. Dan zet je een aparte schakelaar op de nieuwe draad en deze trek je door naar je relais. Zo kun je de verstralers alleen aan en uitschakelen als het grootlicht aanstaat. Is een APK punt. Zo kijk je dat per relais.
Het relais zat voorheen op het schutbord met een bout, maar door alle relais die erbij kwamen de afgelopen jaren, heb ik deze geordend op een aparte plaat op het schutbord. Deze dus in de buurt van de accu om de voedingskabels direct van daar naar het relais te laten lopen via een zekeringkast.

Bij de Ami zitten er 2 met zelftappers op het schutbord vast.

Afbeelding
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1812
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 6 apr, 2010 01:29

Punky schreef:Zo kun je de verstralers alleen aan en uitschakelen als het grootlicht aanstaat. Is een APK punt.
Niet meer volgens mij :?:
Mijn mistlampen kunnen geheel onafhankelijk van iets anders aan (en uit :wink: ), was geen probleem volgens mijn eendengarage en de aansluitende APK keurmees.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 6 apr, 2010 07:00

Verstralers mogen alleen bij groot licht branden en
Mistlampen als het licht aanstaat

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1812
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 6 apr, 2010 07:24

Dat zijn eisen als je het gebruikt maar toch niet meer APK gerelateerd :?:
Naar het werken van "feestverlichting" wordt toch niet meer gekeken bij APK :?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 6 apr, 2010 07:54

Ik denk dat je verkeerd bent voorgelicht.

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/239A009E ... ndeAPK.pdf

Sierverlichting mag bij een APK niet meer werken. Als de bestuurder deze na de APK wel werkend maakt en gebruikt is dit zijn eigen verantwoording.
Over verstralers wordt niet gesproken, dus die zal wel onder de oude regeling vallen. Dus gekoppeld aan je grootlicht. Als het onder de sierverlichting zou vallen, dan moet je dus de zekering er bij elke keuring uittrekken. Ik vermoed alleen dat ze met sierverlichting al die kerstboomverlichting op vrachtwagens bedoelen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » di 13 apr, 2010 23:02

Relais en extra draad is gehaald, ik moet nog kijken of en wanneer ik het erin meubel(de 22ste vertrek ik weer)

Afgelopen dagen in de weer geweest met de motorkap en wat anti-steenslag/undercoating;

Afbeelding

Voor het eerst zo'n groot oppervlak gespoten, eerst gewassen, daarna afgeplakt en daarna ontvet. 5 lagen spul erop en een dagje laten liggen.

De kap is weer geplaatst, morgen de dingetjes en dangetjes monteren en eens kijken wat het verschil is. Hoop dat ze nu wat stiller is.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » wo 14 apr, 2010 22:49

Vandaag een testritje gemaakt en ik moet zeggen dat ik wel verschil merk, het geluid klinkt ook wat minder blikkerig.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » zo 27 feb, 2011 21:48

En kapot :(

Mijn contactslot heeft het vorige week begeven waardoor de sleutel er niet in gaat, geluk bij een ongeluk toen ze net voor de autohobbyclub stond op de kazerne. Morgen onderweg een nieuw contactslot halen en het dan inbouwen.

Heb maar een Saxo gekocht voor de tussentijd maar ik voel me er helemaal niet in thuis :oops:

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4986
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 27 feb, 2011 22:12

Ik heb een verstraler midden op de bumper. Bij de keuring klik ik daar de plastic deksel op dan is het voor de wet geen lamp en kijkt er niemand heen. En dat al 27 jaar en ook bij de RDW niet. ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » zo 27 feb, 2011 22:44

AZL57 schreef:Ik heb een verstraler midden op de bumper. Bij de keuring klik ik daar de plastic deksel op dan is het voor de wet geen lamp en kijkt er niemand heen. En dat al 27 jaar en ook bij de RDW niet. ;-)
Verstralers komen netjes achter de gaasjes. Als straks de normale bumper er weer op gaat zit ik er over te denken om kleine units in de zwarte band te verstoppen.

Er moet eigenlijk ook nog iets van een roostertje voor de koplampen komen, weet alleen nog niet hoe ik dat ga aanpakken...

Plaats reactie