Erasmo's galvabak
Duovraag:
Op de normale bumper zitten 2 rubbertjes, ik neem aan dat daar extra verlichting geplaatst moet worden?
Die extra verlichting zal gaan bestaan uit een setje Hella verstralers maar die moeten achter een relais. Nu heb ik H4 en wordt mijn hendeltje al aardig warm, dus ik wil alles achter een relais zetten.
Maar waar is de beste plaats? Op het schutbord of bij rond de lampen?
Op de normale bumper zitten 2 rubbertjes, ik neem aan dat daar extra verlichting geplaatst moet worden?
Die extra verlichting zal gaan bestaan uit een setje Hella verstralers maar die moeten achter een relais. Nu heb ik H4 en wordt mijn hendeltje al aardig warm, dus ik wil alles achter een relais zetten.
Maar waar is de beste plaats? Op het schutbord of bij rond de lampen?
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Draadjes splitsen??? Lees eerst dit even: http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.html
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Al gedaan, wat ik bedoelde was of je de bestaande draden richting hendel hebt gebruikt of nieuwe hebt getrokken.Punky schreef:Draadjes splitsen??? Lees eerst dit even: http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.html
En hoe heb je de relais gemonteerd? Op een plaatje en dat op het schutbord gelast?
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
de draad die je wilt schakelen moet je ergens aftappen. Makkelijkste is bij de hendel of schakelaar. Bijvoorbeeld verstralers mogen alleen in combinatie met je grootlicht. Dus tap je de grootlicht draad af bij je hendel. Dan zet je een aparte schakelaar op de nieuwe draad en deze trek je door naar je relais. Zo kun je de verstralers alleen aan en uitschakelen als het grootlicht aanstaat. Is een APK punt. Zo kijk je dat per relais.
Het relais zat voorheen op het schutbord met een bout, maar door alle relais die erbij kwamen de afgelopen jaren, heb ik deze geordend op een aparte plaat op het schutbord. Deze dus in de buurt van de accu om de voedingskabels direct van daar naar het relais te laten lopen via een zekeringkast.
Bij de Ami zitten er 2 met zelftappers op het schutbord vast.
Het relais zat voorheen op het schutbord met een bout, maar door alle relais die erbij kwamen de afgelopen jaren, heb ik deze geordend op een aparte plaat op het schutbord. Deze dus in de buurt van de accu om de voedingskabels direct van daar naar het relais te laten lopen via een zekeringkast.
Bij de Ami zitten er 2 met zelftappers op het schutbord vast.
PuNk RoCK LosEr
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Niet meer volgens mijPunky schreef:Zo kun je de verstralers alleen aan en uitschakelen als het grootlicht aanstaat. Is een APK punt.
Mijn mistlampen kunnen geheel onafhankelijk van iets anders aan (en uit ), was geen probleem volgens mijn eendengarage en de aansluitende APK keurmees.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Ik denk dat je verkeerd bent voorgelicht.
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/239A009E ... ndeAPK.pdf
Sierverlichting mag bij een APK niet meer werken. Als de bestuurder deze na de APK wel werkend maakt en gebruikt is dit zijn eigen verantwoording.
Over verstralers wordt niet gesproken, dus die zal wel onder de oude regeling vallen. Dus gekoppeld aan je grootlicht. Als het onder de sierverlichting zou vallen, dan moet je dus de zekering er bij elke keuring uittrekken. Ik vermoed alleen dat ze met sierverlichting al die kerstboomverlichting op vrachtwagens bedoelen.
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/239A009E ... ndeAPK.pdf
Sierverlichting mag bij een APK niet meer werken. Als de bestuurder deze na de APK wel werkend maakt en gebruikt is dit zijn eigen verantwoording.
Over verstralers wordt niet gesproken, dus die zal wel onder de oude regeling vallen. Dus gekoppeld aan je grootlicht. Als het onder de sierverlichting zou vallen, dan moet je dus de zekering er bij elke keuring uittrekken. Ik vermoed alleen dat ze met sierverlichting al die kerstboomverlichting op vrachtwagens bedoelen.
PuNk RoCK LosEr
Relais en extra draad is gehaald, ik moet nog kijken of en wanneer ik het erin meubel(de 22ste vertrek ik weer)
Afgelopen dagen in de weer geweest met de motorkap en wat anti-steenslag/undercoating;
Voor het eerst zo'n groot oppervlak gespoten, eerst gewassen, daarna afgeplakt en daarna ontvet. 5 lagen spul erop en een dagje laten liggen.
De kap is weer geplaatst, morgen de dingetjes en dangetjes monteren en eens kijken wat het verschil is. Hoop dat ze nu wat stiller is.
Afgelopen dagen in de weer geweest met de motorkap en wat anti-steenslag/undercoating;
Voor het eerst zo'n groot oppervlak gespoten, eerst gewassen, daarna afgeplakt en daarna ontvet. 5 lagen spul erop en een dagje laten liggen.
De kap is weer geplaatst, morgen de dingetjes en dangetjes monteren en eens kijken wat het verschil is. Hoop dat ze nu wat stiller is.
En kapot
Mijn contactslot heeft het vorige week begeven waardoor de sleutel er niet in gaat, geluk bij een ongeluk toen ze net voor de autohobbyclub stond op de kazerne. Morgen onderweg een nieuw contactslot halen en het dan inbouwen.
Heb maar een Saxo gekocht voor de tussentijd maar ik voel me er helemaal niet in thuis
Mijn contactslot heeft het vorige week begeven waardoor de sleutel er niet in gaat, geluk bij een ongeluk toen ze net voor de autohobbyclub stond op de kazerne. Morgen onderweg een nieuw contactslot halen en het dan inbouwen.
Heb maar een Saxo gekocht voor de tussentijd maar ik voel me er helemaal niet in thuis
Verstralers komen netjes achter de gaasjes. Als straks de normale bumper er weer op gaat zit ik er over te denken om kleine units in de zwarte band te verstoppen.AZL57 schreef:Ik heb een verstraler midden op de bumper. Bij de keuring klik ik daar de plastic deksel op dan is het voor de wet geen lamp en kijkt er niemand heen. En dat al 27 jaar en ook bij de RDW niet.
Er moet eigenlijk ook nog iets van een roostertje voor de koplampen komen, weet alleen nog niet hoe ik dat ga aanpakken...